2008-08-02, 15:21
Medlem
Cracker_Arses avatar
Minns ni denna kanon-miniserie som gick på tv för några år sen?
http://www.imdb.com/title/tt0201374/
http://www.filmtipset.se/film/anderssons-alskarinna.html

Vart tog denna guldklimpen vägen? sändes den mer än en gång?
Eller släpptes den möjligen på DvD?

Fan så mycke skit dom sänder på svt, dom kan gott kosta på sej en repris av detta mästerverk!

Info?
Citera
2008-08-02, 15:42
Medlem
Cineastens avatar
En väldigt udda och sevärd serie med helbisarra karaktärer som jag gillar skarpt. Som tur är spelade jag in den på video då det begav sig och i vanlig ordning vårdar jag banden ömt.

Jag gillade Hirdwalls knäppa karaktär (huvudpersonens pappa) som hyste en massa pensionärer hos sig som slet likt trälar för att i nästa stund koppla av genom att spela tv-spel.

Jag tycker faktiskt att Jacob Eklund gjorde sig bra i huvudrollen. Han passar att spela vilsna bortkomna själar som ständigt blir blåsta. Han gjorde ju något liknande i Pillertrillaren i början av 90-talet.
Citera
2008-08-02, 23:22
Medlem
Suhartovics avatar
Fantastiskt är bara förnamnet. Björn Runge is the shit. Harry och Sonja var oxå ruskigt bra. Runge har tyvärr tappat lite av charmen, iaf Mun mot mun gav en Shyamalaneffekt.

Gillar när Hirdwalls rollfigur bankar skiten ur sin gamle lärare (som vagt påminner om Tore Skogman), och lite senare har gubbfan en kudde fastbunden vid sin taniga röv.
Senast redigerad av Suhartovic 2008-08-02 kl. 23:25.
Citera
2013-11-03, 02:19
Medlem
ArchStantons avatar
Finns numera på öppet arkiv.
Citera
2013-11-03, 08:40
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArchStanton
Finns numera på öppet arkiv.

Tack för tipset.
Citera
2026-08-09, 20:41
Medlem
sebastian_s avatar
En perfekt balanserad serie mellan det genuina och det absurda. Inspirerande karaktärer och miljöer insvept i härlig tidigt 00-tals känsla. Man blir sugen på sitta på en klippa,röka och bara fundera på livet. Eller cykla runt och runt på en BMX cykel i ett levande centrum
Senast redigerad av sebastian_ 2026-08-09 kl. 20:45.
Citera
Igår, 01:51
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
En perfekt balanserad serie mellan det genuina och det absurda. Inspirerande karaktärer och miljöer insvept i härlig tidigt 00-tals känsla. Man blir sugen på sitta på en klippa,röka och bara fundera på livet. Eller cykla runt och runt på en BMX cykel i ett levande centrum
Ser om den just ju. Kommit halvvägs. Den är verkligen ingenting av det jag minns, men det är bara bra.

Håller med dig om miljöerna. Fast ciggen hade jag gärna skippat. Det är så sunkigt med alla som röker hela tiden. Inte fan gjorde folk det för 25 år sen, rökte inomhus och ideligen. Fast klientelet i Anderssons älskarinna är inte av det vanliga…

Hirdwall var redan då hårt typecastad som ”grannen i Beck”. Han gör en liknande roll här. Lysande skådespel ändå av ”Kejsaren av Portugallien”.

Att ingen pratar bohusländska är en miss. I mellersta Bohuslän snackar ingen göteborgska om nu någon trodde det. Eller rikssvenska för den delen.

Lysehamn verkar vara ett hopkok av Lysekil och Skärhamn?
Senast redigerad av Tavastehus Igår kl. 02:01.
Citera
Igår, 02:42
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Ser om den just ju. Kommit halvvägs. Den är verkligen ingenting av det jag minns, men det är bara bra.

Håller med dig om miljöerna. Fast ciggen hade jag gärna skippat. Det är så sunkigt med alla som röker hela tiden. Inte fan gjorde folk det för 25 år sen, rökte inomhus och ideligen. Fast klientelet i Anderssons älskarinna är inte av det vanliga…

Hirdwall var redan då hårt typecastad som ”grannen i Beck”. Han gör en liknande roll här. Lysande skådespel ändå av ”Kejsaren av Portugallien”.

Att ingen pratar bohusländska är en miss. I mellersta Bohuslän snackar ingen göteborgska om nu någon trodde det. Eller rikssvenska för den delen.

Lysehamn verkar vara ett hopkok av Lysekil och Skärhamn?
Det var en frihetssymbol då och är det än mer idag. Inget fibblande på mobilen, bara sitta där. Folk röker för lite idag.

En sak jag gillar med serien är hur tillfreds och hur roligt så många av karaktärerna verkar ha. Pappan gillar att styra över pensionärerna, pensionärerna har ett socialt sammanhang och får spela Nintendo 64. Jakob Eklund har kul som strulpelle, även om det är jobbigt. Bosse myser när han får bada naken med sin basker på huvudet. 40 åringar dricker som tonåringar i en sjöbod.

Vanligtvis så hade det bara varit misär på misär i en sådan här serie.

Jag förstår ärligt talat inte hur den här serien inte kan vara mer kult. Den har alla ingredienser. Särskilt som Jakob Eklund blev Sveriges kanske kändaste skådespelare ca 10 år senare med alla sina Johan Falk filmer. Den här tråden är inte ens en sida lång och då är det en serie som borde tilltala just Flashback.
Senast redigerad av sebastian_ Igår kl. 02:57.
Citera
Igår, 12:00
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det var en frihetssymbol då och är det än mer idag. Inget fibblande på mobilen, bara sitta där. Folk röker för lite idag.

En sak jag gillar med serien är hur tillfreds och hur roligt så många av karaktärerna verkar ha. Pappan gillar att styra över pensionärerna, pensionärerna har ett socialt sammanhang och får spela Nintendo 64. Jakob Eklund har kul som strulpelle, även om det är jobbigt. Bosse myser när han får bada naken med sin basker på huvudet. 40 åringar dricker som tonåringar i en sjöbod.

Vanligtvis så hade det bara varit misär på misär i en sådan här serie.

Jag förstår ärligt talat inte hur den här serien inte kan vara mer kult. Den har alla ingredienser. Särskilt som Jakob Eklund blev Sveriges kanske kändaste skådespelare ca 10 år senare med alla sina Johan Falk filmer. Den här tråden är inte ens en sida lång och då är det en serie som borde tilltala just Flashback.

Antar att mansfolk i ”Lysehamn” hellre hade lagt in en rejäl mullbänk, men skit samma.

De borde spela mera N64. I scenen där den gamle läraren och en av tanterna lirar något racingspel är de sist och nästsist (7/8 samt 8/8).

I första avsnittet förekommer N64-kartonger i Bennys rivningslägenhet vid Sahlgrenska. Jävla produktplacering av Bergsala detta.

Jakob Eklund var överallt i slutet av 90- och början av 00-talet. Hans relativt vackra fru också.

Ja, alla över 40 på Flashback har något att hämta i Anderssons älskarinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in