• 6
  • 7
2016-04-09, 13:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenX
Vad händer om man kokar den öppnade burken då? Längre "tillagningstid" eller stelnar de inte alls?
Du kommer få problem med att det fastnar i botten. I en oöppnad burk kokas den kondenserade mjölken på samma sätt som i en tryckkokare, dvs når i sitt vattenbad ca 124 grader.

En variant skulle förstås vara att koka mjölken i en tryckkokare. Du bör i så fall tänka på att omplacera innehållet till exempelvis en glasburk med tättslutande lock, burken ställer du på en utfyllnad i tryckkokaren och därefter fyller du på vatten. Denna metod imiterar burkmetoden och borde funka. Har dock aldrig testat den själv .

~Paul~
Citera
2016-04-14, 15:41
Medlem
Finns färdig kokad kondenserad mjölk man kan köpa! Så slipper man vänta
Senast redigerad av laughing 2016-04-14 kl. 15:59.
Citera
2016-04-22, 20:12
Medlem
Jag har aldrig riktigt fattat hypen med kolasås av kondenserad mjölk. Jag tycker smaken är lite konstig och sur.

Det blir ju så otroligt mycket godare med en kolasås man kokar själv och det går även supersnabbt (till skillnad mot burken som man ska koka och hålla koll på under en halv dag.)

Vad är grejen som jag missat? (det tar väldigt lång tid och smakar sämre enligt min mening)

I kväll ska jag göra detta:
http://www.koket.se/mitt-kok/tommy-m...h-salt-kolasas
Citera
2016-05-13, 12:50
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubeee
Jag har aldrig riktigt fattat hypen med kolasås av kondenserad mjölk. Jag tycker smaken är lite konstig och sur.

Det blir ju så otroligt mycket godare med en kolasås man kokar själv och det går även supersnabbt (till skillnad mot burken som man ska koka och hålla koll på under en halv dag.)

Vad är grejen som jag missat? (det tar väldigt lång tid och smakar sämre enligt min mening)

I kväll ska jag göra detta:
http://www.koket.se/mitt-kok/tommy-m...h-salt-kolasas

När hypen om "Dulce de leche" kom, så blev jag jävligt nyfiken, smakade på det hela, men är inte jätteimpad, snarare besviken över att det inte smakar så mycket kola som det "ser ut att göra".
Kokade ihop min egen burk för att provsmaka.

Den smakar mer messmör med en liten hint kola..

Kommer nog inte köpa det igen..

Och som det redan påpekats, är det den sötade, jag har gjort precis samma misstag nämligen
Citera
2016-06-12, 16:41
Medlem
Så nu känner jag att jag måste lägga mig i 😆.
Är från Chile och kan säga att jag kokat så mycket dulce de leche (manjar i chile) att jag tappat räkningen. Ätit sen jag va pytte. Koka burken är inga problem man ska bara tänka på att burken ska vara hel och hela tiden täckt med vatten. Sjudar man burken så kan jag tänka mig tar en halv dag och det behöver man ärligt inte. Koka burken max 😀
Det exploderar inte!! Däremot så gör den det om den inte är konstant täckt med vatten. Så koka på gott folk .. Farmor berättar nu att det hänt henne 2 gånger att det exploderat över hela kökstaket kletig tjock kolasås överallt. Hon hade glömt bort att fylla på med vatten. Ett tips koka vatten i vattenkokaren och häll och inte kallt vatten.
Vill jag ha tjock colasås kokar jag fullt i 2 1/2 Tim lite såsigare 2 Tim. Blir den för tjock blanda ut med mjölk och vänta tills den svalnat innan man öppnar. Tack för mig...
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in