2009-03-31, 10:55
Medlem
Fader Jacks avatar
En annan sak man kan göra är att köpa köttfärs i sånadära korv-förpackningar, inte helt vanliga ännu, ett amerikanskt fenomen jag börjat se här. Då behöver du bara en vass kniv och skär i lagom tjocklek. Egentligen borde alla köttfärsförpackningar gå över till korvmodellen, enklare att hantera och kräver mindre förpackningsmaterial (mindre skräp) samt man kan enkelt få biff-former.

Förstås på detta vis kan du inte blanda i egna kryddor såsom lök osv. i köttet som när man formar själv, men det behövs inte, du kan krydda utanpå om du vill (så gör dom på grillen) och löken ska ändå vara rå tillsammans med salladen.
Senast redigerad av Fader Jack 2009-03-31 kl. 10:58.
Citera
2009-03-31, 13:03
Bannlyst
Vore jag dig skulle jag gå till nån yrkesskola som håller på med metallarbete. Då kan du precisera egna mått och så vidare.

Dom gör det gratis, men glöm inte att det anses som god kutym att köpa en tårta som tack för hjälpen!
Senast redigerad av Paraflex 2009-03-31 kl. 13:30.
Citera
2009-03-31, 14:12
Medlem
nuhjs avatar
Jag hittade ett ställe som hade precis de jag letar efter, men de sålde inte till privatpersoner, utan endast till företag
Hur ska jag få tag på en?
Den jag söker ser ut såhär:
http://www.smorgasbord.com/images/k197s.jpg
de finns i olika storlekar: 9cm, 12,5 cm osv
Om nån sett en sån i nån butik i stockholmstrakten så skulle jag bli väldigt glad
Citera
2009-04-24, 22:49
Medlem
zepofans avatar
Jag har länge tänkt köpa en hamburgerpress (fast jag vet egentligen inte varför) men aldrig kommit till skott. På loppis i dag hittade jag en sådan som i inlägget ovan, för tio spänn!
Citera
2009-04-24, 22:58
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag har länge tänkt köpa en hamburgerpress (fast jag vet egentligen inte varför) men aldrig kommit till skott. På loppis i dag hittade jag en sådan som i inlägget ovan, för tio spänn!

Få höra din recension.
Citera
2010-04-16, 10:39
Medlem
Sunhill71s avatar
McGyverstyle:
Jag använder en urdiskad pizzasalladsburk och botten av ett glas.
Den feta plasten gör att färsen lossnar lätt från formen.

Ingen jättestor diameter men med bra höjd och utplatting i pannan blir det fin form.
Citera
2010-04-16, 10:51
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Få höra din recension.
Nu kommer recensionen, efter nästan ett år. Funkar kanon! Jag brukar köpa storpack på nötfärs när det är billigt och ägna en halvtimme åt att väga upp och pressa 20 st 100 gramare, för att sedan frysa in. Burgarna håller i hop väl och det behövs inget extra kladd med ägg osv. Men jag tror att man ska satsa på en press av ganska kraftig typ, som den här i aluminium, eftersom jag har märkt att burgarna blir bäst om man pressar hårt och inte bara formar dem runda.
Citera
2010-04-17, 00:34
Medlem
StigAllans avatar
Har börjat göra mina burgare själv med hjälp av ett runt bakmått 9 cm i diameter.
Fyller på en 130 - 150 g köttfärs och pressar ihop burgaren i plåtringen med en matsked.
Funkar bra men jag håller utkik efter ett mått med diametern 10 cm.
Har ett på 11,5 cm men det blir för stort, blir 200 grammare och det är för mycket.

Brukar köpa köttfärs när det är extrapris av något godkänt fabrikat och ställa mig att tillverka burgare för frysen.
Blir billigare och bättre än färdigköpta.
Citera
2010-04-18, 00:56
Medlem
http://reklamen.se/catalog/images/5015152.jpg

Har själv en press av modellen ovan, fungerar kanonfint och brukar göra burgare på strax över 100g styck. Går att pressa dom så hårda som man vill.

Ett tips är att alltid ha vatten på händerna / redskapen när man formar hamburgare.
Citera
2010-04-18, 01:14
Medlem
Aakes avatar
Mal den köpta nötfärsen en gång till med lite lök och kryddor och använd en konservburk utan lock och botten för att forma dem.
Citera
2010-04-18, 01:34
Medlem
Blå Rutas avatar
Har aldrig känt något behov av en hamburgerpress. Man tar en klump köttfärs i lagom storlek. Denna kramar man sedan så den blir en jämn klump utan massa sprickor i. Efter det gör man den plattare och plattare samtidigt som man trycker till sidorna på den så det inte blir några sprickor där heller. Man kan få dom alldeles utmärkt platta och fina för hand.
Citera
2010-04-18, 10:21
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Har aldrig känt något behov av en hamburgerpress. Man tar en klump köttfärs i lagom storlek. Denna kramar man sedan så den blir en jämn klump utan massa sprickor i. Efter det gör man den plattare och plattare samtidigt som man trycker till sidorna på den så det inte blir några sprickor där heller. Man kan få dom alldeles utmärkt platta och fina för hand.
Som jag sa i ett tidigare inlägg, det är skillnad på att pressa en hamburgare och att forma densamma. Visst går det att stå och kladda med händerna eller tomma konservburkar och få till en rund burgare, men en pressad håller ihop betydligt bättre. På stekpannan kanske det kvittar, men en burgare som faller i bitar när den läggs på ett grillgaller är inget kul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in