2008-07-29, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julimannen
Vilken anledning har de varit då? Detta är i modern tid så att säga?
Jag visste inte att situationen var så allvarlig i Italien, även om det ju är känt att många tar sig till Italien eller Spanien när de ska in i Europa. Grekland undviker man nog gärna, rätt stränga regler där och man får sitta i skabbiga fängelser medans man väntar på asyl.

Skojar du nu? Du kanske har missat att länder som Spanien, Portugal, Grekland med flera europeiska länder har varit militärdiktaturer långt in i modern tid? Vidare har länderna haft problem med terroriströrelser och maffia (vilket Spanien och Italien fortarande har). Därför har befolkningen också vant sig vid att se halvmilitära poliser på gatorna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gendarmerie

Att Italien sätter in militär för att patrullera tillsammans med poliser är ingen stor sak alls, det har gjorts otaliga gånger förr. Senast gjordes det när gatorna höll på att översvämmas av sopor, och då skickades soldater ut för att röja upp. Italien har som sagt en yrkesmilitär med soldater som får lön för att göra det de blir tillsagda. Sverige har officersbrist (på truppnivå), extremt få värnpliktiga och ett numera litet Hemvärn som saknar egna fordon etc. Sveriges krisberedskap är inte mycket att hänga i julgranen.
Senast redigerad av Fennicum 2008-07-29 kl. 22:34.
Citera
2008-07-29, 23:14
Medlem
4000 soldater ska nu sättas in och det har även pratats om undantagstillstånd, jag tror att denna situation är unik även för ett härdat land som Italien.
Citera
2008-07-29, 23:17
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
4000 soldater ska nu sättas in och det har även pratats om undantagstillstånd, jag tror att denna situation är unik även för ett härdat land som Italien.

Om jag inte tar fel så har de redan haft undantagstillstånd i vissa områden sedan tidigare.
Citera
2008-07-29, 23:21
Medlem
Man undrar ju vad den där Tomas hammarberg är för tölp alltså.

"Samtidigt uppmanade Europarådet Italien att överge sin hårda linje mot invandringen. Rådets kommissarie för mänskliga rättigheter, Thomas Hammarberg, sade i en rapport att politiken saknar humanitära principer och kan orsaka mer främlingsfientlighet."

Alltså, för i h-vete, problemet är att det finnas massa människor i Italien som inte har där att göra. Relativt många av dessa verkar ägna sig åt att begå brott.

Italiens regering och dess invånare vill göra något åt det. Då börjar han jiddra om humanitära principer och att det kan "orsaka mer främlingsfientlighet". Jaha, det är ju verkligen det hemskaste som finns här i världen. Blev skitlack när jag läste det där, jag hoppas verkligen han och hans familj (om han har någon) blir utsatta för många brott och övergrepp av invandrare.
Vilken satans jävla idiot.
Citera
2008-07-29, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RisingSun
Man undrar ju vad den där Tomas hammarberg är för tölp alltså.

"Samtidigt uppmanade Europarådet Italien att överge sin hårda linje mot invandringen. Rådets kommissarie för mänskliga rättigheter, Thomas Hammarberg, sade i en rapport att politiken saknar humanitära principer och kan orsaka mer främlingsfientlighet."

Alltså, för i h-vete, problemet är att det finnas massa människor i Italien som inte har där att göra. Relativt många av dessa verkar ägna sig åt att begå brott.

Italiens regering och dess invånare vill göra något åt det. Då börjar han jiddra om humanitära principer och att det kan "orsaka mer främlingsfientlighet". Jaha, det är ju verkligen det hemskaste som finns här i världen. Blev skitlack när jag läste det där, jag hoppas verkligen han och hans familj (om han har någon) blir utsatta för många brott och övergrepp av invandrare.
Vilken satans jävla idiot.

Italienarna skiter nog totalt i Hammarberg.

Det gör dom rätt i.
Citera
2008-07-29, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julimannen
Vilken anledning har de varit då? Detta är i modern tid så att säga?
Jag visste inte att situationen var så allvarlig i Italien, även om det ju är känt att många tar sig till Italien eller Spanien när de ska in i Europa. Grekland undviker man nog gärna, rätt stränga regler där och man får sitta i skabbiga fängelser medans man väntar på asyl.

Anledningarna har varit interna politiska bråk, terrorism och oroligheter samt maffian i Italien. Glöm inte att Spanien, Portugal och Grekland var militärdiktaturer för bara några decennier sedan och det har förekommit mycket politiskt våld. Bara i södra Italien så har det ibland varit hundratals mord per år i gangsterkrig och politiska oroligheter har verkligen skakat landet. Dessa sydeuropeiska länder kan inte jämföras med nordeuropa. Det har alltid varit ganska mycket bananrepublik över de sydeuropeiska länderna.

Edit: missade Fennicums inläggg ovan, men nu kan du ju läsa det en gång till...
Senast redigerad av Varnagel 2008-07-29 kl. 23:31.
Citera
2008-07-29, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Italienarna skiter nog totalt i Hammarberg.

Det gör dom rätt i.

Jo, antagligen gör de det men man vet aldrig, Europarådet låter illavarslande. Finns väl tyvärr många politiker även i Bryssel som vill tvinga på länderna massa invandrare. :/

Nåväl, egentligen är det ju bara att skita i vad EU säger, det görs rätt ofta som jag förstått det, följderna är inte speciellt allvarliga.
Citera
2008-07-30, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -ros-
Samerna är redan en minoritet om du inte visste det..

Du förstår väl att de första människorna som invandrade till den landsmassa vi idag kallar Sverige kom söderifrån? Isen började nämligen smälta i den änden och inte vid gränsen mot Finland varifrån samerna kom. Alltså är de germanska grupper som invandrade söderifrån minst lika mycket om inte mer ursprungsbefolkning än samerna. Än idag härstammar en majoritet av Sveriges befolkning från dessa människor.
Citera
2008-07-30, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Detta bör egentligen diskuteras i en egen tråd. Jag skulle dock säga att befolkningstäthet är en av de absolut viktigaste faktorerna. Sverige har en befolkningstäthet på i genomsnitt tjugo invånare per kvadratkilometer (20/km²). Motsvarande siffra för Italien är etthundranittiotre invånare per kvadratkilometer (193/km²). Lägg till detta att Italien (av vad jag har hört iallafall) inte har ett lika välutvecklat välfärdssystem som länderna i norra Europa och du har stora förutsättningar för den sortens utveckling som vi nu har fått se.

Tycker inte att befolkningstäthet fungerar som en förklaringsmodell. I Sverige bor människor ganska koncentrerat i tre storstäder + omgivning samt några mindre sammanslutningar. Om du tar malmöiten, stockholmaren eller göteborgaren (tillsammans kanske halva Sveriges befolkning) upplever de en befolkningstäthet i närområdet som väl kan mätas med vilken europeisk stad som helst. Vill påstå att det är likadant även för invånare i mindre städer. Att vi har en stor obefolkad vildmark spelar inte så stor roll för det vardagliga livet.
Citera
2008-07-30, 12:40
Medlem
Ardvahns avatar
Jag finner det anmärkningsvärt att man går in med militär för att bekämpa kriminella invandrare. Är problemen verkligen så illa, eller är det för att italienare helt enkelt har militarism i blodet?
Citera
2008-07-30, 16:47
Medlem
Support Italy

Då får vi se hur länge det dröjer innan det från vänsterhåll kommer bojkottkampanjer mot Italien. I förebyggande syfte kan man ju börja stödköpa italienska produkter, precis som i fallet med "Support Denmark" när danskarna stod upp för rätten att kritisera islam.
Vad köper man med fördel från Italien, förutom vin?
Citera
2008-07-30, 16:55
Medlem
Mandic!s avatar
Mycket bra Italien, mycket bra. Jag fortsätter att bli positivt överraskad av Italiens invandringspolitik.

Tyvärr kommer antagligen detta aldrig ske i Sverige, eller ja inte med denna regering iallafall. Men man kan ju alltid hoppas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in