Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-07-27, 22:45
Medlem
banditqueens avatar
Superlätt och väldans skandinaviskt:

Köttbullar

Ta en stor mängd köttfärs, krydda den med salt och peppar (andra kryddor som kan vara gott är lite vitlökspulver, chilli, pyttelite oregano etc), ha i en hel hackad gul lök, typ ett halvt dricksglas ströbröd (finsmulat knäckebröd funkar också) och ett rått ägg. Sen mosar du ihop det med händerna, och sen tar du lite mer än en matsked med köttfärs och lägger det mellan handflatorna (det hjälper om du har blöta händer, då fastnar det inte lika mycket)och sen rullar du. Lägg köttbullarna på en skärbräda eller liknande tills du har rullat klart alla. Stek dom sen i en lagomt het stekpanna med smör. Lägg inte i för många på en gång för då kan stekpannan bli lite för kall och då kokar du dom istället.

Mos:

Ta ungefär 5-6 potatisar per person, skala dom och tvätta dom med vatten (ha i en nypa salt i vattnet också), lägg dom i en kastrull med vatten och ställ den på spisen, om du skär potatisarna i bitar först så blir dom klara snabbare och är lättare att mosa. Koka dom tills dom blir mjuka, ta en gaffel och testa. häll ut vattnet ur kastrullen och börja mosa, det finns potatismosare i dom flesta affärer, med största sannolikhet i USA också. Samtidigt som du mosar så kan du tillsätta lite mjölk, liiite grädde, någon klick smör och salt och lite peppar.

Grönsallad:

Köp en påse sallad, en burk cocktailtomater, en gurka, en paprika och kanske lite salladslök. Lägg salladen och tomaterna i en skål, skiva gurkan och hacka paprikan, lägg i salladskålen.

Efterrätt:

Jordgubbar, grädde och glass

Köp massor av färska jordgubbar, vispgrädde och vaniljglass. Om du vill så kan du värma upp jordgubbarna med lite vitt vin i foliepaket i ugnen och servera med vaniljglassen eller så kan du bara servera dom som dom är och glass och grädde i stora skålar.

Ps. det kanske inte är precis som det ska tillagas, men det funkar för mig i alla fall
Citera
2008-07-28, 01:14
Medlem
Big Bosss avatar
Fisk till Jansons, Anjovis eller Sardeller borde ju finnas på en välsorterad matbutik?
Citera
2008-07-28, 01:34
Medlem
dawatts avatar
Köp surströmming över nätet, eller be någon skicka från Sverige.
Citera
2008-07-28, 01:50
Medlem
GreenStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melacko
Tack for tipset greenstuff.

Jag har funderat pa att laga pannkakor, dock inte som huvudratt. Hade tankt laga natt lite mera mattigt, tex kottbullar och mos, sen ar ju pannkakor utmarkt som efterratt.

Edit. Janssons ar underbart gott men vagar ja verkligen forsoka mig pa att laga det? Och finns den typen av fisk pa marknaden i usa?

Jodå, ska inte vara några problem att hitta ett par burkar med sardiner/sardeller/ansjovis....

Sist jag lagade Janssons i USA så hade jag lyckats med konsstycket att köpa 2 st burkar med sardeller eller vad fan det nu var här hemma i Sverige som jag hade tagit med mig (ska ju egentligen vara ansjovis om jag inte minns fel)... upptäckte ju inte detta förrän jag stod i köket i USA.... men, jag körde på & gjorde rätten i alla fall & det blev helt ok... även utan den där karaktäristiska ansjovis smaken (tyckte både jag & de som bjöds på det). De i USA har ju inget att relatera till i alla fall... dvs, de har med all säkerhet aldrig smakat på Janssons förut & lär inte bli besvikna på resultatet även om det i affären inte finns just ansjovis burkar.
Citera
2008-07-28, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dawatt
Köp surströmming över nätet, eller be någon skicka från Sverige.

Han vill väl inte skrämma bort gästerna innan de ens smakat på maten?
Citera
2008-07-28, 16:42
Medlem
Jointss avatar
Sill med dill sköljs ner med absolut. Servera det vackert så ser det exklusivt ut. Gott är det också.
Citera
2008-07-29, 01:00
Medlem
meepers avatar
Finns det sill i USA?

Om det går att ordna kan ju en enkel men samtidigt mycket svensk middag vara sill med kokt färskpotatis, gräddfil, gräslök, knäckebröd osv. Till efterrätt kanske du kan fixa lite strawberries med whipped cream. Glöm heller inte snapsen till.
Citera
2008-07-29, 14:57
Medlem
Bjuda på sill i amerika?

Då skulle jag skämmas, nog för att det kan vara smaskigt här för många, men gissar att det kommer vända sig i magen för jänkarna när de ser den där lilla gråa ruttna fiskbiten. Ingen bra reklam för sverige.

Bjud på köttbullar och mos och lingon istället.
Citera
2008-07-29, 16:58
Bannlyst
Kanske kan hitta något här?
http://www.tasteline.com/Search/HitL...st&type=recipe
Citera
2008-07-30, 12:09
Medlem
melackos avatar
Tack for alla tipsen. Har bestamt mig for att laga kottbullar med janssons frestelse. Har aldrig lagat varken kottbullar eller janssons tidigare men det ska nog ga bra. Till efteratt ska jag bjuda pa jordgubbar, gradde, glass och colasas.

Funkar en vanlig sallad till kottbullar och janssons? tex gurka, tomater, gronsallad och rodbetor?
Citera
2008-07-31, 01:07
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melacko
Tack for alla tipsen. Har bestamt mig for att laga kottbullar med janssons frestelse. Har aldrig lagat varken kottbullar eller janssons tidigare men det ska nog ga bra. Till efteratt ska jag bjuda pa jordgubbar, gradde, glass och colasas.

Funkar en vanlig sallad till kottbullar och janssons? tex gurka, tomater, gronsallad och rodbetor?

Köttbullar och jansson låter som ett ganska dåligt val. Ska du ha köttbullar är det bättre att köra på det klassiska tillbehören potatis, brunsås och lingon. Janssons frestelse är en rätt i sig, inget tillbehör till köttbullar.
Citera
2008-07-31, 21:03
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJB
Bjuda på sill i amerika?

Då skulle jag skämmas, nog för att det kan vara smaskigt här för många, men gissar att det kommer vända sig i magen för jänkarna när de ser den där lilla gråa ruttna fiskbiten. Ingen bra reklam för sverige.

Bjud på köttbullar och mos och lingon istället.

Vi bjöd på sill till iaf två amerikanska familjer, och de gillade det. De sa att de tyckte om det iaf så :P. Sen tog farsan med sig sill, kaviar o lite sådant till sitt jobb o smakade på det där med. Var nån asiat där som tog kaviar på sin pizza också :P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in