2008-12-01, 18:17
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Ja, visst är han det. En kompis, men om du läser fup 1098 så har denne kompis så att säga hittat gm. Dagen efter. Han och en tjejkompis pratade med polis dagen efter om trolig gm.

What?
Hittar inget om H.A på den sidan?
2008-12-01, 19:30
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ja, visst är han det. En kompis, men om du läser fup 1098 så har denne kompis så att säga hittat gm. Dagen efter. Han och en tjejkompis pratade med polis dagen efter om trolig gm.

HA ska vittna specifikt om den 17 mars.

edit:
Citat:
Men det kanske inte är för att stärka NJ:s alibi.

FG till HovR:

Citat:
Med vittnesmålet vill åklagaren visa att NJ befann sig i Motala och ej kan vara gm.

Ingen ifrågasatte det i TR. PIE uttalade sina sympatier till barnens föräldrar.
Senast redigerad av Tuesday 2008-12-01 kl. 19:39.
2008-12-01, 19:35
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Hon läste lokaltidningen i Tyskland och kontaktade polisen efter avslutad TR-rättegång i oktober, dvs hon kom att minnas när CS redan var dömd som barnamördare. FGs omdöme kan diskuteras när hon väljer att ta med ett sådant vittne i HovR. Hon verkar ha suttit och spelat tärning om vilka hon ska ta fram till HovR. Det dröjde ändå relativt länge innan den nya tyska kvinnan blixtinkallades nu. Styrka-NJs-alibi-vittnet är helt obegripligt.

Det kanske beror på att tidningen publicerade en opixlad bild på CS först efter TRs dom? Expressen skriver:

Citat:
Det rapporterades att en tysk kvinna dömts för mord på två barn.
På bilden kände hon igen en kvinna hon träffat på en Kretaresa 2007.
– Då gick hon till polisen, säger kammaråklagare Johan Fahlander till Expressen.se.
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1388519/vittne-horde-tyskan-mordhota-barnen
2008-12-01, 19:39
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av great123
http://www.aftonbladet.se/nyheter/arbogamorden/article3895145.ab

"Enligt vittnet har Schürrer hotat att döda barnen flera månader innan morden inträffade."

– Vi har ett nytt vittne som berättat att hon träffade Christine Schürrer i augusti 2007. Enligt vittnet berättade då Schürrer om sin spruckna romans med Emma Jangestigs sambo. Hon sa att "hennes livs kärlek" levde i en ny relation med en kvinna med två barn. Hon sa sedan att barnen var ett problem som gick att "undanröja", säger kammaråklagare Johan Fahlander till Aftonbladet.

– Vittnet uppfattade det som om hon menade att hon skulle döda barnen.
Det här låter minst sagt orimligt. Varför skulle barnen vara ett problem som gick att undanröja? Såg hon något problem som går att undanröja så måste det vara E och inte hennes barn.
2008-12-01, 19:40
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Det kanske beror på att tidningen publicerade en opixlad bild på CS först efter TRs dom? Expressen skriver:

Stämmer det som står i Expressen något sånär känns det inte särskilt "mysko" att vittnet inte dykt upp förrän nu.
2008-12-01, 19:41
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Det här låter minst sagt orimligt. Varför skulle barnen vara ett problem som gick att undanröja? Såg hon något problem som går att undanröja så måste det vara E och inte hennes barn.

Om man tänker logiskt, ja.
Men det är väl tveksamt om denne mördare gör?
Logiskt ur vårt perspektiv alltså...
2008-12-01, 20:07
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix

Så tolkar jag det inte.

Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Stämmer det som står i Expressen något sånär känns det inte särskilt "mysko" att vittnet inte dykt upp förrän nu.

DN ligger för övrigt närmare. Först i fredags hördes kvinnan av tysk polis och då bestämde åklagarna sig. Av någon anledning ej efter det första förhöret i oktober.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=858523

Nej, det behöver inte vara något mysko alls att vittnen dyker upp sent. Det kan finnas flera förklaringar till det. Precis som med sena tips, något jag radade upp exempel på när arbogaå-dykningen var aktuell. Däremot kan ett alltför sent uppdykande, och ffa det faktum att vittnet i fråga redan känner till att den tilltalade är dömd för mord när hon kontaktar polis, sänka trovärdigheten.

Känt fall med senkommet vittne är kvinnan under rättegången mot Gabrielssons mördare på Kungsgatan i Stockholm. Hon dömdes väl senare? Vi får hoppas att det inte handlar om någon som vill ha en gratisresa med hotell till Sverige, utan att det verkligen ger åklagarsidan något.
2008-12-01, 20:11
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rohyp
På vilket sätt är bevisningen inte för tunn? Är det skon du hängt upp dig på? HR kommer med all sannolikhet att fria CS. Annars har vi ett nytt justitiemord i Sverige.

JAG tycker att indiciekedjan är tillräckligt stark för att förklara henne skyldig.
2008-12-01, 20:43
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Så tolkar jag det inte. DN ligger för övrigt närmare. Först i fredags hördes kvinnan av tysk polis och då bestämde åklagarna sig. Av någon anledning ej efter det första förhöret i oktober.

Nej, det behöver inte vara något mysko alls att vittnen dyker upp sent. Det kan finnas flera förklaringar till det. Precis som med sena tips, något jag radade upp exempel på när arbogaå-dykningen var aktuell. Däremot kan ett alltför sent uppdykande, och ffa det faktum att vittnet i fråga redan känner till att den tilltalade är dömd för mord när hon kontaktar polis, sänka trovärdigheten.

Känt fall med senkommet vittne är kvinnan under rättegången mot Gabrielssons mördare på Kungsgatan i Stockholm. Hon dömdes väl senare? Vi får hoppas att det inte handlar om någon som vill ha en gratisresa med hotell till Sverige, utan att det verkligen ger åklagarsidan något.
(min fetmarkering av "sänka trovärdigheten")

Jag hoppas vittnet ger ett trovärdigt intryck i HvR. Personligen tycker jag inte det är konstigt att vittnet framträdde först nu. Hon har förmodligen inte haft en susning om fallet förrän hon råkade känna igen bilden av CS. Nu vet vi inte var i Tyskland hon bor, men en god vän till mig har berättat att det generellt var en skral rapportering i den tyska pressen. Han läste dn.se och svd.se för att kunna hänga med.
2008-12-01, 21:01
Medlem
Tuesdays avatar
Det ryktades i en tidigare Arbogatråd om att CS skulle ha hotat barnen. Vem var källa till det?
2008-12-01, 21:11
Medlem
Citat:
Så tolkar jag det inte.

DN ligger för övrigt närmare. Först i fredags hördes kvinnan av tysk polis och då bestämde åklagarna sig. Av någon anledning ej efter det första förhöret i oktober.

Taxichaffisen i Lindh-fallet (dock ej ett avgörande vittne men ändå..)
2008-12-01, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
JAG tycker att indiciekedjan är tillräckligt stark för att förklara henne skyldig.
Inte bara du utan även en enig TR.

F.ö, visst är det intressant med dessa mindre begåvade(?) personer som hävdar att CS inte har "knutits" till brottsplatsen. Undrar hur man resonerar då? VM i tankevurpor måste det i alla fall vara. "Vi finner henne skyldig men vi tror inte hon var på brottsplatsen utan utförde dådet på distans från fornborgen".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in