2008-08-08, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
hitta på en annan http://www.sr.se/vastmanland/nyheter/artikel.asp?artikel=2226189
litet utdrag:
Vad anser du om hennes vittnesmål?

– Den beskrivning som målsäganden lämnar idag, den är ju mer detaljerad än vad vi får från friska försökspersoner som inte har drabbats av skallskada, och med betydligare kortare tidsintervall mellan att man har sett någonting och sedan ska testas på detta.

Har du någonsin hört talas om någon som har återhämtat sig så pass bra som mamman i Arboga-fallet verkar ha gjort?

– Nej, inte när man tar in detta att hon en månad efter attacken har en mycket påtaglig minnesfunktionsnedsättning och en så allvarlig minnesförlust bakåt i tiden.

– Att man senare då återhämtar skadetillfället, det har jag aldrig sett.

– Och jag har försökt söka på detta men inte funnit något fall, säger minnesexperten Sven-Åke Christiansson till P4 Västmanland.

Nej men du är ju Neurokirurg, så det är väl inte så konstaigt. Vilken inside-information man får här från mannen som inte ens kan avslöja vad han jobbat med inom neurokirurgin.

Har du något negativt att säga om CS och alla indicier? Nej trodde inte det heller...
2008-08-08, 22:53
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av millo666
Ok jag ger upp. Jag har jobbat med datorer sen jag var 15, vilket är ett tag sen, och fortsatt med det. Jag vill inte vara snorkig på något sätt, men har du tänkt på att hon kan ha lagt bilderna i cacheminnet själv?

Dessutom , som jag sa, beror det på vilken instaällning man har i datorn, och det påverkar var bilderna hamnar.
Om jag skriver så här i stället då:

Visst kan hon komma åt dom men det kan inte bevisas att hon medvetet sparat ner bilden på huset. Nåt annat vill jag inte ha sagt! Det är endast det jag vill ha fram. Inget annat!

See you tomorrow!
2008-08-08, 22:54
Medlem
Astracans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Där har vi inplaneringen till att passa indicier.

Varför är hon så rädd då hon kommer i kontakt med nya människor och inte vill vistas själv med dom utan anhörig med.
Därför att dom är hennes minne och trygghet.

Därför att dom är hennes MINNE och trygghet..

Så du tror att efter ett sådant här osedvanligt brutalt överfall så vill hon vara nära sin familj för att de är hennes MINNE?

Är du medveten om hur majoriteten av människor som har blivit utsatta för brott reagerar efteråt?
Då pratar vi om tex. anställda vid olika kassor efter rån, våldtäktsoffer, äldre människor som har varit utsatta för så "simpla" brott som väskryckningar osv. osv.

Det är få som har skalltrauman med efterföljande minnesförlust av dessa, ändå vittnar många om att de efter brottet utvecklade en form av agorafobi.

Du skulle tjäna på att skriva "jag tror" eller "jag misstänker" osv. i dina inlägg.
Det blir lite svårt att ta dig på allvar när du utnämner dig själv som expert med tanke på dina så uppenbara brister på insikt i vissa saker och ting.
2008-08-08, 22:55
Medlem
Citat:
Es "minnen" kom väldigt sent som in i somras och då kompletterade hon dom i förhör till att passa dessa indicier.

Ok, men varför anpassar hon sina minnen till att fälla just tyskan, jag menar är man det minsta osäker när det gäller en mördare som har mördat ens barn, borde man ju inte peka ut någon på minsta felaktiga grund. Men det du säger nu är att hon pekat ut någon, och vill sätta dit någon för ett makabert barnamord, utan att vara helt säker, är det det du menar?
2008-08-08, 23:03
Medlem
Astracans avatar
Citat:
Es "minne" kommer bli utdömt av en hel expertkår på hjärnskador.
Räcker med att man har underlaget i FUP för att se hur hon styrs in till att minnas.

Om du lyfter din blick ifrån naveln så kan du gå tillbaka i tråden där S.Å Christiansson och Anders Pommerns vittnesmål behandlas.
Sedan kan du återkomma med ett svar på dessa frågor.

F.ö har fler frågor ställts till dig men du väljer att inte svara.
Kanske kan jag få svar på det här:

-Tycker inte du att alla omständigheter -det som hela indiciekedjan bygger på- runt CS åtminstone är rent makalöst märkliga i sina sammanhang även om du är övertygad om hennes oskuld?
2008-08-08, 23:04
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soppa
Adressen står ju på en papperslapp, med massa olika kladd på.. Den finns inscannad i FU:n och det är inte en bok
Sista inlägget från mig ikväll:

Har du sidnummer på det inskannade?

Detta tolkar jag som att det står i en bok, men jag kan naturligtvis tolka det fel.
Citat:
Gummesson undrar över böckerna som tyskan ska ha haft med sig den 17:e.
– Det var två böcker, en tjockare och en tunnare, inbundna.
Jag undrar över anteckningen ”break your neck” på samma sida som E's adress, fortsätter Gummesson.
Kanske har böckerna ingenting att göra med anteckningen hon nämner. Vad vet jag?

Go'natt alla...
2008-08-08, 23:06
Medlem
Saltets avatar
Citat:
vad betyder "bild vom haus"?

Citat:
Bilder från huset

Nej, det betyder "bild huset".
Alltså taget från husets utsida.
2008-08-08, 23:08
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ok, men varför anpassar hon sina minnen till att fälla just tyskan, jag menar är man det minsta osäker när det gäller en mördare som har mördat ens barn, borde man ju inte peka ut någon på minsta felaktiga grund. Men det du säger nu är att hon pekat ut någon, och vill sätta dit någon för ett makabert barnamord, utan att vara helt säker, är det det du menar?
Det jag säger är att hon blivit påverkad till att peka ut tyskan.

Slänger in ett axplock av vad jag nu läser i FUP.
2008-08-08, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
hitta på en annan http://www.sr.se/vastmanland/nyheter/artikel.asp?artikel=2226189
litet utdrag:
Vad anser du om hennes vittnesmål?

– Den beskrivning som målsäganden lämnar idag, den är ju mer detaljerad än vad vi får från friska försökspersoner som inte har drabbats av skallskada, och med betydligare kortare tidsintervall mellan att man har sett någonting och sedan ska testas på detta.

Har du någonsin hört talas om någon som har återhämtat sig så pass bra som mamman i Arboga-fallet verkar ha gjort?

– Nej, inte när man tar in detta att hon en månad efter attacken har en mycket påtaglig minnesfunktionsnedsättning och en så allvarlig minnesförlust bakåt i tiden.

– Att man senare då återhämtar skadetillfället, det har jag aldrig sett.

– Och jag har försökt söka på detta men inte funnit något fall, säger minnesexperten Sven-Åke Christiansson till P4 Västmanland.

Om jag vänder på det här. Varför inte ge E en chans istället för att hitta alla möjliga sätt att stjälpa hennes vittnesmål?
Varför lägger du så mycket energi på att ifrågasätta någon som har varit med om något så fruktansvärt som att få två barn mördade och nästan bli mördad själv?

Det som är problemet med din argumentation är att du har inte underlag för någonting, du svarar inte på frågor om att länka eller bekräfta saker som du häver ur dig besinningslöst.

Empati, har du hört talas om det ordet någon gång? För övrigt kommenterar jag inte dina inlägg mer, de är infantila.
2008-08-08, 23:12
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astracan
Om du lyfter din blick ifrån naveln så kan du gå tillbaka i tråden där S.Å Christiansson och Anders Pommerns vittnesmål behandlas.
Sedan kan du återkomma med ett svar på dessa frågor.

F.ö har fler frågor ställts till dig men du väljer att inte svara.
Kanske kan jag få svar på det här:

-Tycker inte du att alla omständigheter -det som hela indiciekedjan bygger på- runt CS åtminstone är rent makalöst märkliga i sina sammanhang även om du är övertygad om hennes oskuld?
Helt övertygad är jag inte om hennes oskuld.
Däremot tycker jag hela indiciekedjan byggt på svartsjuka och usla kamerabilder är under all kritik.
Dessutom anser jag att polisen tidigt låst sig för en gm.
Tyvärr kan jag inte heller ge Anders Pommern beröm för sitt agerande med att låta anhöriga sköta mordutredningen.
2008-08-08, 23:17
Medlem
Citat:
Det jag säger är att hon blivit påverkad till att peka ut tyskan.

Slänger in ett axplock av vad jag nu läser i FUP.

Med tanke på att hon blivit nerklubbad av en dåre med hammare, är inte det ganska starkt att över huvud taget kunna peka ut någon på det sättet hon gjorde initialt? Dessutom så dömer du ut alla möjligheter för henne att kunna minnas något från händelsen.

Man får ju hoppas att du är minnesexpert och vet hur minnet fungerar hos unika individer.

Jag förstår att jag inte skulle ha haft en chans då jag blev misshandlad i Borgholm 1988, brutalt misshandlad och var ett hårsmån från att falla ifrån. Jag var ju berusad, hur skulle jag kunna komma ihåg förövarens ansikte. Men jag kan tala om att det är fast inpräntat för evigt.
2008-08-08, 23:22
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Om jag vänder på det här. Varför inte ge E en chans istället för att hitta alla möjliga sätt att stjälpa hennes vittnesmål?
Varför lägger du så mycket energi på att ifrågasätta någon som har varit med om något så fruktansvärt som att få två barn mördade och nästan bli mördad själv?

Det som är problemet med din argumentation är att du har inte underlag för någonting, du svarar inte på frågor om att länka eller bekräfta saker som du häver ur dig besinningslöst.

Empati, har du hört talas om det ordet någon gång? För övrigt kommenterar jag inte dina inlägg mer, de är infantila.
Det är inte vi som stjälper hennes minnesbild. Alla som har FUP kan läsa om videoförhören med E.
Skillnaden mellan dig och andra kan kanske bero på nära känslomässig relation, vilket är förståligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in