Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-03, 14:23
  #4117
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
* Krav som Sverige också borde ha på afrikaner, araber mm.

Var nånstans i Australien är det bäst att flytta ifall man vill ha mera lugn o ro?😌
Det finns delar av Australien som får Norrlands inland att verka jäktigt och fullt med folk så det beror ju lite på vad man menar med lugn och ro. Även storstädernas villaområden och förorter är ganska lugna med undantag för det fåtal "utanförskapsområden" med araber och afrikaner som finns - det är lite som i Sverige på 80-talet, det finns några stycken men det stör inte resten nämnvärt.

Sen beror det på vad man har för utbildning eller yrke. Om man inte är något relevant för gruvindustrin så är det nästan bara Sydney eller Melbourne som gäller för högskoleutbildade. Hantverkare kan man förstås vara lite överallt.

Ett trevligt mellanting som flera kollegor och vänner gjort är att de bosätter sig i någon mindre ort utanför en av storstäderna. Visst blir det lång pendling men att bo i stort hus vid eller nära en strand (upp till ungefär Central Coast för Sydney) är ju fint. Och med Covid har det helt plötsligt blivit bingo för dem eftersom de nu jobbar hemma.
Citera
2020-06-05, 00:20
  #4118
Medlem
Feministernas avatar
Jag förstår...🤔

Tycker du att Australiensiska befolkningen har en positiv inställning till svenskar {dvs etniska svenskar} ?
Citera
2020-06-05, 07:04
  #4119
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Jag förstår...🤔

Tycker du att Australiensiska befolkningen har en positiv inställning till svenskar {dvs etniska svenskar} ?
Det har aldrig varit några problem. I allmänhet vet ju australier ingenting om Sverige* och vi är inte många nog att vara en grupp som märks så vi startar på noll eller på vilken plats nu civiliserade européer startar. De få som vet något om Sverige verkar överlag positiva.

*Välfärdsland i Europa där Abba kommer ifrån är ungefär vad folk brukar veta. På sistone har dock Sverige använts som avskräckande exempel och uppmärksammats som idiotlandet som medvetet och med flit låter sina gamla kvävas ihjäl i Covid (i alla fall om man frågar de politiker som drivit Australiens mer handlingskraftiga linje).
Citera
2020-06-05, 09:45
  #4120
Medlem
TuffRobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
För mig har det fungerat och jag har varit borta nästan 20 år.

Att man bygger just en ny existens hjälper till att med tiden minska lusten eller realismen i att åka hem. På sätt och vis blir ju det nya landet mer och mer just "hem" i takt med att man skaffar familj, hus, vänner och karriär. Ju mer rotad man är desto större projekt att bryta upp igen. Jag känner ganska många svenskar här nere och de som flyttar hem är mycket lätträknade (undantaget förstås de som är här med ett svenskt företag och just bara skall stanna några år). En och annan skaffar sommarstuga hemma när de blir äldre har jag dock noterat. Det skulle nog jag också kunna tänka mig.

Låga löner, höga skatter och dåligt fungerande offentlig sektor är andra saker som inte lockar med Sverige. Jag tror överhuvudtaget att Sveriges utveckling till det sämre på nästan alla plan också har hjälpt mig skriva av alla tankar på att återvända. Det Sverige jag växte upp i och som fanns kvar till hyfsat stora delar när jag flyttade är nu till största delen borta och det kommer att bli värre i takt med att andelen svenskar och vettigt folk minskar till förmån för kaozfolk som bara kostar och ställer till enorma problem. Statsapparaten har förlorat både förmåga och vilja att fungera effektivt och sysslar mest med nyspråk och förnekande istället; hanteringen av coronaviruset som senaste men långt ifrån enda exemplet. Jag vill helt enkelt inte bo i det nya tafatta kaozsverige som ersatt Sverige. Jag vill heller inte utsätta mina barn för den framtid som väntar i där.

Detta är dock inte en tråd om Sveriges (för)fall så jag lämnar det.

Diskuterade med en iransk kvinna som inte kunde tänka sig flytta tillbaka till Iran, hela hennes hemlängtan hade försvunnit med anledning att enligt henne, så... existerar inte längre hennes Iran. Till och med vissa bröddofter hade försvunnit sist hon var där. Hemskt! Sånt tycker jag är verkligen sorgligt.

Dock så noterar jag att- såsom Fredrik & Filip uttrycker det -är du redo att flytta hem till Sveadala för att dö.

Citat:
En och annan skaffar sommarstuga hemma när de blir äldre har jag dock noterat. Det skulle nog jag också kunna tänka mig.
Citera
2020-06-07, 04:54
  #4121
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Det har aldrig varit några problem. I allmänhet vet ju australier ingenting om Sverige* och vi är inte många nog att vara en grupp som märks så vi startar på noll eller på vilken plats nu civiliserade européer startar. De få som vet något om Sverige verkar överlag positiva.

*Välfärdsland i Europa där Abba kommer ifrån är ungefär vad folk brukar veta. På sistone har dock Sverige använts som avskräckande exempel och uppmärksammats som idiotlandet som medvetet och med flit låter sina gamla kvävas ihjäl i Covid (i alla fall om man frågar de politiker som drivit Australiens mer handlingskraftiga linje).

Ja Australien låter onekligen som ett paradis jämfört med Sverige.🔅🏡

Tror du att det är några byråkratiska problem i början? att det är sånt som hindrar etniska svenskar från att flytta ut dit?.
Citera
2020-06-07, 06:01
  #4122
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Ja Australien låter onekligen som ett paradis jämfört med Sverige.🔅🏡

Tror du att det är några byråkratiska problem i början? att det är sånt som hindrar etniska svenskar från att flytta ut dit?.
Det enda hindret är väl att få ett visum. När man väl har det är det inga direkta konstigheter som jag minns.

Visum kan vara klurigt. Det går att anhöriginvandra som partner men det kräver förstås att ens partner kan försörja en. Man kan bli sponsrad av företag men då får man typiskt sett åka hem när man inte längre är sponsrad. Man kan ha yrkeskunskaper det är brist på och i övrigt vara frisk, ostraffad och ung. Sen finns det lite andra grejor som backpackervisum, studentvisum och liknande men de är ofta inte permanenta utan då måste man sen försöka få ett av de permanenta.

Att bli ihop med någon som har styrfart i livet eller vara värdefull yrkesmässigt är med andra ord de huvudsakliga vägarna till ett permanent visum. Vilket i sin tur kan leda till permanent uppehållstillstånd och med tiden till ett medborgarskap.
Citera
2022-07-19, 07:42
  #4123
Medlem
Generalanderssons avatar
Tar liv i den här döda tråden.

Men hur är det egentligen att bo i Australien som svensk? Kan tänka mig att det måste vara en total kulturkrock, iaf i starten. Annars så tycker jag att Australien inte verkar vara ett särskilt intressant land att bo i.
Citera
2022-08-13, 13:19
  #4124
Medlem
llundberg57s avatar
Jag läste just TS som nu är en ganska gammal tråd från någon som var bosatt i Darwin. Han beskrev Australien som ett rent paradis och jag vet inte var hans fantasier kommer ifrån. Typ höga löner, behöver inte jobba hårt, nästan ingen skatt, bilar, båtar, bärs och brudar. Man tar sej för pannan.
Visst är Australien ett paradis jämfört med Sverige men inte så som Rymdaren beskriver det men det tror jag också att de flesta fattar.
Disclosure: jag har bott i Australien 39 år förutom 3 år i USA tidigt 2000 tal.
Citera
2022-08-13, 16:05
  #4125
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Jag gillar oz, men somrarna uppe i norr är nog så långt ifrån paradis man kan komma.
För min det iallafall!
Var i Cairns vid ett tillfälle på sommaren, varmt som i helvetet, visst, men jag har nog aldrig varit med om en så mättad luft.
Luftfuktigheten gör att igen rör sig utomhus och staden förvandlas till en spökstad.
Antar att Darwin är värre.

Ja men då tar vi väl och badar då!
Nej. Eller okej, i inhägnat område då, annars kommer blue box maneterna och tar kål på dig.
Citera
2023-09-24, 00:23
  #4126
Medlem
Någon som vet om det är svårt att få tag på boende i Sydney (6-12månader)?
Vet om att det är dyrt. Om jag skulle tacka ja till ett jobb där så har jag ca 3 månader på mig att hitta ett boende att hyra, känns det möjligt?
Citera
2023-09-24, 15:10
  #4127
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toppvegen
Någon som vet om det är svårt att få tag på boende i Sydney (6-12månader)?
Vet om att det är dyrt. Om jag skulle tacka ja till ett jobb där så har jag ca 3 månader på mig att hitta ett boende att hyra, känns det möjligt?
Det är relativt enkelt, i praktiken en ren penningfråga. Du kan börja på realestate.com.au men också kolla short stay-siter, serviced apartments och liknande.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f717009

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback