Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Jag utvecklade själv en metod för multiplikation av tal med samma antal siffror, inga problem alls.
Efter lite träning klarade jag tvåsiffriga på <10sekunder och tresiffriga i storleksordningen >10sekunder.
Det här är inga problem att lära sig, det gäller bara att ha lite ambition.
Handlar det om kvadreringar så går det däremot oerhört mycket snabbare då man kan använda sig av kvadreringsreglerna med modifikation (tillägg av platsvärden, 10, 100, 1000, osv).
Är man riktigt envis så är jag övertygad om att de allra flesta kan lära sig det här, det krävs bara träning, träning och åter igen träning.
Men denna person är så efterbliven att jag knappast tror att han suttit och nött multiplikationer.
Citat:
Ursprungligen postat av Confundus
Rekordet ska annars innehas av en indisk kvinna vid namn Shakuntala Devi som kunde multiplicera 12-siffriga tal på någon minut. Hennes rekord ska vara en multiplikation av 2 13 - siffriga tal som hon genomförde på 20 sekunder. Detta tror jag dock inte på, det skulle vara i klass med avancerade datorer. Hon var ingen savant, men däremot hade hon en extraordinär koncentrationsförmåga.
Att personen inte var en savant förstog jag, skrev mest så för att locka läsare in i tråden. Däremot är jag fortfarande nyfiken på om detta kan utnyttjas på något sätt. Inte utnyttja som att jag ska tjäna pengar på honom för det kommer jag aldrig palla med men att han kanske kan lära sig använda det på något vettigt sätt.