Flashback bygger pepparkakshus!
2008-07-30, 15:24
Medlem
hompzs avatar
Skulle flytta en Vista-dator till ett annat rum, använde datorn lite innan jag började koppla ur den, och då var skärmen helt normal, men sen när jag kopplat ihop den igen i de andra rummet och slagit på den så var skärmen rosa/lila. Vad har hänt?
Citera
2008-07-30, 15:33
Medlem
mi:nes avatar
Låter som att en pin, antingen i honan eller hanen, inte kopplar riktigt. Kolla att alla pins är raka och lika långa, prova även att de inte ger efter om man petar på dem lite.
Citera
2008-07-30, 15:39
Medlem
har du skruvat fast vga kontakten ordentligt i grafikkortet? Och om du har en liknande kontakt på skärmen sitter den kontakten i ordentligt?

hade samma fel fast grön skärm, då var de kontakten som glappade. men de fixade jag lätt med ovanstående trick
Citera
2008-07-30, 22:17
Medlem
hände mig titt som tätt ända tills jag äntligen skruvade fast sladden mellan skärm och dator så den satt fast :P.
det som hände för mig var att den halkade ur lite när man flytta på skärm eller dator!
Citera
2008-07-30, 22:32
Moderator
Ruskigbusss avatar
Prova först att sätta in sladden ordentligt. Både i dator och skärm.
Kolla också att grafikkortet verkligen sitter på plats så du inte dragit loss det när du flyttade.

Sedan kan du ju för säkerhets skull kolla så du inte har nån gigantisk magnet precis vid skärmens nya plats.

Om detta inte hjälper så underlättar det om du har en skärm och/eller dator till, för då kan du byta skärmen och se om problemet kvarstår (dvs det finns i datorn) - eller om det hänger med till den andra datorn (då är det skärmen.)

Är det datorn så är det tänkbart att det är grafikkortet som pajat i värmen.
Är det skärmen så kan du testa att byta sladden, men hjälper inte det så får du nog ta hjälp av en expert. (Det är ganska stark ström inne i dessa tingestar, särskilt de gamle ångskärmarna, så jag rekommenderar ingen som inte är van att härja runt där.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in