2008-08-01, 13:10
Medlem
Danneskjölds avatar
Någon som vet hur länge efter intag man kan spåra nikotin i kroppen med test?
Citera
2008-08-01, 15:35
Medlem
SensationBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danneskjöld

Nikotinet går snabbt ur kroppen, definitivt ute ur kroppen efter ett dygn.. kan vara mindre också. Är lite lustigt det här med cigaretter för själv röker jag 1 gång i timmen (cirka) och då är det ju inte nikotinet som är suget utan att man ska ha den där förbannade cigaretten i munnen
Citera
2008-08-01, 16:02
Medlem
Ett Hunds avatar
Halveringstiden för Nikotin är på 2 timmar(då är 50% av det borta ur kroppen). Så rent teoretiskt ska det vara ute ur kroppen på 4 timmar. Lägg på någon timme till så är man på den säkra sidan.
Citera
2008-08-01, 16:05
Medlem
SensationBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Hund
Halveringstiden för Nikotin är på 2 timmar(då är 50% av det borta ur kroppen). Så rent teoretiskt ska det vara ute ur kroppen på 4 timmar. Lägg på någon timme till så är man på den säkra sidan.

Detta stämmer med all sannorlikhet.. Hade för mig att jag fått höra att det var ute ur kroppen efter 6 timmar för länge länge sedan och det verkade ju stämma.

Tack, lärt mig någonting nytt idag
Citera
2008-08-01, 16:33
Medlem
GaiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Hund

Fel.

Med halveringstid menas den tid det tar för att läkemedelskoncentrationen i blodet ska sjunka till hälften. Om ett läkemedel har en halveringstid på 2 timmar och dosen ligger på säg 300 mg, så har du efter 2 timmar 150 mg, efter 4 timmar 75 mg, efter 6 timmar 37,5 mg kvar osv.

Må väl
GaiN
Citera
2008-08-01, 17:20
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaiN
Fel.

Med halveringstid menas den tid det tar för att läkemedelskoncentrationen i blodet ska sjunka till hälften. Om ett läkemedel har en halveringstid på 2 timmar och dosen ligger på säg 300 mg, så har du efter 2 timmar 150 mg, efter 4 timmar 75 mg, efter 6 timmar 37,5 mg kvar osv.

Må väl
GaiN

Är du säker att det funkar så i "förlängningen" så att säga ? Om det gör det skulle man ju aldrig bli 100% ren nämligen
Citera
2008-08-01, 17:34
Medlem
Ett Hunds avatar
Citat:
Fel.

Må väl
GaiN

Du har helt rätt. Jag talade verkligen ur nattmössan när jag skrev det där. Shame on me.
Citera
2008-08-01, 17:35
Medlem
Borde ju vara på det viset...annars är ju beteckningen halveringstid fel.
Efter ett tag går du ju dock ner under mätbara mängder.
Citera
2008-08-01, 18:18
Medlem
GaiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Är du säker att det funkar så i "förlängningen" så att säga ? Om det gör det skulle man ju aldrig bli 100% ren nämligen

Jag har för mig att sex halveringstider motsvarar 98,4 %. Eller så förstår jag inte frågan fullt ut.

Citat:
Ursprungligen postat av EventHorizon
Efter ett tag går du ju dock ner under mätbara mängder.

Helt riktigt.

Må väl
GaiN
Senast redigerad av GaiN 2008-08-01 kl. 18:22.
Citera
2008-08-01, 18:45
Medlem
Chuckeys avatar
Citat:
Jag har för mig att sex halveringstider motsvarar 98,4 %. Eller så förstår jag inte frågan fullt ut.

GaiN
Tror han menade att eftersom mängden halveras hela tiden i kroppen kan den ju aldrig försvinna till 100%. Man fortsätter ju bara dela o dela hur länge som helst.
Förstår du? Eller förklarar jag dåligt
Citera
2008-08-01, 20:28
Medlem
GaiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chuckey
Tror han menade att eftersom mängden halveras hela tiden i kroppen kan den ju aldrig försvinna till 100%. Man fortsätter ju bara dela o dela hur länge som helst.
Förstår du? Eller förklarar jag dåligt

Haha. Jo alltså så kan man ju också se på det. Men sen tar det ju cirka 120 dygn för kroppen att byta ut allt blod så att säga.

Må väl
GaiN
Citera
2008-08-01, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danneskjöld

Varför skulle man vilja göra det förresten?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in