2008-07-29, 09:11
Medlem
miklons avatar
Jag har idag en separett i fritidshuset, det finns bara BDT-avlopp (gråvatten) där också urinen går med. Avloppet leds ut i en stenkista, dvs enkel infiltration (enkammarbrunn om man så vill).

Nu funderar jag på om det skulle vara möjligt/lämpligt att installera en WC med malpump, som mal ned skiten så att den går att trycka ut i ett relativt smalt rör och sedan skicka ut det i infiltrationen.

Jag tvivlar på att det är ett särskilt lagligt förfarande, men är det olämpligt av något skäl? Riskerar jag och min familj, alternativt grannarna, att dö i kolera?

Huset står i en svag sluttning och vattentäkten ligger bakom, dvs något högre upp, det är en djupborrad brunn (90 m). Hur stor är risken att onda bakterier tränger ned till vattnet?

Jag har väl tänkt byta ut infiltrationen mot en trekammarbrunn så småningom, för den nuvarande installationen lär väl aldrig bli godkänd ändå, om det skulle bli någon koll. Men skulle det här fungera tills vidare?
Citera
2008-07-29, 10:19
Moderator
Tystnads avatar
Även om du maler ner skiten blir det över tiden så mycket smörja att det kommer att bli totalstopp i stenkistan och rören.

Ja att det är fullkomligt olagligt har du ju fattat själv.

Mulltoa eller torrdass är nog bättre tillsvidare.
Citera
2008-07-29, 15:36
Medlem
Hårbolls avatar
Nja, det är ju ett fritidshus som väl per definition inte används konstant, alltså borde det kunna ta ett bra tag att "fylla" kistan. Dessutom innehåller ju en enkel kista inga infiltrationsrör med fina hål.

Jag hade kört på och tittat ned i kistan en gång om året. I värsta fall får man väl ta dit en sugbil.

Tillåtet är det dock inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in