2008-07-27, 02:42
Medlem
Hej
Söker lite information gällande vad för mat som är okej att äta efter det stått i rumstemp några timmar . Har hört något om att kyckling inte ska vara särskilt bra men hur är det med annat kött som används i kebab och liknande.

MVH Marvin
Citera
2008-07-27, 02:46
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scorchi
Hej
Söker lite information gällande vad för mat som är okej att äta efter det stått i rumstemp några timmar . Har hört något om att kyckling inte ska vara särskilt bra men hur är det med annat kött som används i kebab och liknande.

MVH Marvin
Eftersom det är rötmånad just nu så är det inte särskilt lämpligt att äta någon mat som har stått framme en längre tid. Några exakta tider kan jag inte ge dig, men du kanske kan googla?
Citera
2008-07-27, 03:28
Moderator
Ruskigbusss avatar
Om maten börjar krypa iväg av egen kraft, så brukar rekommendationen vara att den helst inte bör ätas, annars får du väl använda näsa och mun för att avgöra om den är hälsovådligt eller inte.

Om den inte smakar eller luktar illa, så bör du nog hetta upp den så ev bakterier dör, annars kanske du får uppleva en trist stund på toaletten.
Citera
2008-07-27, 03:34
Medlem
Kör på, jag micrade precis en pizza från igår med bearnaise och har inte spytt än.

GLHF.
Citera
2008-07-27, 03:36
Medlem
chaoswithins avatar
Som bussen säger, använd dina sinnen (och lite till dom)!

Luktar det ok?
Smakar det ok? (Efter tillagning då)
Ser det ok ut?

Och var noga med att det iaf blir över 80 grader igenom, det dödar väl det mesta, annars kan du bada maten i ett kaustiksodabad, det dödar garanterat allt (Inklusive dig).
Citera
2008-07-27, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scorchi
Hej

MVH Marvin

Inget som bara stått framme några timmar är otjänligt som föda att äta.
Kom igen om några veckor- då kan vi prata otjänlig föda.

Men kyckling(både färsk och upptinad)är känslig= max 1 dygn.
Räkor likaså.
Köttfärs också "dagskänslig".

I övrigt är välan den mesta utav mat så (väl- )preparad av kemikalier, att den håller/ räcker längre än vad den eg. kan göra/ gör
Men några timmar gör dock ingen mat otjänlig.
Citera
2015-07-19, 22:32
Medlem
snor denna tråden. Har en kaviar tub som jag glömt lägga i väskan. den har legat ute hela helgen vågar man äta av den?
Citera
2015-07-20, 09:17
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moses666
snor denna tråden. Har en kaviar tub som jag glömt lägga i väskan. den har legat ute hela helgen vågar man äta av den?
Ja. Har haft kaviar liggande framme i flera veckor vid camping.
Citera
2015-07-20, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tort
Inget som bara stått framme några timmar är otjänligt som föda att äta.
Kom igen om några veckor- då kan vi prata otjänlig föda.

Men kyckling(både färsk och upptinad)är känslig= max 1 dygn.
Räkor likaså.
Köttfärs också "dagskänslig".

I övrigt är välan den mesta utav mat så (väl- )preparad av kemikalier, att den håller/ räcker längre än vad den eg. kan göra/ gör
Men några timmar gör dock ingen mat otjänlig.

Jodå, är det en rejäl rötmånad räcker det med några timmar.
Citera
2015-07-20, 09:24
Medlem
PiusXIIIs avatar
Använd det där strutformiga organet du har mitt i ansiktet. Någon rötmånad har vi knappast sett i år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in