2008-08-04, 21:02
Medlem
Cantorass avatar
Var i Kanada på semester för ett par veckor sen och tittade naturligtvis igenom kyldisken på snabbköpet - bland allt annat kött låg snyggt förpackade mjältar. I Sverige har jag aldrig sett varken mjältar i butiken eller recept för dessa. När jag pratade med den sydamerikanske kötthandlaren i hötorgshallan sa han att det är förbjudet att sälja mjälte här - har några frågor:
1) Är det någon som har ätit mjälte - är det gott?
2) Är mjälte verkligen förbjudet i Sverige? I så fall varför?
3) hur lagar man bäst till mjälte? Googlar man så blir det bara marokansk köttfärsfylld mjälte
Citera
2013-09-02, 01:04
Medlem
Netherworlds avatar
Det här vill jag också ha svar på..!
Citera
2013-09-02, 01:14
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Var i Kanada på semester för ett par veckor sen och tittade naturligtvis igenom kyldisken på snabbköpet - bland allt annat kött låg snyggt förpackade mjältar. I Sverige har jag aldrig sett varken mjältar i butiken eller recept för dessa. När jag pratade med den sydamerikanske kötthandlaren i hötorgshallan sa han att det är förbjudet att sälja mjälte här - har några frågor:
1) Är det någon som har ätit mjälte - är det gott?
2) Är mjälte verkligen förbjudet i Sverige? I så fall varför?
3) hur lagar man bäst till mjälte? Googlar man så blir det bara marokansk köttfärsfylld mjälte

Efter lite letande så fann jag denna boken som ska innehålla recept på mjälte, bland mycket annat:

nose to tail eating
Citera
2013-09-02, 08:07
Medlem
Myrtens avatar
2:
Jag trodde det kanske skulle ha med galna kosjukan, men tydligen är det bara för får och getter och inte ko:
Citat:
Specificerat riskmaterial

I denna förordning fastställs förfaranden för att bortskaffa specificerat riskmaterial och även vad specificerat riskmaterial omfattar för länder eller områden som utgör en kontrollerad eller obestämd BSE-risk:

nötkreatur:
skalle, utom nedre käkben, men inkl. hjärna och ögon, och ryggmärg, från nötkreatur som är äldre än 12 månader,
kotpelare utom svanskotor, länd- och bröstkotornas tvärutskott och korsbenets vingar, men inkl. dorsalrotsganglier från nötkreatur som är äldre än 30 månader samt tonsiller, tarmar från tolvfingertarm till rektum och tarmkäx från nötkreatur i alla åldrar;
får och getter:
skalle, inkl. hjärna och ögon, tonsiller och ryggmärg från får och getter som är äldre än 12 månader eller som har en permanent framtand som trängt genom tandköttet, samt mjälte och ileum från får och getter i alla åldrar.
http://europa.eu/legislation_summari.../f83001_sv.htm

Skulle ändå gissa att det har att göra med att det bedöms som riskmaterial, men jag vet faktiskt inte.
Citera
2025-05-03, 08:38
Medlem
Hade tänkt börja jaga kanin... Mjälte på kanin OK att äta? Ser ju ut som mörkt kött precis som hjärtat, levern och njurarna (som alla går att äta) i mina ögon (?).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in