2008-07-28, 19:35
Medlem
Fick mönstringskallelsen för någon månad sen och ska mönstra nu i mitten av augusti men har verkligen ingen lust att gå lumpen. Grejen är att kallelsen säger att mönstringen pågår under två dagar och jag känner inte för att bränna två dagslöner på att detta när jag inte är intresserad av lumpen. Pågår mönstringen alltid under två dagar eller kan man anmäla att man är bortrest eller liknande och få en senare tid då den bara håller på en dag? Eller måste man gå igenom hela mönstringen även om de finner en olämplig vid de första testerna?
Citera
2008-07-28, 19:46
Bannlyst
Säg till psykologen första dagen att du inte vill så får du åka hem.
Senast redigerad av Pberg 2008-07-28 kl. 19:50.
Citera
2008-07-28, 23:00
Medlem
cephs avatar
Du får antagligen åka på kvällen första dagen, så den lönen missar du förhoppningsvis inte. Att få tag på psykolog första dagen tror jag inte är möjligt, fast jag är inte säker. Oftast så buntar de ihop folket, man äter och sen får man övernattningsrum tilldelat. Sedan är det typ fritt att spendera tiden fram tills dess att man lägger sig. Först på morgonen får man kontakt med mönstringspersonalen, dvs. läkare, psykologer och hela den faderullan.
Citera
2008-07-29, 02:16
Bannlyst
Såvida du inte är svart arbetskraft ska de väl betala dig eftersom det är din plikt att mönstra? Eller har jag fel?
Citera
2008-07-29, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Du får antagligen åka på kvällen första dagen, så den lönen missar du förhoppningsvis inte. Att få tag på psykolog första dagen tror jag inte är möjligt, fast jag är inte säker. Oftast så buntar de ihop folket, man äter och sen får man övernattningsrum tilldelat. Sedan är det typ fritt att spendera tiden fram tills dess att man lägger sig. Först på morgonen får man kontakt med mönstringspersonalen, dvs. läkare, psykologer och hela den faderullan.

Känns ju underligt om det skulle vara så med tanke på att den börjar klockan 11 första dagen?

Får väl ta och maska mig igenom de första testen så de släpper en då Vet inte hur det är med betalningen egentligen, har svårt att tro att de skulle betala mig för det, speciellt eftersom jag har ett sommarjobb hos kommunen, och de pungar ju gärna inte ut något i onödan
Citera
2008-07-29, 22:56
Medlem
JBS67s avatar
Vet inte hur det är nu men när jag mönstrade fick man inga pengar och första dagen var det en massa tester som fortsatte den andra dagen och sen fick man träffa psykologen men det var ju över 20 år sen så dom har nog ändrart en del nu
Citera
2008-07-29, 23:06
Medlem
När jag mönstrade, för ett antal år sedan, var det långt ifrån alla som var där i 2 dagar. Det var bara de ambitiösa som ville göra lumpen och prestera bra som fick mönstra i 2 dagar. Jag var på plats i max 1 timme, men jag hade tur...vi blev indelade i 2 grupper, ena gruppen skulle få börja med någon form av tester och den andra gruppen(min grupp) fick gå direkt till läkare och psykologer. Jag sa att jag hade astma och sen var det klart. Hade tydligen räckt med att skicka in ett läkarintyg för att slippa åka dit öht.
Citera
2008-07-29, 23:52
Moderator
rotadents avatar
Jag mönstrade -97 och har för mig att det bara var en dag jag var där... Men jag minns inte riktigt. Allt gick jäkligt fort i alla fall, jag slapp i princip helt väntetid. Många av testerna gick också snabbt, det var inte många minuter hos psykologen innan det var dags att få sin placering. Med tanke på hur rutten fysisk form jag var i är det märkligt att de ville ha mig
Citera
2008-07-30, 02:50
Medlem
Gusten grodsluks avatar
Skit i att dra dit så hamnar du i reserven = frisedel
Citera
2008-07-30, 05:50
Medlem
Traktes avatar
Stod två dagar när jag mönstrade också, efter första var alla färdiga och kunde åka hem.
Citera
2008-07-30, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gusten grodsluk
Skit i att dra dit så hamnar du i reserven = frisedel

Skiter han i det kommer han att få betala böter.
Citera
2008-07-30, 12:16
Medlem
Gusten grodsluks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wronkan
Skiter han i det kommer han att få betala böter.
Jag känner ett 50tal människor som sket i att ens svara eller gå dit och det hände samma sak för dom alla, de hamnade i reserven. Jag har inte hört att de någonsin på senare år dragit någon inför rätta pga detta. Endast fall där folk vägrat dyka upp trots att de blivit inskrivna på en tjänst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in