• 2
  • 3
2008-08-04, 15:50
Moderator
Tystnads avatar
Har två st sådana här grejor (överspänningskydd) som jag satt i eluttagen där dels datorn sitter samt i ett annat eluttag .Blir det överspänning i elnätet pga åsknedslag är min förhoppning att detta hjälper.

Jag har både telefon modem och internetmodem via kabel-TV jacket (3 -hål i väggen) och dessa drar jag inte ut sladdarna för.Var kabel tv bolaget själv som sa att detta inte skall behövas.

Har man gamla vanliga Tele nätet = Dra ALLTID ut sladdarna vid åska ,för slår åskan i marken kan det byggas upp potentialskillnader på tusentals volt mellan teleledningarna och elnätets jord och har man då fax eller dator går dem sönder.

Slår åskan i en direktträff i ett hus spelar det inte så stor roll vad du gjort om du inte har åskledare.det blir krafriga skador och ev brand.
Citera
2013-08-18, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JetSociety
Spring ut på en åker med ett 3 meter långt armeringsjärn och vifta!

Borde man inte vara säker om man går runt med armeringsjärnet bredvid kroppen, ovanför huvudet och så det nästan touchar marken. Fast med en smal stång och en bred kropp, som väl dessutom inte har jättehög resistans, kanske det bara gör det värre? Annars kanske stålinlägg i kläderna vore något för fotbollsspelare.
Citera
2013-08-18, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Har två st sådana här grejor (överspänningskydd) som jag satt i eluttagen där dels datorn sitter samt i ett annat eluttag .Blir det överspänning i elnätet pga åsknedslag är min förhoppning att detta hjälper.
Sannolikheten att de där sk överspänningsskydden skall hjälpa vid åska är nog lite naivt att tro. Mängden energi är troligtvis tiopotenser högre än vad de inbyggda varistorerna och transientskyddsdioderna mäktar med. Dessutom är det ganska slumpartat hur det slår på ett kretskort vid så höga spänningar. Att dra ur sladden helt, inta bara bryta via switch på kopplingslisten, är nog att föredra.
Det är också en större risk för brand med de flesta vanliga överspänningsskydd. Varistorer kan explodera och sprida glödande partiklar. Det finns väl en del varianter som skall vara lite säkrare, men hur vet du vilken typ som är monterade i just de överspänningsskydd som du har?
Citera
2013-08-18, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickepicke77
Sannolikheten att de där sk överspänningsskydden skall hjälpa vid åska är nog lite naivt att tro. Mängden energi är troligtvis tiopotenser högre än vad de inbyggda varistorerna och transientskyddsdioderna mäktar med. Dessutom är det ganska slumpartat hur det slår på ett kretskort vid så höga spänningar. Att dra ur sladden helt, inta bara bryta via switch på kopplingslisten, är nog att föredra.
Det är också en större risk för brand med de flesta vanliga överspänningsskydd. Varistorer kan explodera och sprida glödande partiklar. Det finns väl en del varianter som skall vara lite säkrare, men hur vet du vilken typ som är monterade i just de överspänningsskydd som du har?

Skulle man inte kunna göra 5 meter långa säkringar med tunna trådar som precis klarar t.ex. 10A? När blixten slår ner borde det bli i princip samma sak som att dra ur sladden.
Citera
2013-08-19, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alef-noll
Skulle man inte kunna göra 5 meter långa säkringar med tunna trådar som precis klarar t.ex. 10A? När blixten slår ner borde det bli i princip samma sak som att dra ur sladden.
Tanken är god, men de fysiska lagarna ställer till det. En smältsäkring är väldigt långsam i förhållande till åskimpulsen. Grundorsaken till att säkringen löser är ju att strömmen genom den skall värma upp tråden så att den smälter. Sedan löser inte säkringen exakt vid märkströmmen utan följer en olinjär kurva med graderingen "procent överström". Märkström skall den hålla i princip för evigt, 2*märkström kan vara en halvtimma, 10*märkström i storleksordningen under en sekund osv. Värdena är inte exakta och varierar med omgivningstemperatur, men ger en uppfattning. Som jämförelse så bör överspänningsskydd reagera inom en tid runt nanosekunder eller kortare.

Pulsens längd, hur fort pulsen kommer och pulsens amplitud är alla svåra att hantera. Även om pulsen kan tyckas vara kort, så innehåller den både hög spänning och mycket energi, vilka båda två är svåra att hantera. Pulsens stigtid, dvs hur snabbt den höga spänningen byggs upp, är mycket kort och gör det svårt att få någon förvarning. Ett skydd måste således anta att alla spänningar över en viss definierad gräns skall dämpas maximalt genom att omvandla energin till värme. För kortare urladdningar går det, men blixten är "lång" och då orkar inte skyddets kapsling med att lämna värmen till omgivande luft tillräckligt fort, med brand/förstört skydd som resultat.
Citera
2013-08-19, 18:17
Medlem
Chiboraschkas avatar
Det säkraste torde ändå vara att koppla ur alla antenner och all elektronisk utrustning. Ett större hus klarar säkert en direktträff, särskilt om det är försett med åskledare. Men för att skydda de känsliga och dyrbara apparaterna finns det inget som är bättre än att helt och hållet koppla bort dem från både antenn- och eluttag. Jag bor själv "i skogen", och har fått en del apparater sönderbrända av blixten innan jag insåg det jag just skrivit ovan.

En gång hade jag varit hemifrån några timmar och vad jag inte visste var att det hade varit lokal åska över mitt hem . När jag skulle använda telefonen var det tyst i luren och luktade bränt... Mitt hus hade inte träffats direkt, men troligen hade telefontråden fungerat som antenn och tagit upp en del av blixtens energi direkt in i telefonapparaten.

Dessutom rök (i dubbel bemärkelse) mitt nyinköpta datamodem.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in