Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2011-11-17, 10:08
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirMount
Tror vi verkligen att en lite grusväg skulle leda till de "allra heligaste" ? Visst, rent maskeringsmässigt vore de bra.

Nu menade jag rent generellt. Sen är det ju skillnad på grusvägar o grusvägar. På en välbyggd och underhållen grusväg (behöver inte vara stor och bred) skulle det scenario du målar upp aldrig inträffa.
Många stora förråd tex. har grusväg.
Citera
2011-11-17, 10:17
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Är alla med på att "sökområdet" är-Nora,Lindesberg,Kopparberg,Hällefors,Karlskoga-Nora?

Nora-Lindesberg nämns i samma mening som riksbunkern väldigt tydligt här:

"På vägen stoppade vi in på en guidad tur i Riksbunkern mellan Nora och Lindesberg, men det får bli föremål för ett annat blogginlägg."

http://cornucopia.cornubot.se/2010/08/factory-outlet-bofors.html

Men i ett inlägg postat EFTER det ovan nämnda finner man:

"Miljöpartiet representerades i form av riksdagsledamoten och medlemmen i försvarsutskottet Peter Rådberg (mp). Rådberg sitter också i krigsdelegationen, den reducerade del av Riksdagen som skall skickas till hemlig anläggning (Riksbunkern i Nora eller Lindesberg, beroende på vem man skall tro på och om Riksbunkern alls finns kvar) i händelse av krig och därifrån leda landet. "

http://cornucopia.cornubot.se/2011/03/sammandrag-fran-forsvarsseminariet.html

För att senare i ett tredje inlägg tala om huspriser kring riksbunkern

"Sämst ser det ut i den sk Zonen runt Riksbunkern. "

http://cornucopia.cornubot.se/2011/06/stora-lokala-och-regionala-skillnader-i.html

Hur ska detta tolkas?
Senast redigerad av MegaSkurt 2011-11-17 kl. 10:24.
Citera
2011-11-17, 13:37
Medlem
sniffdogs avatar
@ MegaSkurt

Efter att ha tittat lite på din aktivitet i div. trådar frågar jag dig - vad är ditt intresse för denna tråd?
Citera
2011-11-17, 13:42
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
@ MegaSkurt

Efter att ha tittat lite på din aktivitet i div. trådar frågar jag dig - vad är ditt intresse för denna tråd?

Inget annat än nyfikenhet....

(Jag har ett "sjätte sinne" för helhetsperspektiv, att se "the big picture", och efter att ha läst igenom otalet inlägg i den här tråden och i "berget" tråden, började min hjärna spinna loss och jag spenderade halva natten med att söka vidare på google).
Senast redigerad av MegaSkurt 2011-11-17 kl. 13:49.
Citera
2011-11-17, 17:49
Medlem
sniffdogs avatar
OT-Nu har det börjat diskuteras något vi egentligen inte borde diskutera, lämpligheten att diskutera SO, det vettiga i att länka till saker som kanske är SO, osv. och vad som är moraliskt rätt i dessa frågor eller inte.
Lite märkligt kanske kan tyckas med tanke på hur många reagerat på Tiger-en Svensk inlägg i tråden. Nu har ju många verkligen givit honom vatten på sin kvarn..... Själv tänker jag inte ge mig in i detta getingbo annat då än genom detta inlägg. Om man ska gå efter regelverket så är det fritt fram vad jag förstår att diskutera SO och vilka "känsliga" saker som helst rörande dylika. Lämpligheten i att göra så får naturligtvis var o en avgöra. Tyvärr kanske en del medlemmar nu "ligger lite löst till" med tanke på att Mod. kan åthuta för sk. flaming. Reglerna för detta vet iofs. kanske bara WirelessGkit2.
Citera
2011-11-17, 19:25
Medlem
ApolloGrekens avatar
Jag undrar hur det gick till att reservera någonting, t.ex. ett pensionat, för beredskapsändamål. det kan ju i princip användas som förläggning för RBs personal, som utrymning för ett barnhem, som träningslokal för lottor osv i en oändlig lista.

Jag gissar att det gick till så att någon (på länsstyrelsen) hade i uppgift att föra registret. Den som ansvarar för planering av utrymning av barnhem går då till denne och bokar upp pensionatet. Därefter kommer någon från regeringskansliet och vill boka upp samma pensionat. Man talar förmodligen inte om för länsstyrelsetjänstemannen till vad pensionatet skall användas, utan det blir dennes uppgift att förstå vem som går först och meddela barnhemsplaneraren att att pensionatet blivit bokat av någon som går före.

Gick det till såhär, att det fanns en central bokningsbyrå? Arbetade den på länsnivå? Visste denna byrå om vad man skulle använda resursen till? För att undvika dubbelbokningar tycks det mig som att det måste finnas ett kartotek med uppgifter om samtliga resurser som krigsplacerats.

Problemet måste ha blivit akut med Volvodroskor. Dom var väl krigsplacerade allihop, och många ville ha dom. Här tycker jag att organisationen måste ha varit länsvis, bilregistret fördes länsvis vid denna tid.

Kan någon kasta ljus över hur man krigsplacerade bilar, hus o liknande ting.
Citera
2011-11-17, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Problemet måste ha blivit akut med Volvodroskor. Dom var väl krigsplacerade allihop, och många ville ha dom. Här tycker jag att organisationen måste ha varit länsvis, bilregistret fördes länsvis vid denna tid.

Ett intressant spår.
Lite i utkanten kanske, men någon som känner till årtalet då länsbokstaven försvann från registreringsnumret?

Det har ju pratats om militärer som inte fick åka gul/svart-reggade fordon sista biten fram till viktiga anläggningar, utan man använde civila bilar eftersom de stack ut mindre. Att se Stockholmsreggade bilar ute i Bergslagsskogarna måste väl på ett motsvarande sätt ha väckt viss uppmärksamhet. Frågan är om man därför bytte bilar när man började närma sig, vid en evakuering av t.ex. regeringen?

Lite historisk kuriosa är att Stockholm Stad (överståthållarämbetet) en gång i tiden hade länsbokstav A, samtidigt var B förbehållet övriga delar av länet. Senare slogs ju dessa samman till AB. (Och SVT:s lokala tv-nyheter för Stockholm, som är gemensamma med Uppsala [C-län], använder ju ABC som namn, fast då är vi troligtvis ute på mkt djupt vatten gällande en RB-koppling...) Iaf, en viss tid gick det alltså att se huruvida en Stockholmsbil kom från de centrala delarna eller yttre delarna av staden på bilens registreringsplåt, om jag förstår saken rätt.

FM använder ju åtminstone i nutid ett system med enbart siffror på sina plåtar. Är det samma system man alltid har haft - det gick t.ex. inte en gång i tiden att se även vart försvarsmaktsfordonen hörde hemma i landet?

.
Senast redigerad av diskhanduk 2011-11-17 kl. 20:20.
Citera
2011-11-17, 21:04
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Ett intressant spår.
Lite i utkanten kanske, men någon som känner till årtalet då länsbokstaven försvann från registreringsnumret?

Det har ju pratats om militärer som inte fick åka gul/svart-reggade fordon sista biten fram till viktiga anläggningar, utan man använde civila bilar eftersom de stack ut mindre. Att se Stockholmsreggade bilar ute i Bergslagsskogarna måste väl på ett motsvarande sätt ha väckt viss uppmärksamhet. Frågan är om man därför bytte bilar när man började närma sig, vid en evakuering av t.ex. regeringen?

Lite historisk kuriosa är att Stockholm Stad (överståthållarämbetet) en gång i tiden hade länsbokstav A, samtidigt var B förbehållet övriga delar av länet. Senare slogs ju dessa samman till AB. (Och SVT:s lokala tv-nyheter för Stockholm, som är gemensamma med Uppsala [C-län], använder ju ABC som namn, fast då är vi troligtvis ute på mkt djupt vatten gällande en RB-koppling...) Iaf, en viss tid gick det alltså att se huruvida en Stockholmsbil kom från de centrala delarna eller yttre delarna av staden på bilens registreringsplåt, om jag förstår saken rätt.

FM använder ju åtminstone i nutid ett system med enbart siffror på sina plåtar. Är det samma system man alltid har haft - det gick t.ex. inte en gång i tiden att se även vart försvarsmaktsfordonen hörde hemma i landet?

.

Det jag kan bidra med är att de "nya" reg.skyltarna infördes 1973. De Svart/gula militära skyltarna infördes -41. Man gjorde då i princip så bara att man tog bort bokstaven/ bokstäverna som de civila bilarna hade i sitt registreringsnummer.
Citera
2011-11-17, 21:19
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Jag undrar hur det gick till att reservera någonting, t.ex. ett pensionat, för beredskapsändamål. det kan ju i princip användas som förläggning för RBs personal, som utrymning för ett barnhem, som träningslokal för lottor osv i en oändlig lista.

Jag gissar att det gick till så att någon (på länsstyrelsen) hade i uppgift att föra registret. Den som ansvarar för planering av utrymning av barnhem går då till denne och bokar upp pensionatet. Därefter kommer någon från regeringskansliet och vill boka upp samma pensionat. Man talar förmodligen inte om för länsstyrelsetjänstemannen till vad pensionatet skall användas, utan det blir dennes uppgift att förstå vem som går först och meddela barnhemsplaneraren att att pensionatet blivit bokat av någon som går före.

Gick det till såhär, att det fanns en central bokningsbyrå? Arbetade den på länsnivå? Visste denna byrå om vad man skulle använda resursen till? För att undvika dubbelbokningar tycks det mig som att det måste finnas ett kartotek med uppgifter om samtliga resurser som krigsplacerats.

Det där känns som om du frågar något som du själv kan svara på. Jag skämtar naturligtvis. Jag trodde faktiskt att detta skulle vara liksom en del av ditt gebit ,du med djupgående kunskaper när det gäller otroligt många saker men även solen har tydligen fläckar.
Frågorna du ställer är väldigt intressanta. Själv kan jag bara gissa o lämnar därmed med varm hand över dessa frågor till någon med bättre koll på detta.
Citera
2011-11-17, 21:42
Medlem
Roddarens avatar
Mycket av "beredskapsbokningarna" för hemliga delar av landets försvar skedde nog under ett större paraply (Civilförsvaret) eller falsk flagg, hemvärn etc. Allt för att inte lämna spår. En hemvärns-schef kan få ett extra förråd fast han inte bett om ett osv. Jag tror inte någon av oss har direkt erfarenhet av detta men man kan ju skapa sig en egen idé om hur saker kan hållas hemligt och så kan det kanske ha gått till. Möjligheterna att dölja omfattande projekt är förbluffande goda och det hänger ihop med att pusselbitarna hålls isär och blandas bort.

Det hemliga syftet (fästningskoden) är inte samma sak som står på en faktura, det kan vi nog vara ganska säkra på. De ihärdiga rykten om underjordiska fältsjukhus kan ha sin grund i att det var vad folk blev itutade när de byggde. Det var nog inte så att projektledarens ritning ens hade texten "Riksbunker M/60"...
Citera
2011-11-17, 22:37
Medlem
ApolloGrekens avatar
Bäste Lukt, det enda jag kan är det jag lärt mig genom att följa ledarhunden och lyssna på visdomsorden.

Min fråga var mer generell än att bara gälla RB. Men vi tar Hålahult som exempel. Det skulle kunna bli krigssjukhus, utrymningsplats för Örebro och kanske något för Högkvarteret. Hur undvek man att det inte blev en trippelbokning? Vem var spindeln i nätet?

Länsbokstäverna avskaffades 1973 som sniff skriver. Genom släkt råkar jag veta att under Suezkriget 1956 var bilregistren förda länsvis och helt manuellt. Man kan väl anta att de länsvisa registren avskaffades 1973 eller något dessförinnan, alltså bör krigsplaceringen av bilar ha skötts länsvis fram till ca 1973.

Om det militära nummersystemet vet jag intet. Jag har oreflekterat antagit att det bara är ett löpnummer utan information, alltså att det inte går att utläsa ur numret om det avser en mc, leopard eller radioterrängbil.

Diskhanddukens påpekande är kul. Hade man flera registreringsskyltar i bilarna för att kunna använda den lokala länsbokstaven? En A-skylt i T-län skulle ju väcka uppseende.
Citera
2011-11-17, 22:40
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Ett intressant spår.

.
Det fanns ju ett relativt stort antal privatägda personbilar och även bussar som var i det s.k. beredskapsregistret. Nu spånar jag bara, men kunde det vara så att de som fanns i anslutning till "Zonen" användes just för transporter till de mest känsliga G-platserna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in