Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2009-02-14, 14:57
Medlem
Bergakungens avatar
Diskussionen (tipsen) om att hitta platser för bergrum i allmänhet blir litet meningslös, tycker jag. Den ena invändningen är att en del av kriterierna gäller för många platser utan bergrum - vattendrag och eventuella mindre vattenkraftverk pekar ju inte direkt uttt bergrum. Här skulle man nästan litet ironiskt vilja fråga om inte också förekomsten av (bra) berg också borde vara ett krav?

Sedan är parkeringsplatser, helikopterlandningsplats med mera inte något att gå på. Varje granskog är en potentiell fordonsuppställningsplats, varje röjd yta är en potentiell helikopterflygplats.

RB60 är (givet att vi accepterar att den finns) en speciell och unik anläggning. Det finns möjligheter till "armchair exploring" med öppna källor - jag har själv kommit fram till åtminstone en het kandidat som ligger inom området, med ett par alternativ som är lika troliga. Men nu finns ju en liten sannolikhet att anläggningen helt eller delvis har ett alternativt användningsområde än i dag och därför fortfarande har skyddsvärde. Då kan man inte gärna gissa alltför högt.
Citera
2009-02-14, 15:02
Medlem
Lite tankar kring att hitta ”Riksbunkrar” Del:7

Tidigare har jag nämnt:
1. Avvikelser i kartdatabaser.
2. Kraftförsörjning – närliggande vattenkraftverk.
3. Vattenförsörjning – närliggande vattendrag.
4. Landningsplats för helikoptrar.
5. Ytor för uppställning av fordon.
6. ”Bergstäckter”

Nu till - Infarter
Infarten till berganläggningar ligger ofta, men inte alltid på ställen där berget lutar kraftigt.
Vägar som leder till bergrum kännetecknas av att de inte leder ”någonstans”, utan slutar tvärt.
Ofta syns det att vägarna är bredare och är ljusare på flygfotografier.
Anledningen är att de trafikeras oftare än andra skogsvägar i närheten och att de ofta har ett täckande gruslager som är ljusare.
Större bergsanläggningar har minst två infarter, skälen är flera.
Först gäller det att ha en i reserv.
En annan anledning är att det är mindre krävande att konstruera ingången (dörren) till bergrummet för att kunna stå emot en kärnladdning.
Om man har en tunnel med infarter i båda ändarna och ingången till bergrummet placerad mitt i tunneln, nittio grader mot tunnelns utbredning så blir den betydligt hållbarare.

Titta efter vägar som slutar oförklarligt.
Tänk på att det alltid finns en anledning till en väg.
Om du inte ser en naturlig anledning som: vändplan för skogsfordon, torp, lantbruk m.m. så är det en inressant.

Sammanfattning:
1. Titta efter avvikelser i kartdatabaser.
2. Titta efter närliggande mindre vattenkraftverk.
3. Titta efter närliggande vattendrag
4. Titta efter landningsplats för flera helikoptrar.
5. Titta efter ytor för uppställning av fordon.
6. Titta efter ytor där bearbetning av bergsskrot har skett eller sker (ser ut som bergstäckt)
7. Titta efter vägar som slutar oförklarligt.

Tänk på att sammanställning av öppen information kan bli hemlig och därmed straffbar att röja.
Håll noteringar för er själva. Delad hemlighet är ingen hemlighet!
Se vidare Lag (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m.

Hälsningar Fibonacci
Citera
2009-02-14, 15:11
Medlem
Klargörande:

Det jag nämner förutses naturligtvis hittas inom ett mindre begränsat område.

Hälsningar Fibonacci
Citera
2009-02-14, 15:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trailsmoke
Har ingen större koll på hur vanligt det är med skyddsobjekt, men hittade detta på Bergslagens Räddningstjänst site, och de verkar ha en del där som verkar vara avsedda för mkt människor.

"Skyddsobjekt: Ett objekt där människor eller skyddsvärda funktioner inom själva objektet hotas vid en eventuell olycka. Objektet bedriver en verksamhet eller är utformat så att det inom objektet vistas många människor, det har en viktig samhällsfunktion eller i övrigt är värt att skydda ur ett samhällsperspektiv. En eventuell olycka i eller i närheten av objektet, t.ex. brand, ras eller utsläpp av farligt ämne, kommer att hota detta skyddsvärde."

"Inventeringen identifierar 369 verksamheter eller byggnader som risk- och/eller skyddsobjekt. Av dessa uppfyller 92 objekt kriterierna för riskobjekt och 277 objekt uppfyller kriterierna för skyddsobjekt. Merparten av skyddsobjekten ingår i underklassen personintensiv verksamhet."

källa: http://www.brt.se/policys/handlingsplan.htm#Risk-%20&%20Skyddsobjekt
En tanke bara. Jag tror inte man med 'skyddsobjekt' i den här texten syftar på ett objekt som skyddas av 'Lag (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m.', utan att det rent allmänt handlar om ett objekt värt att beskydda för räddningstjänsten. Alltså inte skyddsobjekt i den bemärkelsen. Men annars intressant.
Citera
2009-02-14, 15:44
Medlem
Manipulerade kartor

Min uppfattning är att Fibonaccis utmärkta lathund gäller i nutid och inte för gamla anläggningar.

När det gäller ändring i kartor finns en hel del för den som är nyfiken och uppmärksam. Ett exempel är den här anläggningen (som ej är RB-relaterad) som syns prydligt i vanligt kartläge men helt plötsligt har försvunnit på satellitbilden

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=2&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20x%3D%2216166 84%22%20y%3D%226580840%22%20i%3D%22http%3A//www.hitta.se/images/point.png%22%3E%3Ct%3E%28ny%20punkt%29%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E

Den uppmärksamme har säkert noterat att alla markeringar av vägbommar har försvunnit från kartorna i hitta.se under de senaste månaderna! Någon som har funderat varför?

Vad händer när nya "fria" Google Map kommer med högupplösta bilder?

/ Mullemek
Citera
2009-02-14, 15:51
Medlem
Om ni har äldre Fritidskartan Pro så är det en tillgång. Där finns vägbommar med. Men även bra som referens att se när det gäller ändringar och borttagningar.

Hälsningar Fibonacci.
Citera
2009-02-14, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr myller
En tanke bara. Jag tror inte man med 'skyddsobjekt' i den här texten syftar på ett objekt som skyddas av 'Lag (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m.', utan att det rent allmänt handlar om ett objekt värt att beskydda för räddningstjänsten. Alltså inte skyddsobjekt i den bemärkelsen. Men annars intressant.

Håller såklart med, det var mest de av mig fetmarkerade textstyckena som fångade mitt intresse. Är helt med på att det kan vara andra typer av skyddsobjekt än militära.

Hakar väl även upp mig lite på att: "En eventuell olycka i eller i närheten av objektet, t.ex. brand, ras eller utsläpp av farligt ämne, kommer att hota detta skyddsvärde."" Alla typer av föremål skydds-/icke-skyddsobjekt hotas givetvis av farorna beskrivna. Men här poängterar man speciellt att skyddsvärdet kommer att hotas. Det skulle kunna tolkas som att uppmärksamhet kommer att dras till något som är hemligt.

Tyckte mest att texten var intressant
Citera
2009-02-14, 19:58
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullemek
Min uppfattning är att Fibonaccis utmärkta lathund gäller i nutid och inte för gamla anläggningar.

När det gäller ändring i kartor finns en hel del för den som är nyfiken och uppmärksam. Ett exempel är den här anläggningen (som ej är RB-relaterad) som syns prydligt i vanligt kartläge men helt plötsligt har försvunnit på satellitbilden

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=2&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20x%3D%2216166 84%22%20y%3D%226580840%22%20i%3D%22http%3A//www.hitta.se/images/point.png%22%3E%3Ct%3E%28ny%20punkt%29%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E

Den uppmärksamme har säkert noterat att alla markeringar av vägbommar har försvunnit från kartorna i hitta.se under de senaste månaderna! Någon som har funderat varför?

Vad händer när nya "fria" Google Map kommer med högupplösta bilder?

/ Mullemek

Försvarsmakten har tidigare alltid ålagts att granska kartmateriel och likaså flygfoton ur sekretessynpunkt. Vad jag hört så har man nu begärt att slippa denna granskning, eftersom just satellitbilder från icke svenska satelliter ej omfattas av svensk lag, och därför blir granskningen och den eventuella maskningen ett spel för galleriet.
Citera
2009-02-14, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolyma
Försvarsmakten har tidigare alltid ålagts att granska kartmateriel och likaså flygfoton ur sekretessynpunkt. Vad jag hört så har man nu begärt att slippa denna granskning, eftersom just satellitbilder från icke svenska satelliter ej omfattas av svensk lag, och därför blir granskningen och den eventuella maskningen ett spel för galleriet.

Upphör ej att förvånas av vem man egentligen gömmer sig för. De svenska medborgarna eller stormakten? De enda som ej har tillgång till högupplösta satelitbilder sedan 60-talet är ju almänheten. Intressant ändå det där med vägbomsretucheringen men då kan man ju jämföra med tex lantmäteriets- eller riksantikvarieämbetets hemsidors kartor där bommarna är kvar.
Citera
2009-02-14, 22:01
Medlem
ormtjusarens avatar
bunkriksern unt kansler

Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Upphör ej att förvånas av vem man egentligen gömmer sig för. De svenska medborgarna eller stormakten? De enda som ej har tillgång till högupplösta satelitbilder sedan 60-talet är ju almänheten. Intressant ändå det där med vägbomsretucheringen men då kan man ju jämföra med tex lantmäteriets- eller riksantikvarieämbetets hemsidors kartor där bommarna är kvar.
det är väll så att en viss grupering i statlig-tjänst vill och kan ge sig själva inkomster så länge det går=är man född byrokrat så förblir man trög. det är ju så mycket bergrum som sprängdes ut i början av 50-talet att det nog troligen ej finns koll på alla håll-numer min farfar arbetade på vägverket i 30-år och fick guld-klocka och jag minns ännu dom ord han sade då jag var med i scanian som snoris-på snöplogning mm. då avser jag förstärkta flygrakor byggda i hälsingland
Citera
2009-02-14, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1235813
Lite tankar kring att hitta ”Riksbunkrar” Del:2

Tidigare har jag nämnt:
Objekten som man kan hitta genom att jämföra olika kart- och flygfotodatabaser.

Nu till - Kraftförsörjning

1. Fredstid
Under normala driftsförhållanden i fredstid strömförsörjs anläggningen från det ordinarie kraftnätet.
2. Skymningsläge
Anläggningen strömförsörjs från närliggande mindre vattenkraftverk, ett eller flera. Kraftverken kan kopplas bort från det ordinarie nätet och enbart försörja anläggningen.
3. Extern kraftförsörjning utslagen.
Anläggningens prioriterade strömförbrukning kommer från egen dieselkraftgenerator.
4. Egen kraft utslaget eller slut på drivmedel.
Anläggningens mest vitala del hålls under en begränsad tid igång med 48V batterikraft.
Mycket sannolikt att anläggningen ligger nära ett eller flera mindre vattenkraftverk.

Sammanfattning:
1. Titta efter avvikelser i kartdatabaser.
2. Titta efter närliggande mindre vattenkraftverk.

Tänk på att sammanställning av öppen information kan bli hemlig och därmed straffbar att röja.
Håll noteringar för er själva. Delad hemlighet är ingen hemlighet!
Se vidare Lag (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m.

Hälsningar Fibonacci

Har du något belägg för att kritiska anläggningar haft dedicerade kraftverk? Jag har inte stött på det du har under punkt 2 i några andra sammanhang.
Citera
2009-02-14, 22:45
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abergvall
Har du något belägg för att kritiska anläggningar haft dedicerade kraftverk? Jag har inte stött på det du har under punkt 2 i några andra sammanhang.

Enligt min uppfattning är detta möjligtvis en våt dröm.

Att ett kraftverk skulle kopplas bort från det normala nätet och enbart försörja en berganläggning, nej.

Om mantänker sej ett kraftverk som producerar, låt säga, 50 MW skulle leverera endast 1% för att försörja anläggningnen så fungerar det överhuvudtaget inte i praktiken.

Kraftförsörjningen säkras i första hand med redundanta matningar från distributionsnätet.
I andra hand med i bergrummet belägna dieselgeneratorer + UPS/Omformare 48--> 220V för att hålla vissa kritiska system med avbrottsfri kraft under uppstarten.

I tredje hand med mobila dieselelverk.
Senast redigerad av kolyma 2009-02-14 kl. 22:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in