• 1
  • 2
2008-08-01, 15:26
Medlem
dePauls avatar
Den beskrivna essensen: http://www.krycek.de/blog/wp-content...7/05/maggi.jpg

~Paul~
Citera
2008-08-01, 18:00
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Den beskrivna essensen: http://www.krycek.de/blog/wp-content...7/05/maggi.jpg

~Paul~
OK jag är mållös. Du tar priset när det gäller matlagning!
Men vad skiljer den essensen från säg om jag gjorde en egen buljong på märg?
Citera
2008-08-01, 18:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
OK jag är mållös. Du tar priset när det gäller matlagning!
Men vad skiljer den essensen från säg om jag gjorde en egen buljong på märg?
Haha, tack!

Det är en helt annan procedur. I det här fallet så är märgen något jäst. Den ändrar då färg och blir brun. Smaken är lite åt det syrliga. Därefter tillför man salt och kryddor. Det är en mycket speciell smak.

Det finns garanterat människor som har åkt skidor i de österrikiska alperna och kommer med välbehag ihåg den mycket goda gulaschsoppan som blev serverad. Med nästan 100% säkerhet så kan jag säga att den innehöll Maggi.

~Paul~
Citera
2008-08-01, 18:34
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Haha, tack!

Det är en helt annan procedur. I det här fallet så är märgen något jäst. Den ändrar då färg och blir brun. Smaken är lite åt det syrliga. Därefter tillför man salt och kryddor. Det är en mycket speciell smak.

Det finns garanterat människor som har åkt skidor i de österrikiska alperna och kommer med välbehag ihåg den mycket goda gulaschsoppan som blev serverad. Med nästan 100% säkerhet så kan jag säga att den innehöll Maggi.

~Paul~
Jag får helt enkelt ta och höra med min far då. När jag var yngre var han alltid iväg och åkte skidor i Österrike/Schweiz så någon gång borde han ju ha sörplat i sig soppa gjord på den där nedrans essensen.

Jag ska ta mig till en slaktare någon dag i höst och tigga till mig lite ben. Sen ska jag testa mig fram, fast det är nog svårt när jag inte har en referens.
Citera
2008-08-01, 18:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Jag får helt enkelt ta och höra med min far då. När jag var yngre var han alltid iväg och åkte skidor i Österrike/Schweiz så någon gång borde han ju ha sörplat i sig soppa gjord på den där nedrans essensen.

Jag ska ta mig till en slaktare någon dag i höst och tigga till mig lite ben. Sen ska jag testa mig fram, fast det är nog svårt när jag inte har en referens.
Haaaha OK. Skamm den som ger sig! Du får återkomma med en rapport om dessa bravader!!

~Paul~
Citera
2015-07-16, 17:07
Medlem
Tack för de här tipsen. Det finns en grönsaksaffär i Lund som har den där speciella essensen. Ska köpa en flaska och prova. Ledsen för att jag gräver upp en död tråd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in