Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-07-25, 21:56
Medlem
Hade först bara XP HE på min dator men installerade Vista Ultimate. XP finns fortfarande kvar men jag vill veta hur jag kan göra för att få fram listan över operativsystem när man startar datorn. Kan som det är nu enbart starta med Vista.

Om ni inte förstår vad jag menar så kan jag förklara lite noggrannare.
Tacksam för svar som hjälper

Mvh
//LarryXz
Citera
2008-07-25, 22:03
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Om du går in under systemegenskaper -> avancerat -> start och återställning -> inställningar , vad har du för något då i den översta tabellen?
Citera
2008-07-25, 22:07
Medlem
Citat:
Microsoft Windows Vista

Något mer du vill veta?
Citera
2008-07-25, 22:16
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Vill du har XP även som ett andrahands val?

Lägg in då XP med hjälp av denna guide -> http://techworld.idg.se/2.2524/1.167846

Eller vill du får bort själva Boot.InI biten som XP har?
Citera
2008-07-25, 22:39
Medlem
Skulle helst bara vilja lägga till XP i os listan eftersom jag redan har båda os installerade men om inte det går så kan jag göra så som du tipsade om.
Citera
2008-07-26, 01:26
Medlem
k0das avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryXz
Skulle helst bara vilja lägga till XP i os listan eftersom jag redan har båda os installerade men om inte det går så kan jag göra så som du tipsade om.
fil: boot.ini
Kod:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.0
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.0="Windows Vista" /noexecute=optin /fastdetect

Dock funkar detta endast då windows xp ligger i .\windows och vista i .\windows.0, på samma paritition OCH hårddisk.
Gör det inte detta går det att rättas till med att ändra disk(0) och/eller partition(1) för de "felande" operativet.
Senast redigerad av k0da 2008-07-26 kl. 01:56.
Citera
2008-07-26, 02:35
Medlem
Tack för svar men löste det på annat sätt. Delade upp C: och flyttade windowsmappen med xp dit och använde sedan Vista bootloader så löste det sig. Men måste bara fixa ntldr och ntdetect.com
Senast redigerad av LarryXz 2008-07-26 kl. 02:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in