2008-08-02, 13:18
Medlem
kokaloos avatar
Jag har köpt en dator (macbook 1.83GZh intel core duo 512mb). Nu har jag raderat hela hårdisken så den är tom.
Tänkte att jag ska installera om den med mina startskivor som jag fick med till min andra macbook (2GHz intel core 2 duo ) men icke sa nicke det gick inte.

Får bara upp en massa felmeddelande om att programvaran är siså .
Så jag gick till en mac återförsäljare och fick med mig tiger 10.4 i .dmg format.
Fick info om att jag skulle bränna ut den på skiva, villket jag har gjort via PC eftersom min andra macbook inte har DVDbrännare, så jag brännde ut den via PC med hjälp av transmac.

Problem: skivan funkar i min macbook som inte har sin hårddisk raderad, men när jag slänger in skivan i min andra macbook där hårdisken är tom så vill skivan inte boota inte ens när jag håller in C vid uppstart.

Vad kan felet vara, har hört ngt om att skivan måste brännas via disk utility/skivverktyg för att bli en bootbar skiva stämmer detta.

Isåfall hur gör man,för jag kan gå till en kompis som har en mac med DVDbrännare så då kan jag bränna den via disk utility/skivverktyg där.
Är det ngt specielt jag måste tänka på när jag ska bränna skivan???

need help
Senast redigerad av kokaloo 2008-08-02 kl. 13:26.
Citera
2008-08-02, 13:27
Medlem
notNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokaloo
...men icke sa nicke det gick icke...

Nu kan ju detta citat verka grymt onödigt, men jag tror just att vi har uppfunnit en ny ramsa el. dylikt!
Citera
2008-08-02, 13:32
Medlem
kokaloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notN
Nu kan ju detta citat verka grymt onödigt, men jag tror just att vi har uppfunnit en ny ramsa el. dylikt!
shit märkte själv nu hur dumt det låter!!!

får skylla på att jag är från förorten då måste man skriva "små raps" hahaha
Citera
2008-08-02, 13:36
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokaloo
shit märkte själv nu hur dumt det låter!!!

får skylla på att jag är från förorten då måste man skriva "små raps" hahaha

Haha inte lätt att vara från ghettot

Är skivan för macbook? För visst är det olika skivor för olika datorer?
Citera
2008-08-02, 13:46
Medlem
kokaloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Haha inte lätt att vara från ghettot

Är skivan för macbook? För visst är det olika skivor för olika datorer?
ja det är tiger 10.4 retail som jag fick från en mac återförsäljare så det ska funka till samtliga mac'ar
Citera
2008-08-02, 14:03
Medlem
NiV3Rts avatar
Testa att installera från en usb-disk (kanske usb-minne funkar också?).

http://liveslick.com/2007/12/28/inst...al-hard-drive/

Är en guide för leopard men det borde funka på samma vis för alla OS. OSB!tänk på att inte ha något viktigt på den partition du "återställer" då denna kommer att formateras!OSB!
Citera
2008-08-02, 16:28
Medlem
Du måste bränna den i Skivverktyg för att det ska bli en dvd som går att boota från.
Ta med dig dmg-filen till din kompis och bränn den där.
Det är inget speciellt du ska tänka på när du bränner. Klicka bara brännikonen i Systemverktyg och välj din dmg-fil. Du kan ju, om du vill, kryssa för 'Verifiera brända data' för säkerhets skull...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in