2008-11-21, 17:36
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Njae...
En stor del av slasken betraktas regelmässigt som arbetsmaterial och kan därför slängas direkt efter att den misstänkte åtalats. Här gäller inte arkivlagen, vilket många av oss journalister protesterat mot.
Det HAR blivit bättre, men delar av slasken slängs ännu.

Jag uttalar mig enkom om Arboga här.
2008-11-21, 17:48
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Vem som helst kan begära ut slasken.

Flera saker ur Arboga-slasken har varit uppe i media och diskuterats i denna tråd. T ex vittnesmålet av städerskan på Arboga station.

Ja, så är det.

Finns en del intressant.
2008-11-21, 18:10
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag tycker du verkar mycket vettig, så bara en nyfiken fråga:
Vill du döma utan bindande bevis?

Ja, jag skulle kunna döma utan bindande bevis, i ett indiciemål, där det finns en stark indiciekedja.

Edit: När jag skriver bindande bevis, så menar jag DNA på brottsplatsen, Fingeravtryck, skoavtryck där det finns en sko att jämföra med....etc.
Senast redigerad av Frubeate 2008-11-21 kl. 18:16.
2008-11-21, 18:25
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Ja, jag skulle kunna döma utan bindande bevis, i ett indiciemål, där det finns en stark indiciekedja.

Edit: När jag skriver bindande bevis, så menar jag DNA på brottsplatsen, Fingeravtryck, skoavtryck där det finns en sko att jämföra med....etc.

Frubeate:
Olika oberoende utpekanden från vittnen och mordvapen också, eller? Men vad ska du döma på för grund då, när du inte tycker att exempelvis DNA, fingeravtryck och säkrade skoavtryck behövs?

smålandstintin: Tror du inte hade behövt fråga den frågan, eftersom Frubeate har givit uttryck för svaret flera gånger. Svaret var inte oförutsägbart.

Edit: Lade till ordet "från"
Senast redigerad av Prinzezzan 2008-11-21 kl. 18:44.
2008-11-21, 18:39
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Frubeate:
Olika oberoende utpekanden vittnen och mordvapen också, eller? Men vad ska du döma på för grund då, när du inte tycker att exempelvis DNA, fingeravtryck och säkrade skoavtryck behövs?

smålandstintin: Tror du inte hade behövt fråga den frågan, eftersom Frubeate har givit uttryck för svaret flera gånger. Svaret var inte oförutsägbart.

Altså, om vi då tar Arbogafallet.....
Inget DNA från CS på brottsplatsen, inget mordvapen har hittats, och skor som kan jämföras med avtryck finns heller inte. Inte ens ett fingeravtryck från CS...och inget vittne, andra änn E har kunnat säga "Jag såg CS vid/på brottsplatsen"
Men ändå skulle jag som TR döma CS skyldig till mord i detta fall, för att indiciekedjan är stark, enligt mig.

Jag skulle också i andra fall kunna döma skyldig utan bindande bevis, om tilsvarande stark indiciekedja finns.
2008-11-21, 18:43
Medlem
John A Genzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Ja, så är det.

Finns en del intressant.

Verkar ju klart intressant när det handlar om Arboga, men då blir det ju motsägelsefullt när AB redan skrivit om Arboga.

"I Arboga finns ingenting" Lennart Hård i Aftonbladet
2008-11-21, 18:49
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Inget DNA från CS på brottsplatsen, inget mordvapen har hittats, och skor som kan jämföras med avtryck finns heller inte. Inte ens ett fingeravtryck från CS...och inget vittne, andra änn E har kunnat säga "Jag såg CS vid/på brottsplatsen"
Men ändå skulle jag som TR döma CS skyldig till mord i detta fall, för att indiciekedjan är stark, enligt mig.

Jag skulle också i andra fall kunna döma skyldig utan bindande bevis, om tilsvarande stark indiciekedja finns.

Indiciekedjan består egentligen av att CS möjligen har varit intresserad av T.

Sen har åklagaren spunnit vidare med egna spekulationer.

Möjligen kan man säga att det finns en indiciekedja som pekar ut CS till en stalkare, inte mördare.

Man ska inte bli dömd för mord baserat på spekulationer.
2008-11-21, 18:54
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:

Då hade du verkligen passat att vara domare i en bananrepublik.
2008-11-21, 18:55
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Nog ifrågasatte PIE Ls vittnesmål. Han drog upp henne i slutpläderingen till och med.

tillägg: Kom att tänka på den här tråden och svaren att polisen självklart inte tar brottplatsfoton på levande offer tidigare, när jag återigen ser att polis gör det i andra FUP. Esa Ranobilder har visats både i TV och tidningar de senaste dagarna, ifall någon har missat. Foton på akut livräddning. I Arboga togs inga alls? Inomhus och trång hall har inte stoppat polis tidigare. Har bilderna sekretessbelagts?
¨
Ditt tillägg: Jag kan inte svara då jag inte har fup från Esa R. Men som helsepersonell anser jag at livreddande arbete skal komma först!!! I Arbogasaken har de livräddare som kom til brottsplatsen redogjort mycket godt med ord och teckning. Jag anser det som största kränkning av alla, at visa bilder av offer i en hjälplös situasjon, brott eller olycka!!!. Det mest intima, skjöra, nakna ogonblick i livet tilhör inte dej eller meg. De är privata.....(prinsessa Diana er et eksempel på hur långt nogon kan gå)

Jag kan vel forstå at L inte kunne veta va som var viktig info i denne saken. Hon svarade på frågor från polisen så bra hon kunne. Tänk vilkan sjokk hon uplevde första tiden. At hon bodde i samans med en mulig barnemördare....Hon tänkte heller inte på sin hammare för polisen frågade....At hon summet sig och kunne gje flera detaljer kring mordnatten anser jag som helt naturligt.
Senast redigerad av limaha 2008-11-21 kl. 18:58.
2008-11-21, 19:13
Medlem
Frubeates avatar
Citat:

Möjligen kan man säga att det finns en indiciekedja som pekar ut CS till en stalkare, inte mördare.

.....tycker du

Jag tycker något annat
2008-11-21, 19:14
Medlem
John A Genzales avatar
Citat:

Och du har hittat någon annan starkare indiciekedja än vad FG gjort?
2008-11-21, 19:16
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Då hade du verkligen passat att vara domare i en bananrepublik.

Då lever du i en bananrepublik Pernilla
För TR dömde CS skyldig utan bindande bevis

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in