2008-11-09, 15:46
Medlem
FBNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Hoppas att det var så. Att dottern då ej vaknade.

Hur länge kan en 2-åring överleva själv? Om ingen hade kollat efter på ett tag menar jag. Nu gick det ju bra som tur vad men har undrat lite över detta. Dottern hade väl tydligen ätit själv mm.
T var en väldigt duktig tjej då det gällde att göra mat själv (mackor öppna skåp med div kex etc.
Hon kunde sköta tv´n själv likaså dvd spelarn
Citera
2008-11-09, 16:16
Medlem
ParvixIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBN
T var en väldigt duktig tjej då det gällde att göra mat själv (mackor öppna skåp med div kex etc.
Hon kunde sköta tv´n själv likaså dvd spelarn

Fått klara sig själv på egen hand förr, alltså?
Citera
2008-11-09, 16:31
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sarx
Rättegången inleds på onsdag, 13 november enligt sr.se

hoppas verkligen han åker in länge.. döms han bara till vård är det nått stort fel på rättsväsendet...

Hur tänker du då?

Om rätten på grund av våldets extrema råhet väljer att döma till fängelse istället för rättspsykiatrisk vård, ja skulle jag säga att något är rejält fel med rättsväsendet.

Vad han ska få för påföljd måste grunda sig på gärningsmannens psykiska hälsa vid brottstillfället, inte brottets art.

Mordbränder, inbrott, 40 knivhugg, bilderna och dagbok på Helgon - allt det i kombination tycker jag talar i en viss riktning. Och för att minska risken för återfall så tror jag att vård (tills han är att betrakta som frisk, eller i alla fall ofarlig för sin omgivning) är bättre än omkring fjorton år i fängelse.
Senast redigerad av Troian 2008-11-09 kl. 16:36.
Citera
2008-11-09, 16:44
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vad han ska få för påföljd måste grunda sig på gärningsmannens psykiska hälsa vid brottstillfället, inte brottets art.
I själva verket kan ju brottets art understundom ge en tydlig fingervisning om gärnigsmannens psykiska hälsa vid gärningstillfället, som vid skotten i Rödeby.

Citat:
Mordbränder, inbrott, 40 knivhugg, bilderna och dagbok på Helgon - allt det i kombination tycker jag talar i en viss riktning.
Det gör det. Men ska vi vara ärliga pekar det faktum att han klarar av att behålla den oreserverade lojaliteten hos åtminstone två unga kvinnor i hans bekantskapskrets i en annan riktning.

Vistt är VN fullt klart, som norrbottningarna har sagt om TA, "som eljest". Men även om jag håller med om att vård nog skulle vara en bättre påföljd än fängelse för honom, är jag mycket osäker på om den psykiska störningen räcker för att få honom kryssad i dagens praxisläge.
Citera
2008-11-09, 16:45
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParvixII

Exakt min tanke. 2-åring som sköter tekniska apparater själv. Antar att gm gick ut genom dörren. Låstes den av sig själv? På två dygn försökte inte dottern gå ut?
Citera
2008-11-09, 16:54
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
I själva verket kan ju brottets art understundom ge en tydlig fingervisning om gärnigsmannens psykiska hälsa vid gärningstillfället, som vid skotten i Rödeby.

Jo självklart, det säger jag inte emot. Brottets art kan så klart säga en del om gärningsmannens psyskiska hälsa. Men det är sekundärt. Är det en person som är att betrakta som "tillräckligt frisk" och hugger ihjäl en nätdejt med fyrtio knivhugg, då ska han ha fängelse (livstid enligt mig). Är det en person som efter den rättspsykatriska undersökningen kan sägas ha lidit av och agerat under en allvarlig psykisk störning vid tillfället, så ska han ha vård.

Min poäng var i alla fall att den jag argumenterade mot tycktes anse att han skulle ha fängelse just på grund av brottets råhet. Jag anser inte det.

Citat:
Det gör det. Men ska vi vara ärliga pekar det faktum att han klarar av att behålla den oreserverade lojaliteten hos åtminstone två unga kvinnor i hans bekantskapskrets i en annan riktning.

Visst är det så. Dock, anser jag, att den riktningen är otydligare, eller åtminstone "väger lättare".

Citat:
Vistt är VN fullt klart, som norrbottningarna har sagt om TA, "som eljest". Men även om jag håller med om att vård nog skulle vara en bättre påföljd än fängelse för honom, är jag mycket osäker på om den psykiska störningen räcker för att få honom kryssad i dagens praxisläge.

Ja det återstår att se. Lär väl bli en vända i hovrätten... Vill också säga att det enbart är utifrån tidningsuppgifter och en snabb Helgon-diagnos som jag anser att vård inom psykatrin ter sig rimligt. Det är möjligt att det finns saker i den rättspsykatriska undersökningen av honom som talar åt ett annat håll.
Citera
2008-11-09, 16:55
Medlem
FBNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParvixII
Nej det menadevjag inte, men hon kunde sköta dvd spelaren och ta sig något att äta.
J var en bra mamma och även en bra människa
Citera
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takidababy
Jag roade mig med att bläddra runt lite på hennes sida och ja.. vad kan man säga? Hon är troligen helt IQ-befriad. Och hon är en "nära vän" till den vidriga kallblodiga mördaren och stolt över det. Fan vad arg jag blir på såna här jävla idioter!
Jag tror inte alls att hon har lägre IQ än genomsnittet. Vad hon är, är att hon är ilsket och fullkomligt oreserverat lojal med en kompis, oavsett vafan han har gjort. "Right or wrong, my mate." Och dessutom fullständigt orädd med att torgföra det - trots att hon måste veta att de allra flesta människor reagerar precis som du på det. Hennes lojalitet och kompisskap med VN är uppenbarligen mycket viktigare för henne än vad folk tycker om henne.

På ett perverst sätt är det faktiskt rätt beundransvärt. Skulle du inte vilja ha en sån kompis, som oreserverat ställde upp på dig i precis alla lägen?
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Exakt min tanke. 2-åring som sköter tekniska apparater själv. Antar att gm gick ut genom dörren. Låstes den av sig själv? På två dygn försökte inte dottern gå ut?

Når en tvååring ens upp till dörrhandtaget?
Citera
2008-11-09, 16:58
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:

Med en pall? Mormor borde ha ringt till dottern. Drog gm ur telefonen? Många funderingar.
Citera
2008-11-09, 16:59
Medlem
FBNs avatar
Citat:
Hon är närmare 3. och jo når upp till handtaget gjorde hon allt, men hon gick ju inte ut ensam.
Citera
2008-11-09, 17:00
Medlem
FBNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Med en pall? Mormor borde ha ringt till dottern. Drog gm ur telefonen? Många funderingar.

Hon hade ju försökt att ringa. Det är väl knappast man tror att ens barn skall bli mördat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in