Citat:
Ursprungligen postat av 109740
Sant. Dock har Ryssland en hel del råvaror och resurser. De hade antagligen behövt lite tid, precis som det tog tid att flytta över industrin bakom Ural, men i slutändan hade de kunnat fixa allt det själva misstänker jag. Har du några siffror kanske hur pass omfattande stödet från allierade var?
Omfattningen av flyttningen av industriproduktion från västra Sovjet till Ural
och Sibierien överdrivs regelmässigt.
I praktiken så kunde man producera flygplan, kanoner och stridsvagnar,
men för allt annat var lend-lease av yttersta vikt.
Ammunition, sprängmedel, lok, tågvagnar, lastbilar, mat och alla former av kemiindustriprodukter.
Den enda Sovjetiska produktion (ren krigsmateriel undantaget)
som 1945 uppnådde eller passerade 1940 års nivå var aluminium.
All annan produktion var 1945 lägre än innan kriget.
Stål, kol, olja, toluene (används till sprängdeg), gödningsmedel, motorfordon m.m m.m.
Därtill bör det påpekas att ~80% av all järnvägsmateriel
som Sovjet producerade själva (6,7%) eller fick i lend-lease (93,3%)
under 1941 till 1945 anlände efter juli 1944.
Citat:
Ursprungligen postat av 109740
Jag kanske är skadad från Sovietiska propaganda videos men jag upplever inte Röda Armén skadad i samma stil som Wehrmacht. Hade de varit totalt slut så hade de inte kunnat ta sig från Stalingrad till Berlin på lite mer än 2 år.
Den röda arméns och den sovjetiska industrins manskapsbrist var vintern 1944/45
så akut att man tvingades börja demobilsera armén för att få manskap till industrin.
Trots detta sjönk produktionen 1945.
De sovjetiska divisionerna* var således kraftigt underbemannade och förluster kunde inte ersättas.
(*) I teorin hade en sovjetisk division 1945 ~1/2 så många soldater som en amerikansk,
men i praktiken kanske 1/5 eller 1/6 p.g.a. de sovjetiska divisionernas underbemanning
och p.g.a. att de amerikanska divisionerna normalt var förstärkta
med extra stridsvagnar, pvkv, artilleri o.s.v.