2008-11-14, 20:15
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honkies
Han blev häktad på sannolika själ för dråp går inte det at tändra till mord. han skall itne dömas för dråp utan för mord...

Han åtalades för mord, men håller själv fast vid dråp.

Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Den svenska offentlighetsprincipen är verkligen fin - man måste vara rik för att få ta del av den.

Idiotiskt att inte ge ut FUPen på cd, eller egentligen borde polisen lägga ut direkt på piratebay. Ska vi ha ett öppet samhälle eller inte?

Så gott som alla förundersökningar ges enbart ut i pappersform. Det var rätt revolutionerande av Dalapolisen att släppa AE på CD och DVD. Västmanland följde efter och släppte CD, men inget DVD-material med filmade förhör. Papa Dee, som någon har lagt upp på nätet, skannade personen in sida för sida.

Aktuella Hjo- respektive Alingsås-FUP ligger ändå bara på runt 400 sidor. Arboga-FUP kostade 8000 pix i pappersform. Jag tycker att det är bra att dessa senaste kvinnomord inte ges ut på annat sätt, med tanke på fotografierna. Av hänsyn till de anhöriga. Speciellt i Hjo-fallet där det finns en efterlevande dotter. En gång på nätet, alltid på nätet.

Det går utmärkt att läsa dessa FUP gratis, på plats.
Citera
2008-11-14, 21:23
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Det går utmärkt att läsa dessa FUP gratis, på plats.
Ja. Men jag antar att det också går att skanna dem gratis på plats. Det bör ju ha varit så Papa Dee-FUP:en skannades, till exempel.
Citera
2008-11-14, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja. Men jag antar att det också går att skanna dem gratis på plats. Det bör ju ha varit så Papa Dee-FUP:en skannades, till exempel.

Nix den FUP:en köpte användaren som senare scannade in den för 375 kr i pappersform.
Citera
2008-11-15, 07:21
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Nope, du får varken skanna eller kopiera på plats. Enbart läsa.
Papa Dee hämtade FB-medlemmen ut i papper och skannade hemma (eller på jobbet, vad vet jag). FUP var som sagt inte gratis.

Måste säga att jag reagerar på portokostnaden som angavs i Hjo-FUP-mejlet här. Bor du i närheten, hämta FUP på plats istället.
Citera
2008-11-15, 07:42
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvedon
Jaha, FUP lär vi ju inte få tag på iallafall (om inte någon är så intresserad att de tycker det är värt en tusenlapp).

Hej,

Enligt meddelande från målkansliet så kan vi tillse att förundersökningen kan tillsändas Er mot postförskott, den finns ej tillgäng via cd eller motsvarande utan endast i pappersformat.

398 sidor omfattar handlingen vilket innebär en kostnad för kopiorna om
826 kr för kopior i enlighet med avgiftsförordningen
197,50 portokostnad
= totalt 1023,50 kr

Vänligen återkom med besked i frågan.

Vänligen

Veronica Ekdahl
Administratör
Skövde tingsrätt
Men fy fan vad dyrt.
Med det priset så borde alltså Arboga-FUP:en ha kostat runt 4000:- alltså?
Är det möjligt eller gavs den ut på cd?
Citera
2008-11-15, 07:56
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Men fy fan vad dyrt.
Med det priset så borde alltså Arboga-FUP:en ha kostat runt 4000:- alltså?
Är det möjligt eller gavs den ut på cd?

Om du läser vidare ser du att den gick på det dubbla. Som kuriosa i sammanhanget kan nämnas att anledningen till att Västmanlandspolisen valde att ha CD som alternativ var att åtal väcktes i semestertider, mitten av juli, då det inte fanns personal till att stå och kopiera. Frågan är om någon hade orkat stå och kopiera upp hela FUP vid någon annan tidpunkt. För media spelar priset ingen roll, de måste ha materialet. Det är för privatpersoner som det kan svida.

När Knutby var aktuellt gick de intresserade i FB-tråden samman och köpte en kopia av FUP, som de sedan delade på.
Citera
2008-11-15, 08:18
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Om du läser vidare ser du att den gick på det dubbla.

Sorry, missade det.
Jag skulle kunna hämta FUP:en på plats men har ingen scannner.

Sen är jag emot att lägga upp sånt för andras räkning...offret är någons barn precis som Max och Saga var.
Citera
2008-11-15, 12:15
Medlem
nackepas avatar
Johannas mamma började under rättegången skrika på den mordåtalade, Varg N*****n.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3777555.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3777554.ab
Senast redigerad av nackepa 2008-11-15 kl. 12:18.
Citera
2008-11-15, 13:12
Medlem
Finns det ingen som har en bild på varelsen som mördade johanna? Fy fan jag hade personligen kunnat skruva på gasen.
Citera
2008-11-15, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av begrundare
Finns det ingen som har en bild på varelsen som mördade johanna? Fy fan jag hade personligen kunnat skruva på gasen.

Det finns en hel del länkar till bilder i tråden.
Citera
2008-11-15, 16:04
Medlem
rularns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av begrundare

Namn och bild:
http://www.frianyheter.nu/index.php/component/content/article/411?joscclean=1&comment_id=200
Citera
2008-11-15, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rularn
Namn och bild:
http://www.frianyheter.nu/index.php/component/content/article/411?joscclean=1&comment_id=200

Bra gammal bild kan jag upplysa om.. onödigt att gå ut med namn o s v på ett publikt forum tycker jag dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in