• 4
  • 5
2021-08-29, 12:30
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
kantareller är klart överskattat. tämjligen smaklös föda. t.o.m burksvamp smakar mer än dessa. Nu äter jag sällan svamp öht då de inte innehåller nån näring värd namnet. Det är är mer utfyllnad i en rätt
Känns inte som folk äter kantareller för dess näring, utan det brukar vara för att man gillar smaken.
En intressant sak om smaken, det är att tydligen är det så mycket smak i kantareller att man inte kan känna hur mycket det smakar.
Och att detta kan man använda till tex att göra kantarellsmör och genom att "koka" kantarellerna i smör, och sen smakar kantarellerna ändå lika mycket.
Testat en gång, men tyckte smöret blev dålig konsistens på det, så aldrig gjort igen.
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Inte kalorier, om det är det du menar med näring, men mycket vitaminer och mineraler.
Hehe, har aldrig ätit kantareller med tanken att det skulle vara nyttigt, utan endast när kantarellerna kommer fram, då är det smaken man är ute efter.

All svamp är väl också svårsmält?
Citera
2021-08-29, 14:37
Bannlyst
Jag håller med dig. Kantareller är ju skogens guld, men man måste inte lyxa till dem för mycket.

Varma mackor med egenplockade kantareller. Det kan inte bli finare än så!

Citat:
Ursprungligen postat av karinparin
Varma svampmackor med ost på är ju jätteenkelt och gott. Crepes är också toppen att göra med kantareller, man kan ju då köpa färdiga pannkakor om man är lite lat. Svamp i sås till någon god köttbit.
Citera
2021-08-29, 18:34
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Känns inte som folk äter kantareller för dess näring, utan det brukar vara för att man gillar smaken.
En intressant sak om smaken, det är att tydligen är det så mycket smak i kantareller att man inte kan känna hur mycket det smakar.
Och att detta kan man använda till tex att göra kantarellsmör och genom att "koka" kantarellerna i smör, och sen smakar kantarellerna ändå lika mycket.
Testat en gång, men tyckte smöret blev dålig konsistens på det, så aldrig gjort igen.

Hehe, har aldrig ätit kantareller med tanken att det skulle vara nyttigt, utan endast när kantarellerna kommer fram, då är det smaken man är ute efter.

All svamp är väl också svårsmält?

Vissa svampar är mer "svårsmälta" än andra och vissa personer är känsligare än andra. T.e.x. tegelsoppar rekommenderas ofta att tillagas minst 20 minuter för att slippa magbesvär.

https://www.ruokavirasto.fi/sv/priva...ampar-orsakar/
Citera
2021-08-29, 18:53
Medlem
klybans avatar
Citat:
Vissa svampar är mer "svårsmälta" än andra och vissa personer är känsligare än andra. T.e.x. tegelsoppar rekommenderas ofta att tillagas minst 20 minuter för att slippa magbesvär.

https://www.ruokavirasto.fi/sv/priva...ampar-orsakar/
Har du ätit en svamp för den skulle vara nyttig?
Eller är det alltid smaken?(Alltid för mig, inte ens en gång i livet tänkt om svamp är nyttigt, men desto flera ggr på svampar med gifter, och nu det du tog upp om nu jag ens är känslig.)

Men ska vara ärlig, jag äter få svampsorter, har funnit att kantarellerna(alla sorter), taggsvamp, fårticka(äts väldigt sällan), sen kan en kalle komma med om den ser fin ut, men ofta gör de inte det, då struntar jag i dom.

Tack för länken.
Citera
2021-08-29, 19:59
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Har du ätit en svamp för den skulle vara nyttig?
Eller är det alltid smaken?(Alltid för mig, inte ens en gång i livet tänkt om svamp är nyttigt, men desto flera ggr på svampar med gifter, och nu det du tog upp om nu jag ens är känslig.)

Men ska vara ärlig, jag äter få svampsorter, har funnit att kantarellerna(alla sorter), taggsvamp, fårticka(äts väldigt sällan), sen kan en kalle komma med om den ser fin ut, men ofta gör de inte det, då struntar jag i dom.

Tack för länken.

Ser det bara som en bonus. Äter inte mat med tanke på dess nyttighet.
Citera
2021-08-31, 18:46
Medlem
peergs avatar
Citat:
Inte för att vara den men nu blandar du väl ihop lite termer? Förvälld svamp är ju inte stekt utan just förvälld.

Helt rätt, det gick lite fort där.
Citera
2022-03-20, 15:38
Medlem
Stek ur vätskan innan du sen häller på fett och lite rödvin.
Citera
2023-08-06, 20:04
Medlem
AllHailBoognishs avatar
Har ett gäng färskplockade kantareller jag gärna vill laga till middag, men då jag just flyttat och allt ännu inte kommit med saknar jag för tillfället stekpanna. Tror ni det fungerar att steka kantarell i kastrull, eller bör man satsa på ugnstillagning? Någon med bra tillagningstips som inte kräver pannan? Tänkte göra en stuvning eller liknande.
Citera
2023-08-06, 21:24
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllHailBoognish
Har ett gäng färskplockade kantareller jag gärna vill laga till middag, men då jag just flyttat och allt ännu inte kommit med saknar jag för tillfället stekpanna. Tror ni det fungerar att steka kantarell i kastrull, eller bör man satsa på ugnstillagning? Någon med bra tillagningstips som inte kräver pannan? Tänkte göra en stuvning eller liknande.

I ugn blir det garanterat inte bra. Kör i kastrull isf, det tarvar nog en rejäl mängd matfett.
Eller så fryser du och tillagar svamparna när du har tillgång till en stekpanna.
Citera
2023-08-06, 21:41
Medlem
AllHailBoognishs avatar
Citat:
I ugn blir det garanterat inte bra. Kör i kastrull isf, det tarvar nog en rejäl mängd matfett.
Eller så fryser du och tillagar svamparna när du har tillgång till en stekpanna.
Kunde inte förvälla och frysa, då jag var tvungen att trolla ihop något med de mycket få ingredienser jag hade hemma i kväll. Blev att slänga ner ordentligt med smör i en kastrull, hälla ut vattnet som ofrånkomligt släpptes ut och steka i resten av smöret. Blev ändå rätt fint stekt och gick bra att göra stuvning på det sen i samma kastrull.
Citera
2023-08-15, 17:54
Medlem
Kantarell och baconpaj är så mumsigt! Gärna med västerbottenost på När jag lagar matpaj får jag den alltid för mig själv för gubben tycker det är kvinnoföda mer till mig!
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in