Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-02-20, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fursten
Hmm.. sitter med denna skiten nu..

Jag har runt 200mp3s i en "Blandat" mapp på datorn och undrar hur jag skall få in denna i iTunes utan att det bildas 200 separata "album" i iTunes.

Jag gjorde en testmap som jag döpte till Blandat där jag plaserade 3st filer. Jag hämtade in mappen i Biblioteket genom Arkiv>Lägg till mapp i biblioteket.

Då skapades 3st album som förväntat. Jag högerklickar på de filerna och kryssar i rutan "del i samling" men jag får inte önskat resultat. Någon fil försvann och min mapp "Blandat" Syns inte till i albumlistan.

Även om det nu är så jag måste gå tillväga och jag bara missat någon detalj så måste jag säga att det är ett förbannat omständligt system för att få alla blandade mp3or att ligga i samma mapp i iTunes och på iPhonen. Är det verkligen så dumt att jag då måste klicka i "Del i samling" på varje fil?

Mvh

Gudars vad folk kan krångla till det då....

Gör en spellista av den musik du önskar, och döp den t ex "Blandad musik" "Blandat för gymet" eller vad du nu vill.

Synka sen hela den spellistan till din iPhone/iPod. Klart.

Sen kan du i din iPhone/iPod välja att spela denna spellista, eller spela enstaka låtar eller artister (om det är ID-taggat rätt förstås) genom att söka på bara namnen om du vill. Du kan även skapa nya spellistor med valfri musik i din iPhone direkt i iPhonen, ja även med musik som ingår i andra spellistor.

iTunes är väldigt smidigt och enkelt i de allra flesta fall, det är oftast folk själva som krånglar till det så ini helvete i onödan och sen skyller på Apple/iTunes....

Dr Tinnitus
Citera
2010-02-20, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av convicten
välj alla låtarna, se till att "Albumartist" är detsamma på alla, t.ex. Various Artists eller kanske blankt, det syns inte om du inte väljer att visa. Sen väljer du "Ingår i samling".

Ja det skulle ju fungera, men det kan inte vara meningen att jag skall behöva göra det på varje enskild låt? Kan man inte batch ändra eller liknande?

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Gudars vad folk kan krångla till det då....

Gör en spellista av den musik du önskar, och döp den t ex "Blandad musik" "Blandat för gymet" eller vad du nu vill.

Synka sen hela den spellistan till din iPhone/iPod. Klart.

Sen kan du i din iPhone/iPod välja att spela denna spellista, eller spela enstaka låtar eller artister (om det är ID-taggat rätt förstås) genom att söka på bara namnen om du vill. Du kan även skapa nya spellistor med valfri musik i din iPhone direkt i iPhonen, ja även med musik som ingår i andra spellistor.

iTunes är väldigt smidigt och enkelt i de allra flesta fall, det är oftast folk själva som krånglar till det så ini helvete i onödan och sen skyller på Apple/iTunes....

Dr Tinnitus

Problemet är ju att det skapas 569 stycken enskilda albumframsidor vid sidan av mina "riktiga" album i översynen i iTunes. Min skivsamling har jag suttit och rippat in, fixat snygga framsidor etc så att det skall vara snyggt och lättöverskådligt. Då vill jag ju inte ha in XXX antal default logotyper på enskilda låtar, som tyvärr hamnar som egna album i iTunes.

Det vore smart om man kunde få en fråga när man importerar en mapp med låtar från olika album. "Är detta låtar från ett samlingsalbum"? [JA] [NEJ] Så hade problemet inte funnits.
Senast redigerad av Fursten 2010-02-20 kl. 13:55.
Citera
2010-02-20, 13:55
Medlem
soers avatar
Citat:
Ja det skulle ju fungera, men det kan inte vara meningen att jag skall behöva göra det på varje enskild låt? Kan man inte batch ändra eller liknande?

Markera de låtar du vill ändra och tryck CMD+I och ändra alla samtidigt.
Citera
2010-02-20, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soer
Markera de låtar du vill ändra och tryck CMD+I och ändra alla samtidigt.

och motsvarande på PC? Ctrl+I ?
Citera
2010-02-20, 15:27
Medlem
Citat:
och motsvarande på PC? Ctrl+I ?

Högerklicka går också fint....

Dr Tinnitus
Citera
2010-02-20, 16:03
Medlem
Japp det var så jag fick göra. Men jag kunde inte markera fler filer för att sen högerklicka och välja "del i album". Det valet fanns inte med när fler filer var markerade, så jag var tvungen att ta en och en.

Jag körde alla mp3or genom mp3tag 2.45b där jag kunde ändra all ID info i batchform. Jag satte samma album namn på alla låtar och snyggade till alla ID3 taggar så att de visade rätt info. Tog bort alla smutsiga noteringar som ripparen gjort samt styrde upp lite genre och årtal på dem som var uppenbart fel.

Sen gjorde jag en körning så att programmet döpte om alla filer efter Artist och titel i ID3 taggen. Då fick jag bort allt krims krams som _ - + samt releasegruppsnamn etc i filnamnen på samma gång. Fantastiskt smidigt litet program det där. För den hugade finns det att ladda ner här: http://www.mp3tag.de/en/download.html

Nu är det snyggt som Faen! =) Håller på designa ett snyggt omslag till min blandat mapp nu.. Själen har återigen fått ro.

Skål på er!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in