2008-08-03, 17:51
Medlem
Hej på Er, ofta pratar man om bra råvaror tex kött&kyckling&fisk. Frächa grönsaker men det som faktiskt närmar sig "halvfabrikat" såsom bacon, korv etc. Skulle jag villa ha tips på bra kvalité.

Visst den lokala slaktaren/gårdsbutiken har nog oftas bäst men vilka bra tillverkare finns det i de vanliga bitikerna?

Bacon,
har prövat en del märken men tycker att de innehåller alldeles för mycket vatten idag mot förr! Inget trevligt att steka när pannan fylls av vatten. Har jag fel?
Scan skall ha ett gourmé märke som jag inte hittar bara deras jägarbacon som är OK.

Prinskorv, relativt lätt att hitta bra kvalité med bra smak.
Wienerkorv, inte riktigt lika lätt som prinskorv, dock ofta bra i delikatessdisken.

Falukorv, en djungel. Många är av dålig kvalité med taskig smak oavsett pris. Förr satt "skinnet" mycket fastare runt korven som man tog bort mot idag där det blir en "glattig" yta efter skinnet är borta. Var det bättre förr?
Scan med 68% kött är OK, Härryda falu tror jag den heter är också OK.

Dessa korvar var/är namnskyddade men tog de inte bort det i.o.m EU? Har det blivit ngn skillnad?
Citera
2008-08-03, 18:45
Medlem
https://www.flashback.org/showthread.php?t=262831
Citera
2008-08-04, 03:03
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av air23

Bacon,
har prövat en del märken men tycker att de innehåller alldeles för mycket vatten idag mot förr! Inget trevligt att steka när pannan fylls av vatten. Har jag fel?
Scan skall ha ett gourmé märke som jag inte hittar bara deras jägarbacon som är OK.

Vatten? Är du säker på att det inte är fett?

Vattnet i köttet borde rimligen dunska ganska så smabbt i den heta pannan, fettet blir emellertid kvar. Hurvida det är mycket vätska i pannan säger därmed inte så mycket om baconet i sig, annat än hur mycket fett det innehåller.

Annars måsta jag säga att delikatessdiskarna ofta har mer att bjuda på en kyldiskarna, även i vanliga mataffärer. Där hittar du oftare varor av god kvalitet. Visst är det lite dyrare men det är det värt. Annars får du nog söka dig till saluhallar eller specialaffärer för att hitta produkter av bättre kvalite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in