Citat:
Ursprungligen postat av Siggz0r
Hej!
Jag ska nu till hösten börja sista året på ett teknikprogram, jag har inte lysande betyg, men är sjukt taggad på att plugga järnet. Klantade mig totalt i våras vilket ledde till IG i Engelska B, ett ämne jag annars har väldigt lätt för. Svenska B har jag G i, samt Matte B. Jag känner dock att jag hellre hade velat gått Samhälle inriktning ekonomi, eftersom jag inte alls är intresserad av datorer och teknik längre, utan hellre hade velat läsa ekonomikurser. Min dröm är att plugga på Handelshögskolan, min fråga till er är: Hur stor chans tror ni jag har att komma in där? Kan jag läsa upp ämnena som behövs på HHS? Hjälp mig, är helt förvirrad.
/ Förrvirad 3eårselev.
Du skriver att din dröm är att studera på HHS så jag antar att du menar de här stora skolorna som i stockholm, gbg eller jönköping. För att komma in på dessa skolor krävs det väldigt höga poäng, i stockholm ligger intagningspoängen över 19 nästan 20 och de andra har jag inte riktigt koll på men kan lova dig att de är höga iaf. Den enda möjlighet att uppnå din dröm är göra högskoleprovet och hoppas på att lyckas VÄLDIGT bra så du kan komma in med högskoleprovet. Glöm att du kan komma in med dina Gymnasiebetyg iaf om du inte har MVG i allt typ. Låter tråkigt men så är situationen. Men låt det inte förstöra dina drömmar.
Du behöver inte plugga på HHS för att lyckas med karriären, satsa på universitet. Finns många universitet som har ekonomiprogrammet och intagningspoängen är relativt låga. Behörigheten för att studera ekonomi på universitet är bas ämnena och matte C. Kolla upp det med din studievägledare.