• 1
  • 2
2008-08-01, 15:28
Medlem
Det som motsäger att det bara finns en möjlig följd av tidigare scenarion är kvantteorin.

http://sv.wikipedia.org/wiki/EPR-paradoxen
Citera
2008-08-02, 23:42
Medlem
luddekluddes avatar
I **Filosofiska länkar** finns en väldigt välskriven essä om just determinism.

http://www.humf.su.se/filosofiska/essays/mm.html
Den får en verkligen att tänka till, ändrade mitt sätt att se på livet totalt. Blev tack och lov inte deprimerad av den :P
Citera
2008-08-03, 02:55
Medlem
Imirons avatar
Mjo. Asså jag läste också den här grejen i illustrerad vetenskap där dom sade att allt kunde vara förutbestämt eftersom alla atomer och alla materia bara gick vidare efter big bang liksom. Att allt var konsekvenser av det första. Anledningen till att jag tänker på ett visst sätt och därför tror att jag väljer ngt beror på att diverse atomer flyttats på olika vis osv, osv, osv. Till slut skulle man tydligen kunna spåra hela händelseförloppet tillbaka till Big Bang. Allt skulle alltså vara förutbestämt, även att jag skriver detta.

Har dock för mig, att dom i artikeln skrev, att detta inte var riktigt, då det efter ett tag skulle skapas turbolens. Dom tog upp ngt med att det var onmöjligt att räkna ut hur en våg (asså u vatten tex) skulle gå exakt även om man hade all data eftersom de skulle uppstå turbolens.

Men vad vet jag? Jag är bara en lekman.
Citera
2008-08-03, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Mjo. Asså jag läste också den här grejen i illustrerad vetenskap där dom sade att allt kunde vara förutbestämt eftersom alla atomer och alla materia bara gick vidare efter big bang liksom. Att allt var konsekvenser av det första. Anledningen till att jag tänker på ett visst sätt och därför tror att jag väljer ngt beror på att diverse atomer flyttats på olika vis osv, osv, osv. Till slut skulle man tydligen kunna spåra hela händelseförloppet tillbaka till Big Bang. Allt skulle alltså vara förutbestämt, även att jag skriver detta.

Har dock för mig, att dom i artikeln skrev, att detta inte var riktigt, då det efter ett tag skulle skapas turbolens. Dom tog upp ngt med att det var onmöjligt att räkna ut hur en våg (asså u vatten tex) skulle gå exakt även om man hade all data eftersom de skulle uppstå turbolens.

Det är väl lagen om entropi inom kaosteori.

Det är inte bara orsak-verkan, det finns mekanism mellan;
orsak -> mekanism -> verkan.

Som man "förr" trodde att människan kunde stå upp
emot Tor och Oden, tror man idag att man som
individ har en fri vilja. Eller frågan huruvida det är
atomerna i huvudet som rör sig och skapar tankar
eller om det är tankarna som gör att atomerna rör sig.
Citera
2008-08-03, 10:46
Medlem
Dr. Wilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron

Idén har sitt ursprung hos den franske matematikern och naturvetaren Pierre-Simon Laplace (1749-1828) och brukar ibland kallas Laplaces demon. Tanken är att om man känner läge och hastighet hos alla partiklar i universum vid ett visst tillfälle så kan man härleda hela universums förflutna och framtid genom att räkna bakåt och framåt, respektive. Vi vet idag att detta inte är möjligt av åtminstone två anledningar:

1. Laplaces tanke kom till innan man hade full förståelse för kaosteoretiska koncept och innan man kände till att dynamiken hos mer komplexa system kan ha ett mycket känsligt beroende på begynnelsevillkoren (ibland kallat fjärilseffekten). Minsta lilla fel i informationen om universum vid ett tillfälle, kommer i det långa loppet att leda till en helt felaktig förutsägelse. Detta känns åtminstone enligt mig mer som ett svårövervinneligt hinder snarare än ett oövervinneligt, men det brukar inte desto mindre andragas till Laplaces nackdel i diskussioner.

2. För att Laplaces tanke skall vara korrekt, måste man känna till läge och hastighet hos alla partiklar i universum. Detta är enligt rådande teori (kvantmekaniken) inte möjligt ens i princip eftersom en säker bestämning av exempelvis läget, obönhörligen leder till en stor osäkerhet i kunskapen om hastigheten (se obestämbarhetsprincipen). Vi kan inte samtidigt känna till både läge och hastighet hos en enda partikel, för att då inte tala om alla i universum!
Citera
2008-08-03, 13:01
Medlem
Det känns som att det skulle vara svårt att tro på gud med en sådan syn, eftersom ett sådant troende ofta bygger på att man gör vissa val och sedan kommer till himmelen eller helvetet.

Ifall det som du föreslår stämmer så skulle det vara guds val redan från början ifall du gör dig förtjänt att komma till himmelen.
Citera
2008-08-07, 22:38
Medlem
VikingFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Wily
2. För att Laplaces tanke skall vara korrekt, måste man känna till läge och hastighet hos alla partiklar i universum. Detta är enligt rådande teori (kvantmekaniken) inte möjligt ens i princip eftersom en säker bestämning av exempelvis läget, obönhörligen leder till en stor osäkerhet i kunskapen om hastigheten (se obestämbarhetsprincipen). Vi kan inte samtidigt känna till både läge och hastighet hos en enda partikel, för att då inte tala om alla i universum!

Det at man ikke kan kjenne til både plasseringen (=läget) og hastigheten til en partikkel, betyr ikke at den faktisk ikke har noen plassering og hastighet. Det er derfor ikke et bevis mot determinisme, men derimot et bevis mot determinerbarhet. To vidt forskjellige saker.

Forøvrig et interessant emne!
Citera
2008-08-10, 12:45
Medlem
som flera redan sagt, vet man platsen, hastigheten och riktningen av alla partiklar i universum kan man se framtiden, kaos teorin eller fjärills effekten helt enkelt.

[edit]: om ingen sagt det, kolla på filmen "The butterfly effect".
http://www.imdb.com/title/tt0289879/
Citera
2008-08-10, 16:37
Medlem
Rå-Gregerns avatar
Jag tror att något sorts öde finns.

Att händelser inte kan ske på något annat sätt än just detta enda sätt.

Vet man omständigheterna och allt som sker i universum nu tror jag att med rätt räknekraft kan man få fram svar på precis allt som kommer att ske i framtiden.

Det kan vara så att oförutsägbarheten och slumpmässigheten på atomnivå sätter käppar i hjulen för min lilla teori, eller har vi bara inte fattat hur det funkar på atomnivå riktigt än?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in