• 1
  • 2
2008-08-11, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ardvahn
Ställde en fråga om det i en annan tråd, då jag tänker köpa 1 gb-versionen av Mac mini.

Är det verkligen så illa som du säger? Eller utgår du ifrån rejäla multitasking-scenarios?

Grundprincipen är väl att macos älskar RAM. Du klarar dig nog på 1GB men det kommer swappas en del från disk och med den långsamma disken i Mac Minin kan det kännas jobbigt. Uppgraderade nyss från 2 till 4GB i min MBP och det märks, speciellt när man har VMWare igång.
Citera
2008-08-11, 23:49
Medlem
NiV3Rts avatar
Det är en massa små grejer som skiljer, och om man ser det till sin helhet så är det värt enligt mig. En underbar grej är att man kan klippa ur en del av en hemsida och använda som widget. Riktigt smidigt för att kolla busstabeller exempelvis
Citera
2008-08-12, 05:59
Medlem
Nu har "jag" fått bytt. eller vi har bytt på jobbet. Prestationsmässigt klarar datorerna bytet bra. Vi fick ju in helt nya burkar också. Däremot verkar det vara en bugg i InDesign som gör att det krashar när man ska uppdatera monterade bilder eller andra monterade objekt.

- QuickView - outstanding!
- Att man kan scrolla i lister fast fönstret inte är aktiverat är ett stort +
- Mycket är detsamma, och en del nyheter använder jag inte, som tex spaces.
- Grafiken är både snygg och funktionell.
- Tillsammans med Portfolio (som vi inte haft innan) och Adobe CS3 (hade CS2 innan) och ny widescreen-skärm, är detta en riktigt riktigt bra arbetsdator.

Jag hanterar mycket bilder och fotografier så i mitt arbete så blir det mesta mycket lättare och snabbjobbat.
Citera
2008-08-12, 19:01
Medlem
kylskåpskadavers avatar
man kan inte annat än att älska 'spaces'
Citera
2008-08-14, 21:43
Medlem
miklons avatar
Jag har två macar, en med Tiger och en med Leopard och jag upplever i ärlighetens namn ingen jätteskillnad. Leopard känns lite fräschare på nåt vis, men mycket mer än så är det inte. Men då har jag inte kommit mig för att använda Spaces eller Time Machine heller. Quickview kände jag inte till förrän jag läste den här tråden, men jag tycker inte att det är så revolutionerande, eftersom även Förhandsgranskning är riktigt snabbt.
Citera
2008-08-14, 22:08
Medlem
NiV3Rts avatar
Skillnaden mellan osx och windows är ju att det släpps en ny utgåva av osx betydligt oftare. Vet inte hur mycket skillnad det är mellan xp och vista, men jag hoppas iaf att vista är rejält förbättrat med tanke på hur lång tid det har gått sedan xp släpptes. Inte för att det rör mig ryggen i dagsläget, men någon gång kommer jag väl stå ut med skiten (?) på jobbet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in