Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2011-11-11, 21:58
Medlem
driller66s avatar
Förviringen är total
Citera
2011-11-11, 22:03
Medlem
Inte total, men Fortv har inte ägt marken där! Visst är trakten som en ost, MEN det är ca 6 anläggningar i trakten alla har nämnts i tråden. Med de ledtrådar som finns kan man lista ut, vilka anläggningar som var rb50, rb60mil, rb60mil efter Wennerström, rb60 civ och dessutom rb70-80.
Citera
2011-11-11, 22:06
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
En slutsats som kan dras är väl att det varit ett förhållandevis "viktigt" bergrum eftersom Fortv. stått som ägare.

Kan du utreda detta, bäste luktande hund!

Vem hade varit ägare om det varit ett extremviktigt bergrum? Och om det varit ett oviktigt bergrum?

Och vet vi vem som stod som ägare tidigare, jag menar att enligt artikeln är fortv ungefär mäklare, betyder det också att dom varit ägare? Och vet vi mer substansrikt än artikeln att detta var en radiostudio? Rum för presskonferens? Rum för tidningsjournalister?

Har det skrivits något om innehållet i rummet? Elektronik? Grammofonarkiv? Bostadsdel för journalister? TV-studio?

Förlåt en okunnig yngling!
Citera
2011-11-12, 00:34
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken

Vem hade varit ägare om det varit ett extremviktigt bergrum? Och om det varit ett oviktigt bergrum?

Och vet vi vem som stod som ägare tidigare, jag menar att enligt artikeln är fortv ungefär mäklare, betyder det också att dom varit ägare? Och vet vi mer substansrikt än artikeln att detta var en radiostudio? Rum för presskonferens? Rum för tidningsjournalister?

Har det skrivits något om innehållet i rummet? Elektronik? Grammofonarkiv? Bostadsdel för journalister? TV-studio?

Förlåt en okunnig yngling!

Den måste vara min?
http://na.se/nyheter/nora/1.1432276-vd-n-det-ar-som-gjort-for-oss-

Citera
2011-11-12, 01:00
Medlem
Citat:
Men nu är allt utrivet och inte längre hemligt.

Törs man hoppas på att anläggningen är dokumenterad på något sätt innan den revs? Ett helt eget bergrum för SR med studios och allt, det skulle jag vilja se.
Citera
2011-11-12, 09:52
Medlem
Skicka ett meddelande och be om att få se det innan det fylls med whisky?
http://www.bergslagensdestilleri.se/foretaget/

Riktigt synd att alla bergrummen töms.
Citera
2011-11-12, 10:17
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken

Bäste vackra staty, denna bedömning bygger inte på strikt vetenskap.skogarnasbiskop listade ägarförhållanden i ett inl. https://www.flashback.org/sp33598310 . Jag tycker denna är riktigt bra och den stämmer ungefär med mina erfarenheter. Vem som är ägare till extremviktiga bergrum kan jag inte svara på för det kan nog variera beroende på vilket bergrum det är men enl. "listan" så bör ett oviktigt bergrum ägas av större skogsbolag eller rent av vara ett naturreservat.
Citera
2011-11-12, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cybermorph
Törs man hoppas på att anläggningen är dokumenterad på något sätt innan den revs? Ett helt eget bergrum för SR med studios och allt, det skulle jag vilja se.

nu skall jag väl inte förstöra din illusion, men i stort sett alla bergrum med någon form av samhällsansvar, både civ och mil, hade möjligheter att sända rundradio i FM-bandet.
nu kanske det fanns ett större i nora-trakten, men vi pratar inte ett radiohus i 7 våningar.

däremot kanske det fanns teknisk utrustning i berget, för mer nationell sändning, men för lokala sändningar var utrustning och studio mycket spartansk.
oftast bestod studion av lite masonitväggar, med någon form av ljusisolering, och var i storlek med en normal toalett.
det skulle inte spelas musik, det skulle samhällsinformeras eller sändas LUFOR.
Citera
2011-11-12, 14:00
Medlem
Albertus.Pictors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
Text...
det skulle inte spelas musik, det skulle samhällsinformeras eller sändas LUFOR.

Nja.... SR, SVT och TT hade (har?) alla redaktionslokaler i anslutning till både ÖB:s och regeringens/krigsdelegationens anläggningar. Många av journalisterna på de tre företagen var krigsplacerade där. Meningen var att de skulle producera nyhetssändningar precis som vanligt.

Det finns ganska gott om äldre journalister på SR, SVT och TT som har gjort motsvarighet till KFÖ på sina krigsredaktioner. Om jag har förstått saken rätt handlade det framförallt om samövningar med militärledningen, inte med regering/krigsdelegation.

För övrigt så finns det stora utrymmen i berggrunden under Radiohuset i Stockholm som är förberedda för att vara krigsredaktioner i ett första skede. Dessa skulle alltså användas så länge man inte behövde evakuera huvudstaden. Så länge driftvärnet fanns kvar förvarade även SR/SVT dess vapen och utrustning i bergrummen under kåkarna.
Citera
2011-11-12, 15:35
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cybermorph
Enligt min mening så finns det inte speciellt mycket sanning i påståendet i artikeln.
Citera
2011-11-12, 15:46
Medlem
Bergakungens avatar
Det finns ett välbekant talesätt bland professionelt diskreta personer: "Allt du säger skall vara sant, men man säger inte allt som är sant".

Det är mycket möjligt att det funnits en radiostudio i anläggningen, oklart av vilken dignitet, men det har rimligen inte varit huvudsyftet. Däremot bör det ju varit sanning. Vad som vidare plockats ur anläggningen är väl mer oklart, men har man haft en radiostudio, om så av enklaste sort, så tas den rimligen ur för skrotning - privatpersoner i Sverige får inte ha rundradiosändare hur som helst.
Citera
2011-11-12, 16:30
Medlem
sniffdogs avatar
Ursäkta att jag tar upp detta än en gång som kanske är lätt OT, nämligen Hålahult. Det har talats om antenner på tak, nu har Hålahult inga (vad jag vet) militära antenner på taket men väl ovanligt många "åskledare" http://picasaweb.google.com/110402112369085695783/HalahultsSanatorium#5489347343259087762 http://picasaweb.google.com/110402112369085695783/HalahultsSanatorium#5489347133819252114 http://picasaweb.google.com/110402112369085695783/HalahultsSanatorium#5489347299358432754 Är Hålahult ovanligt utsatt för blixtnedslag? En annan sak som inte alls behöver vara egendomlig är att vid den senaste renoveringen så installerades fjärrvärme http://picasaweb.google.com/110402112369085695783/HalahultsSanatorium#5489348989129674450 men varifrån tas denna? Vid starten fick man värme från att elda med torv (torvlada nämns i ett tid. inl.) och en närliggande torvtäkt inhandlades senare. Mig veterligt är det långt till närmaste fjärrvärmeverk... Varför lägga ut en filmsnutt av transformatorstationen i källaren på YouTube? Intresset för det torde väl vara ganska mediokert även om nu jag fann det lite intressant. Ligger den i huvudbyggnadens källare eller i någon av ekonomibyggnaderna?
ApolloGreken ställer frågan- "Kan man se på utrustningen ungefär hur många watt den klarar? " - även jag är nyfiken på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in