2008-08-01, 12:49
Bannlyst
Hej, jag har nu ännu ett problem med mina kartor i telefonen .

Den har funkat felfritt framtills igårkväll.

Jag gjorde som vanligt, satte på kartor och väntade på att den skulle ladda. Men istället för att gå ändå upp till 100 fastnade den på 90%.

Jag har testat flera gånger, startat om telefonen, installerat om Nokia maps 2.0.

Någon som vet felet ?

EDIT : Kan säga att jag gick in och ändrade någon liten anslutningsmöjlighet, men tog sedan tillbaka den som den var innan. Om det har någon betydelse.
Citera
2008-08-01, 14:15
Medlem
Lechonians avatar
Jag vet inte var felet är, men se till att du har senaste versionerna av Nokias kartprogram (det som tankar kartor från internet och för över till telefonen) och Nokia PC suite. Prova både pcsuite mode och transfer mode för usb när du för över. Se även till att rensa katalogen där alla kartor sparas ordentligt. Kan kanske prova att ta bort den helt. Den heter "cities". Andra saker du kan prova är att stoppa minneskortet direkt i datorn (om du har kortläsare som stödjer den typen). Om det inte vill sig iaf blir du nog tvungen att resetta telefonen och/eller formatera minneskortet. Förresten, är det en N82 eller N95 du har? Vilket fall som helst, se till att du har senaste firmwaren också. 21.0.016 för N95 tror jag. Om du inte får ordning på det iaf, signa upp på www.n95users.com och fråga i forumet där. Finns många där med bra koll. Lycka till.
Citera
2008-08-01, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lechonian
Jag vet inte var felet är, men se till att du har senaste versionerna av Nokias kartprogram (det som tankar kartor från internet och för över till telefonen) och Nokia PC suite. Prova både pcsuite mode och transfer mode för usb när du för över. Se även till att rensa katalogen där alla kartor sparas ordentligt. Kan kanske prova att ta bort den helt. Den heter "cities". Andra saker du kan prova är att stoppa minneskortet direkt i datorn (om du har kortläsare som stödjer den typen). Om det inte vill sig iaf blir du nog tvungen att resetta telefonen och/eller formatera minneskortet. Förresten, är det en N82 eller N95 du har? Vilket fall som helst, se till att du har senaste firmwaren också. 21.0.016 för N95 tror jag. Om du inte får ordning på det iaf, signa upp på www.n95users.com och fråga i forumet där. Finns många där med bra koll. Lycka till.

Jag har testat på alla sätt du nämt. Jag har en N82 med senaste uppdateringen och nokia maps 2.0. Jag har tagit bort cities och installerat det igen, stannar fortfarande på 90%.

Kan testa att ta bort det i transfer mode med, med jag tvivlar på att det skulle bli någon skilldnad.

Tack för svar, jag hör av mig hur det blir.
Citera
2008-08-01, 14:47
Bannlyst
Jag testade allt du sa, skiten stannar fortfarande på 90 .

Enligt en kille kunde man ta bort mappen "private", men där ligger ju alla mina apps å grejer så det vill man ju inte göra !

Måste väll finnas nått sätt att få skiten å funka
Citera
2008-08-01, 15:33
Medlem
Lechonians avatar
Är det något vissts lands kartor som fastnar, eller blir det samma med alla? Och i vilken fas är det? När den för över till minneskortet eller när den laddar kartorna från nätet?
Citera
2008-08-01, 15:43
Bannlyst
Citat:
Är det något vissts lands kartor som fastnar, eller blir det samma med alla? Och i vilken fas är det? När den för över till minneskortet eller när den laddar kartorna från nätet?

Det är när programmet startar, direkt när ja trycker upp kartor.

Den går till 30%-50, 80 och stannar sedan på 90% i laddningsproccesen av själva kartprogrammet.
Citera
2008-08-01, 17:23
Medlem
Lechonians avatar
Ah, då missförstod jag.

Då blir du nog tvungen att formatera och/eller resetta
Citera
2008-08-01, 17:30
Bannlyst
Citat:
Ah, då missförstod jag.

Då blir du nog tvungen att formatera och/eller resetta

Amen d vill ja ju inte .

Jag har ju massa apps/saker installerade

Finns det något sätt att veta vad på kortet man ska spara ?

Eller behöver man bara resetta telefonminnet ?
Senast redigerad av Randyrhoads22 2008-08-01 kl. 17:39.
Citera
2008-08-01, 18:04
Medlem
Lechonians avatar
Eftersom jag inte vet vad felet är kan jag inte svara på om det räcker med en reset av telefonen. Om du vill kan du ju kopiera allt på minneskortet till datorn, och ta bort lite grejer från minneskortet allt efter hand och se om det funkar till slut. Om inte skulle jag börja med en grundformatering av minneskortet (då ryker förstås alla apps du har där + bilder, musik osv), så se till att göra backup först på det du vill spara. Om inte ens formatering av minneskortet räcker skulle jag göra en "master reset" så den återfår alla fabriksinställningar. Visst tar det tid att installera om alla program osv, men som tur är går det bra mycket snabbare när man gör det andra gången än fösta, eftersom man vet exakt vad man vill ha osv.
Citera
2008-08-01, 18:10
Bannlyst
Citat:
Eftersom jag inte vet vad felet är kan jag inte svara på om det räcker med en reset av telefonen. Om du vill kan du ju kopiera allt på minneskortet till datorn, och ta bort lite grejer från minneskortet allt efter hand och se om det funkar till slut. Om inte skulle jag börja med en grundformatering av minneskortet (då ryker förstås alla apps du har där + bilder, musik osv), så se till att göra backup först på det du vill spara. Om inte ens formatering av minneskortet räcker skulle jag göra en "master reset" så den återfår alla fabriksinställningar. Visst tar det tid att installera om alla program osv, men som tur är går det bra mycket snabbare när man gör det andra gången än fösta, eftersom man vet exakt vad man vill ha osv.

Jag bestämde mig för att göra det nu, jag tog återställ till fabrikinställningar och formaterade minneskortet. Jag anade att det inte skulle funka då heller, och det gjorde det inte heller. Men det är fortfarande massa apps kvar :s ! Hur gör man på det bästa sättet för att få bort allting på både telefonen OCH minneskortet ( vilket jag håller på att formetera via datorn nu... )
Senast redigerad av Randyrhoads22 2008-08-01 kl. 18:12.
Citera
2008-08-01, 18:19
Medlem
Lechonians avatar
En formatering av minneskortet, antingen i telefonen eller datorn, borde räcka tycker jag. Iofs, såhär i efterhand när jag tänker efter borde du ha provat att starta programmet med minneskortet uttaget ur telefonen. Om det inte gör nån skillnad så borde problemet förstås ligga någon annanstans.

För att göra en hardreset av telefonen knappa in:

*#7370#

sen får du ange en kod som default är 12345
Citera
2008-08-01, 18:34
Bannlyst
Citat:
En formatering av minneskortet, antingen i telefonen eller datorn, borde räcka tycker jag. Iofs, såhär i efterhand när jag tänker efter borde du ha provat att starta programmet med minneskortet uttaget ur telefonen. Om det inte gör nån skillnad så borde problemet förstås ligga någon annanstans.

För att göra en hardreset av telefonen knappa in:

*#7370#

sen får du ange en kod som default är 12345

Tack ! Det funkar nu, då blir det att updatera/installera igen

Tack för all hjälp Lechonian !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in