2008-07-26, 10:53
Medlem
Hej!

Jag stängde av min macbook med strömbrytaren häromdan eftersom nåt hade hängt sig och den inte verkade vilja visa tvångsavslutning. När jag nu startar den så är skärmen bara grå och efter nån minut dyker ett frågetecken upp. Jag tolkar det som att den inte hittar var den ska boota från.

Tyvärr kan jag inte testa att boota en dvd eftersom jag spillde kaffe bredvid macbooken för några månader sedan så det stänkte på combodriven och den verkar inte vilja läsa skivor. Det är ganska dyrt att byta den så jag skulle helst se att det gick att väcka datorn utan.

Har testat att hålla in option när den startar men det kommer inte upp nån meny för att välja vad den ska boota. Jag tycker att det borde funka även om combodriven är paj. (edit: Kan tillägga att jag återställt PRAM och SMC utan att det gjort nån skillnad. Jag ångrar att jag stängde av verbosebootflaggan eftersom kommando+v inte verkar vilja visa nåt när den bootar, det blir ändå bara grått.)

Nån som har nåt tips? Undrar om jag verkligen kan netboota eller boota en firewiredisk när det inte kommer upp nån meny med option intryckt.
Senast redigerad av fabjan 2008-07-26 kl. 11:41.
Citera
2008-07-26, 10:56
Medlem
Hispers avatar
Jag har haft liknande problem med min MBP någon gång, den gången räckte det med att rycka loss alla externa diskar och allt annat som hängde på USB och FW.

Om du har externa saker kopplade till din dator, koppla loss och prova igen är mitt råd här och nu.
Citera
2008-07-26, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Jag har haft liknande problem med min MBP någon gång, den gången räckte det med att rycka loss alla externa diskar och allt annat som hängde på USB och FW.

Om du har externa saker kopplade till din dator, koppla loss och prova igen är mitt råd här och nu.

Jag har inga externa enheter, kan tillägga att jag provat att återställa PRAM och SMC också. Kommando+V vid uppstart verkar inte heller vilja visa nåt.
Citera
2008-07-26, 11:47
Medlem
Har du provat att safe boota? (Håll nere shift under start)

Alternativet är annars att springa ut och köpa den billigaste externa DVD-spelaren du kan hitta för att kunna boota från DVD. Eller, om du har ytterligare macar boota den i firewire mode kopplat till en annan burk.
Citera
2008-07-26, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skumm88
Har du provat att safe boota? (Håll nere shift under start)

Alternativet är annars att springa ut och köpa den billigaste externa DVD-spelaren du kan hitta för att kunna boota från DVD. Eller, om du har ytterligare macar boota den i firewire mode kopplat till en annan burk.

Safe boot verkar inte hjälpa, samma problem där.

Har en G4 AGP också, tänkte testa target disk mode. Macbooken visar iaf firewireikonen om jag håller in T och den dyker upp i dmesg på linuxburken. Dock kan jag inte mounta den trots att jag har hfsplus-, mac partition map-stöd etc i kärnan. Är det för att min firewirekabel är bred i ena änden och smal i andra?
Senast redigerad av fabjan 2008-07-26 kl. 12:55.
Citera
2008-07-26, 22:12
Medlem
Chanseys avatar
draina den på ström helt. ta ur batteri och strömadapter och låt den ligga så i 10h. därefter håller du inne startknappen i 10s och sen borde den boota
Citera
2008-07-27, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabjan
Safe boot verkar inte hjälpa, samma problem där.

Har en G4 AGP också, tänkte testa target disk mode. Macbooken visar iaf firewireikonen om jag håller in T och den dyker upp i dmesg på linuxburken. Dock kan jag inte mounta den trots att jag har hfsplus-, mac partition map-stöd etc i kärnan. Är det för att min firewirekabel är bred i ena änden och smal i andra?

Tycker det låter som om disken har blivit korrupt om du inte kan mounta den i firewire-mode...tyvärr. Kanske bara bad sectors och det kan funka att formatera om skiten men frågan är om det inte är dags att byta ut disken...
Citera
2008-07-27, 00:33
Medlem
kan du inte ens reeboota då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här