2008-08-02, 09:10
Medlem
Hej och hå.
Nu har jag levt länge med min gamla plåtburk och den beter sig väldigt konstigt.

Problemet :
Startar upp dator och pysslar lite som jag alltid gör, och helt plötsligt så blir det en minnesdumpning och den startar om sig *suck
Det luriga med det här är att ju längre jag låter datan stå oanvänd ju längre tid kan man sitta vidden utan problem
men sedan efter en dag eller två så är det knappt att man kommer förbi xpbootup flaggan innan den avlider.

Jag har trixat och trollat : bytt minnen, flyttat på minnen, bytt hårddisk, dratt i kablar, gå och gråtit, men den vägrar hela sig.

I den berömda minnesdumpningen så kommer dessa främmande siffror och bokstäver fram

STOP : 0x00000024 (c0x001902fa, 0xf7ca8aa4, 0xf7ca87a4, 0xf7749486)

även något om ntfs.sys.

Jag har sökt och letat runt på hela webben efter denna formel men ingen sida jag känner till har yttrat något om detta ondskans tal !

Men om du finns här ute med lite information om vilken faslig demon som besatt mitt chassi så är jag evigt tacksam
Citera
2008-08-02, 09:18
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jokasjervi
STOP : 0x00000024 (c0x001902fa, 0xf7ca8aa4, 0xf7ca87a4, 0xf7749486)

även något om ntfs.sys.

Jag har sökt och letat runt på hela webben efter denna formel men ingen sida jag känner till har yttrat något om detta ondskans tal !
Värdena inom parentesen är med stor sannolikhet unika för din dator och genererar därför inga träffar på till exempel Google, men om man söker efter "STOP : 0x00000024" ntfs.sys hittar man information. Första träffen ser ganska bra ut. Det är förmodligen bara att läsa dig till lösningen.
Citera
2008-08-02, 09:33
Medlem
Jo jag har hittat många många sidor om just det, och alla tar upp att det verkar vara något krångel med hårddisken, och igår så fick jag den ultra bra idén att köpa en ny hårddisk.
Sagt och gjort, jag kopplade in den, tog ut den gamla, installerade xp. ALLT verkade prima perfecto, sendan kom den, blue screen of death och den fruktansvärda minnesdumpningen. Testade även med vista, men fortfarande samma smärta.

Så hårddisken är helt utesluten, det är det som gör mig så förbryllad =S
Citera
2008-08-02, 09:46
Medlem
SchackMatts avatar
Oj, missade delen om att du hade bytt hårddisk och bytt minnen (och gråtit!). Har du kört chkdsk på disken/diskarna? Testat de olika minnena? Enligt den här personen var det hela länge ett mysterium men det löstes med att testa minnena och byta plats på dem, så RAM-platserna kan vara skadade. I värsta fall är det moderkortet som är boven i dramat och det är ju dessvärre ingen enkel och smidig komponent att byta ut, speciellt om datorn är gammal.
Citera
2008-08-02, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchackMatt
Oj, missade delen om att du hade bytt hårddisk och bytt minnen (och gråtit!). Har du kört chkdsk på disken/diskarna? Testat de olika minnena? Enligt den här personen var det hela länge ett mysterium men det löstes med att testa minnena och byta plats på dem, så RAM-platserna kan vara skadade. I värsta fall är det moderkortet som är boven i dramat och det är ju dessvärre ingen enkel och smidig komponent att byta ut, speciellt om datorn är gammal.

Jupp, jag gjorde chkdsk på både nya och gamla diskarna, den gamla misslyckades därav mitt köp av ny hårddisk.
Och även testat och bytt minnen, och mixat runt med dom i olika kombiationer i slotsen.
Så suck det blir väll att införskaffa ett sprojlans nytt Moderkort. haha har nästan ofrivilligt köpt en helt ny dator snart ^^

Men innan jag köper det, kan det vara någon risk att det är grafikkortet eller kanske tilloch med nätagget som spökar ? isådanafall får jag forska vidare lite till eller spara till en ultra ny (och felfri) dator
Citera
2008-08-02, 10:52
Medlem
SchackMatts avatar
Utifrån det jag läst om felet har jag svårt att se hur det skulle bero på nätaggregatet eller grafikkortet. Det finns däremot en minimal möjlighet att det beror på att ditt Windows är kaputt (själva installationen är korrupt) så, om möjligt, testa en helt annan Windows-skiva. Men annars började det väl ändå dra ihop sig till att köpa ny dator? Du har ju "levt länge" med den här.
Citera
2008-08-02, 13:14
Medlem
Tycker att det låter som att moderkortet spökar. Har själv råkat ut för ngt liknande med två olika datorer och för mig hjälpte det att överklocka datorerna något. Efter det försvann problemet.
Citera
2008-08-02, 15:04
Medlem
Ladda upp .dmp filen som skapas vid bluescreen ex hit

http://skickafilen.se/

och skicka länken du får hit så tar jag en titt på filen .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in