2011-12-30, 15:13
Medlem
krigsbarns avatar
En prövning innebär att du tentar av kursen genom komvux, det kostar 500kr.
Hur mycket du behöver göra beror faktiskt på hur mycket du kan, syftar vi t.ex. på Svenska så kan du bevisa att du inte behöver läsa grundläggande, etc. etc.
Dvs. om du kan språket väl.
Citera
2011-12-30, 20:56
Medlem
Oboros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsbarn
En prövning innebär att du tentar av kursen genom komvux, det kostar 500kr.
Hur mycket du behöver göra beror faktiskt på hur mycket du kan, syftar vi t.ex. på Svenska så kan du bevisa att du inte behöver läsa grundläggande, etc. etc.
Dvs. om du kan språket väl.

Fan tack gode gud, hörde jag rätt, är det nåt stort prov? Trodde jag skulle få tre frågor som när jag satt i webcamen som en idiot.
Är det en fet häfte med frågor lär jag ju få högre betyg.. men är det verkligen det man gör om man gör prövningen hos Hermods?

Ja, det är ju synd att man inte får en andra chans.. för mig iaf är det en mycket större chans att få högre betyg om jag inte pluggar distans. Man får typ över godkänt på läxförhören men det betyget är nog ingenting om man suger på "förhöret." Jag testade iaf detta och det är inget för mig. Jag lär mig bättre i skolan och jag klarar mig bättre pga att allt gäller. Gör man bra efter sig på lektionerna/läxorna så brukar inte proven vara så värst farliga, iaf där jag gått. Och plus att proven är mycket skönare att göra än att förhöras på webcamen iaf för mig.
Jag kan inte säga så mycket, jag har hört mycket positivt om Hermods och hur man får MVG skitenkelt, men tyvärr är det inget för just mig. Känns ju ganska hårt att få höga betyg på läxförhören och sen få IG om man skiter ner sig framför webcamen.. man har flera chanser, vågar nästan säga att om man får IG när man går på vuxenutbildning är man förmodligen en idiot, iaf om det gäller A kurserna. För man får ju hundra chanser på sig, även på proven.
Citera
2011-12-30, 21:05
Medlem
krigsbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oboro
Fan tack gode gud, hörde jag rätt, är det nåt stort prov? Trodde jag skulle få tre frågor som när jag satt i webcamen som en idiot.
Är det en fet häfte med frågor lär jag ju få högre betyg.. men är det verkligen det man gör om man gör prövningen hos Hermods?
Hur provet/-n ser ut beror väl på vad för ämne du skall läsa upp, men jag har ju ingen erfarenhet av just Hermods. Jag har gjort en prövning men det var genom ett vanligt komvux i min kommun. Du får göra hur många prövningar du vill, förmodligen var du vill också, men som sagt kostar det 500kr per kurs.
Citera
2012-01-06, 00:08
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejduhej
Är snart färdig med affärsjuridik.

Kurser jag tänkt att läsa:
Etik och livsfrågor
Historia A
Engelska A
Psykologi A
Filosofi A
Internationell ekonomi

Någon som har erfarenheter av kurserna? Hur är kursen och läraren? Svår/enkel?

Jag har läst Etik och livsfrågor på distans hos Hermods och tycker att det var en intressant kurs.

Jag fick bilden av att läraren (en medelålders kvinna) verkar uppskatta utförliga svar och även ambitiösa elever som kan svara tydligt. Mina tips är att skriva utförligt i dina svar i uppdragen (men det ska vara relevanta saker i svaren och inte bara ordbajs) och ha koll på vad konsekvensetik, pliktetik och sinnelagsetik är för något.
Citera
2012-01-06, 00:11
Medlem
fillesofens avatar
Hur fungerar Hermods i praktiken. Har aldrig riktig greppat om det där. Får man material hemskickat till en och sen är det bara att skriva PM och uppsatser och hemtentor för att sedan skicka in?

Fungerar det som Komvux fast på distans eller? Och hur snabbt kan man läsa in låt oss säga 2 år på gymnasiet?
Citera
2012-01-06, 00:40
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fillesofen
Hur fungerar Hermods i praktiken. Har aldrig riktig greppat om det där. Får man material hemskickat till en och sen är det bara att skriva PM och uppsatser och hemtentor för att sedan skicka in?

Fungerar det som Komvux fast på distans eller? Och hur snabbt kan man läsa in låt oss säga 2 år på gymnasiet?

Det är som Komvux på distans. Hur mycket man hinner med beror på studietakten och hur ambitiös man är. Heltidsstudier motsvarar 400p/termin, halvtidsstudier motsvarar 200p/termin.

Två år av gymnasiet motsvarar ungefär 1667p
(2500p / 6 terminer * 4 terminer = 1667p)

Info om studier vid Hermods finns här: http://hermods.se/Global/Larcentrum/FAQ_HLC.pdf

Senast redigerad av lighten-up 2012-01-06 kl. 00:45.
Citera
2012-01-09, 01:09
Medlem
Någon som har läst engelska C på distans genom Miroi och NTI, vilken är bra?
Tidigare kunde man läsa engelska C på hermods och många är mycket nöjda, 5 uppdrag och efter alla uppdrag gör man halv timme muntlig prov, hur fungerar på Mioroi och NTI, vilken rekommenderar ni?
Tack
Citera
2012-01-09, 03:47
Medlem
hypothyroidisms avatar
Jag hade samma problem i vissa ämnen. Det jag föll på var att de frågade saker helt orelaterade till uppdragen, oftast obskyra kursmål. Det kanske inte är tänkt att man ska spurta igenom en 100p kurs på en vecka och bara skumma igenom läroböckerna.
Citera
2012-01-10, 14:09
Medlem
Hej!
Gud vad kul att ha lite folk att diskutera med, det enda som fattas på utbildningen annars
Jag har avslutat:
Tyska 1
Eng C
Religion A
Etik och livsfrågor

Om ni vill ha hjälp med något där så säg bara till! Någon undrade om internationell ekonomi, min mentor avrådde mig från kursen och sa att den toppar IG-listan...
Allmänt om hermods... Jag tycker att det är toppen om man är den typ av skolmänniska jag är, som gillar att arbeta självständigt och håller sig till en deadline. Jag jobbar heltid och har lyckats få MVG på alla kurserna på något vänster, inte offrat nämnvärt av mitt övriga liv. Minus är som sagt att man mest får leta svar på internet om man kör fast, inte så lätt att diskutera med lärarna per mail...
Citera
2012-01-13, 04:14
Medlem
Läser historia a just nu. Undrar bara vad skillnaden mellan prov och uppdrag är? Läste tidigare affärsjuridik och då fanns det bara uppdrag, man hade flera månader på sig att svara på ett flertalet frågor. Men i historia a finns det både prov och uppdrag, vad är skillnaden mellan dessa? Är prov mer tidsbegränsad?

Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Jag har läst Etik och livsfrågor på distans hos Hermods och tycker att det var en intressant kurs.

Jag fick bilden av att läraren (en medelålders kvinna) verkar uppskatta utförliga svar och även ambitiösa elever som kan svara tydligt. Mina tips är att skriva utförligt i dina svar i uppdragen (men det ska vara relevanta saker i svaren och inte bara ordbajs) och ha koll på vad konsekvensetik, pliktetik och sinnelagsetik är för något.

Citat:
Ursprungligen postat av whatever92
Hej!
Gud vad kul att ha lite folk att diskutera med, det enda som fattas på utbildningen annars
Jag har avslutat:
Tyska 1
Eng C
Religion A
Etik och livsfrågor

Om ni vill ha hjälp med något där så säg bara till! Någon undrade om internationell ekonomi, min mentor avrådde mig från kursen och sa att den toppar IG-listan...
Allmänt om hermods... Jag tycker att det är toppen om man är den typ av skolmänniska jag är, som gillar att arbeta självständigt och håller sig till en deadline. Jag jobbar heltid och har lyckats få MVG på alla kurserna på något vänster, inte offrat nämnvärt av mitt övriga liv. Minus är som sagt att man mest får leta svar på internet om man kör fast, inte så lätt att diskutera med lärarna per mail...
Tackar för svar! ska ta till mig detta när jag läser de berörda kurserna =)
Citera
2012-01-13, 15:12
Medlem
Hej,

Är det någon som vet hur många uppdrag det är på svenska A?
Citera
2012-01-14, 11:29
Medlem
Matte D Hermods examination

Hej!

Läser nu Matte D på Hermods och måste få MVG för att komma in på den utbildningen jag vill läsa. Har läst kursen på gymnasiet för typ 4-5 år sedan och fått VG.

Är orolig för examinationen. Vad frågar läraren? Hur långt tid tar det? Brukar man få det betyget man fått på uppdragen, eller är det vanligt att man får lägre? ( Jag har fått MVG hittills)

Tacksam för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in