2008-07-25, 23:31
Medlem
vXds avatar
Börjar blir lite lätt tjatigt med alla alla alla ubuntu frågor i Övriga OS delen. Jag tycker att det borde finnas ett underforum speciellt för dessa ubuntu användare där dom kan fråga sina ständiga frågor bäst dom vill utan att störa oss andra.

Jag blir nästan irriterad när jag går in i den delen nu för tiden, och så borde det inte vara.
Citera
2008-07-25, 23:39
Medlem
nat0ns avatar
haha det är inte en tokig idé faktiskt. +1
Citera
2008-07-25, 23:43
Bannlyst
Varför inte bara be om en frågetråd som klistras för ubuntu ustället?
Citera
2008-07-25, 23:54
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive
nu vet jag inte hur insatt du är i forat, men det är så otroligt många trådar... det skulle knappast hjälpa. man ser folk som tror att KDE == Kubuntu och så vidare. det hade bara varit väldigt skönt att klippa hela alltet i två delar.. det är ett reellt i-landsproblem!
Citera
2008-07-25, 23:54
Medlem
vXds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive

Den skulle nog bli floodad å grötig
Citera
2008-07-26, 00:10
Medlem
BRFs avatar
Det låter som en bra idée, eftersom det är många nybörjare inom Linux som kör Ubuntu så slipper dom(vi) störa dom som är lite mer insatta och vill hålla en mer advancerad disskution.
Citera
2008-07-26, 00:19
Medlem
vXds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRF
Det låter som en bra idée, eftersom det är många nybörjare inom Linux som kör Ubuntu så slipper dom(vi) störa dom som är lite mer insatta och vill hålla en mer advancerad disskution.

Exakt min tanke.
Citera
2008-08-07, 18:34
Medlem
Ubuntusektion i Övriga operativsystem?

Det är jäkligt mycket Ubuntu i avdelningen "Övriga operativsystem". När jag kollade nyss av 10 av 18 trådar på första sidan om just det OS:et. Är det inte därför dags att ge det om inte en egen avdelning så i alla fall en egen tråd?
Citera
2008-08-07, 18:39
Medlem
Mr YMCAs avatar
Jag tycker inte det då Windows XP/Vista eller OS X 10.4/5 inte heller har det trots övrig dominans.
Citera
2008-08-07, 18:41
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prafjessor
Det är jäkligt mycket Ubuntu i avdelningen "Övriga operativsystem". När jag kollade nyss av 10 av 18 trådar på första sidan om just det OS:et. Är det inte därför dags att ge det om inte en egen avdelning så i alla fall en egen tråd?

UNIX-dialekter är såpass lika varandra att det vore konstigt att separera dem. Att det finns en Mac-avdelning är en självklarhet då det diskuteras mer än bara OS X (även hårdvara och andra Äppelprodukter).

Det som skiljer Ubuntu från andra distributioner är endast en pakethanterare (och i vissa fall skiljer inte ens det), GUI-inställningar och applikationer som shippas med distributionen. Ubuntu är i grund och botten även baserat på distributionen Debian och det vore inte logiskt att separera dessa.

Då samtliga GNU-baserade OS i princip är "samma sak" (oavsett om man vill erkänna det eller inte) vore det en onödig åtgärd att separera Ubuntu från andra Linux distros eller t.ex. BSD om aktiviteten inte blir överdriven om just Ubuntu. I dagsläget skulle jag inte vilja påstå att aktiviteten av Ubuntu är såpass dominant att behovet skulle finnas att skapa en egen del åt bara Ubuntu. Jag skulle hellre hävda motsatsen - att placeringen av Ubuntutrådar är bra som det är idag.
Citera
2008-08-07, 19:05
Medlem
PhantomBlots avatar
Jag är tveksam, då man gott kan diskutera i Ubuntutrådarna, eller ha viss nytta av råd som ges i dem, även om man inte själv använder Ubuntu. Skillnaden är, som påpekats, inte avgrundsdjup jämfört med andra Linuxdistributioner, och vissa saker kan vara intressanta även om man håller på med andra Unix- eller Unixliknande system. Använder man inte Ubuntu och är helt ointresserad av trådar som tar upp det så kan man välja att hoppa över de trådarna, precis som att man får hoppa över en tråd om OpenBSD om man inte är intresserad av det (eller, om man bara är intresserad av t.ex. OpenBSD så får man hoppa över väldigt många trådar, då de flesta mest handlar om Linux).

Möjligen så skulle man kunna tänka sig att lyfta ut Linux från Övriga operativsystem och ha en egen forumdel bara för Linux, men frågan är hur mycket diskussion som blir kvar i Övriga operativsystem då.
Citera
2009-05-09, 09:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av prafjessor

Håller med, nu spammas forumet "Övriga Operativsystem" helt och hållet numera med Ubuntu.

Grymt störande, alla andra trådar försvinner i mängden.

Eller slå ihop Windows & Ubuntu till ett gemensamt supportforum, eftersom de mesta endå är nybörjarfrågor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in