2008-08-04, 21:49
Medlem
Hej har en extern hårddisk av märket iomega. Det är FAT32 som filsystem på den och jag vill ha den i ntfs. Men grejen är att jag har massor av grejer på hårddisken som jag inte vill skall försvinna. Är det möjligt att byta då?
Citera
2008-08-04, 21:52
Medlem
kimdah2002s avatar
Ja bara att konvertera... Sök i forumet eller på Goggle så hittar du hur...
Citera
2008-08-04, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja bara att konvertera... Sök i forumet eller på Goggle så hittar du hur...

Har försökt att konvertera i kommandotolken, men det fungerar inte, står att jag inte har tillräcklig behörighet. Jävla vista. Är inloggad som administratör och har bara ett konto på datorn. Använder en bärbar HP.. Dessutom är jag rädd att alllt skall försvinna.. hade vart katastrof..
Citera
2008-08-04, 22:33
Medlem
shmas avatar
Jag har konverterat en massa gånger men aldrig i vista dock. Det är ingen större risk för att saker och ting försvinner.

Lite sökande gav...
Citat:
In control panel, go to Administrative tools, select disk management.

Locate your drive and click on it. Select convert to NTFS, it should be in the menus, and you are done.
Citera
2008-08-04, 23:11
Medlem
Gick in i administrationsverktyg, men hittade inte disken där..
Citera
2008-08-04, 23:22
Medlem
LasseKongoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekman86
Hej har en extern hårddisk av märket iomega. Det är FAT32 som filsystem på den och jag vill ha den i ntfs. Men grejen är att jag har massor av grejer på hårddisken som jag inte vill skall försvinna. Är det möjligt att byta då?

Har du kollat om det finns nån mjukvara liggandes på din externa hd för just konvertering av filsystem?
Jag hade själv en sån programvara som kom med min hd vid inköp
Citera
2008-08-04, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseKongoo
Har du kollat om det finns nån mjukvara liggandes på din externa hd för just konvertering av filsystem?
Jag hade själv en sån programvara som kom med min hd vid inköp

Jag kollade, men har säkert tagit bort den i så fall.. Men när jag försöker i kommandotolken säger den att jag behöver högre säkerhet. Jag körde smd och tryckte CTRL+SHIFT samtidigt, men det fungerade inte heller. Så vad gör man; Har vista, Vill ha ntfs, Vill inte att något skall försvinna på disken..
Citera
2008-08-04, 23:44
Medlem
LasseKongoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekman86
Jag kollade, men har säkert tagit bort den i så fall.. Men när jag försöker i kommandotolken säger den att jag behöver högre säkerhet. Jag körde smd och tryckte CTRL+SHIFT samtidigt, men det fungerade inte heller. Så vad gör man; Har vista, Vill ha ntfs, Vill inte att något skall försvinna på disken..

Du sa att du är inloggad som administratör på datorn men testa annars att högerklicka på cmd.exe filen genom att söka upp den och välj "kör som administratör" och se om det funkar istället?

Googlade och hittade det här: http://forums.cnet.com/5208-12546_10...sageID=2670795
Citera
2008-08-05, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseKongoo
Du sa att du är inloggad som administratör på datorn men testa annars att högerklicka på cmd.exe filen genom att söka upp den och välj "kör som administratör" och se om det funkar istället?

Googlade och hittade det här: http://forums.cnet.com/5208-12546_10...sageID=2670795

Tack! Jag älskar nästan dig! Gick hur smidigt som helst att konvertera efter det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in