Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
I själva verket kan ju brottets art understundom ge en tydlig fingervisning om gärnigsmannens psykiska hälsa vid gärningstillfället, som vid skotten i Rödeby.
Jo självklart, det säger jag inte emot. Brottets art kan så klart säga en del om gärningsmannens psyskiska hälsa. Men det är sekundärt. Är det en person som är att betrakta som "tillräckligt frisk" och hugger ihjäl en nätdejt med fyrtio knivhugg, då ska han ha fängelse (livstid enligt mig). Är det en person som efter den rättspsykatriska undersökningen kan sägas ha lidit av och agerat under en allvarlig psykisk störning vid tillfället, så ska han ha vård.
Min poäng var i alla fall att den jag argumenterade mot tycktes anse att han skulle ha fängelse just
på grund av brottets råhet. Jag anser inte det.
Citat:
Det gör det. Men ska vi vara ärliga pekar det faktum att han klarar av att behålla den oreserverade lojaliteten hos åtminstone två unga kvinnor i hans bekantskapskrets i en annan riktning.
Visst är det så. Dock, anser jag, att den riktningen är otydligare, eller åtminstone "väger lättare".
Citat:
Vistt är VN fullt klart, som norrbottningarna har sagt om TA, "som eljest". Men även om jag håller med om att vård nog skulle vara en bättre påföljd än fängelse för honom, är jag mycket osäker på om den psykiska störningen räcker för att få honom kryssad i dagens praxisläge.
Ja det återstår att se. Lär väl bli en vända i hovrätten... Vill också säga att det enbart är utifrån tidningsuppgifter och en snabb Helgon-diagnos som jag anser att vård inom psykatrin ter sig rimligt. Det är möjligt att det finns saker i den rättspsykatriska undersökningen av honom som talar åt ett annat håll.