Citat:
Nej, det är klart som fan att det inte gör. Vi har fri bevisvärdering här i landet. Däremot är det naturligtvis en rent logisk skillnad mellan bevis som ensamma binder en mt till ett brott, och bevis som bara tillsammans med andra kan göra det tillräckligt sannnolikt att en mt är gärningsman. I det sammanhanget finns det några prejudicerande domar där en viss uppsättning sådana bevis av den senare typen, som man också kan kalla för "indicier", har bedömts inte vara tillräcklig. Inga av de prejudicerande domarna är särskilt tillämpliga på just det här fallet, och de svagheter i bevisningen som särskilt har påpekats i domskälen föreligger inte i det här fallet. Likafullt ger de här domarna vid handen att det inte är alldeles lätt att döma en tilltalad med en s k indiciekedja. Specifikt vet vi att resonemanget "det kan ju för fan inte vara någon annan" inte räcker ensamt för att fälla en tilltalad.
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Eftersom du verkar vara kunnig i ämnet, så kanske du kan svara på följande:
Finns det verkligen i lagens mening den skillnad mellan 'tekniska bevis' och 'indicier' som så många använder i detta forum, och som jag ideligen kritiserat?
Finns det verkligen i lagens mening den skillnad mellan 'tekniska bevis' och 'indicier' som så många använder i detta forum, och som jag ideligen kritiserat?
Men vad som är gemensamt för alla de mer spektakulära fall där hovrätt eller HD friat i indiciemål, och som också tydligt tagits upp i domskälen för den friande domen, är att den tilltalades egen berättelse inte har varit a priori orimlig. Det här fallet är det första indiciemål i ett grövre brottmål som jag känner till, där det är självklart att den tilltalade ljuger som en häst travar. Vad det kommer att spela för roll för det juridiska resonemanget återstår att se.