Citat:
Ursprungligen postat av Deadlus
Om man tilsätter tex. alkohol till vatten sänker man ju fryspunkten...
Beroende på hur mycket man späder ut det så sänker man ju oxå fryspunketn.
Samma sak är det med Salt salt sänker fryspunkten på vatten men det kommer bli samma sak om du använder det som kylklampar bara att det tar längre tid att få molekylerna att formera ismolekyler om du tilsätter salt.
Mer skit i vattnet så att säga...
Skillnaden mellan salt och alkohol är väl att salt är en jonförening. En vatten/alkohol-mix som man fryser beter sig annorlunda. Fryser man en starköl och sedan tar ut den och gör iskross av den så kommer det ganska omgående att börja droppa etanol ur sörjan.
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Snälla kan du inte skriva i kemiforumet, ska bli kul att se. Där har de kompetens som vida överstiger våran.
Det här är pinsamt att erkänna men jag har läst en del termodynamik när jag gick på Chalmers. Inte direkt kunskap som fastnade.
Så här vill jag minnas att det var: När det sker en övergång från ett aggregationstillstånd till ett annat så måste energi tillföras eller bortföras. I det här fallet så tillför vi ju energi. Smältentalpin för is borde vara i stort sett den samma oavsett om vattnet är salt eller inte? Det enda vi gjort är att förskjuta fryspunkten neråt. Fasövergången från fast till flytande kommer alltså att ske helt normalt med den enda skillanden att den sker vid den lägre temperaturen?
Så rent spontant så känns det väl som om saltvatten-is inte gör så mycket annat än smälter vid den lägre smältpunkt som vi fått genom att hysta i ett saltkar i vätskan innan vi dunkar in den i frysen?