2008-07-24, 21:23
Medlem
holys avatar
Tjena, jag behöver köpa ett nytt trumset och skulle gärna behöva lite råd och tips då jag inte har någon större koll på ämnet. Har lirat länge men bara på lånade grejer och sådant som funnits i replokaler man hyrt, och på eltrumset, men aldrig köpt ett eget akustiskt.

Jag ska lira mest dödsmetall på det och det ska gärna funka bra både i replokalen och i studion. Jag söker bara baskagge, pukor och virvel, då jag redan har cymbaler och cymbalstativ.

Jag har en budget på runt 8000kr.

Tacksam för alla förslag och råd på eventuella märken och serier!
Citera
2008-07-24, 23:18
Medlem
FuryWithins avatar
Tjenare! lirar själv dödsmetal samt blackmetal. Kollar mycket på priser och så och http://slagverkskompaniet.se/ värkar ha de bättre priserna. Rekommenderar att du köper mapex dubbelpedal(länk). Dom är robusta och prisvärda. Den ända jag vet att det är viktigt att köpa puckor och virvel som har kraft och låter högt. När man kommer upp i många bpm så kan man inte slå så hårt på trummorna.

Länk på pedalen : http://www.crazymusic.biz/shop/images/product_images/Mapex-P380A-dubbelpedal.gif
Citera
2008-07-25, 01:02
Medlem
För de pengarna får man ju egentligen inte så mycket, de serierna som går för den budgeten är oftast ganska kassa ljudmässigt men fullt dugliga i replokal. Jag hade nog sparat några tusenlappar till och/eller betalat av det som saknas, kolla på Superstar, Tamas "budgetline". Själv har jag Starclassic performer birch/bubinga, det kostade, men helvete vilket ljud man får av de grejorna.
Citera
2008-07-25, 10:29
Medlem
Draedons avatar
Du kan ju hitta äldre starclassic för mellan 10-15k. Spar lite pengar och leta sedan begagnat. För man får inget vettigt nytt för 8k.
Citera
2008-07-28, 00:08
Medlem
holys avatar
Okej, tack för alla era svar!
Citera
2008-07-28, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holy
Okej, tack för alla era svar!
Det var så lite så, hoppas du hittar något du blir nöjd med och känner att du kan köra på ett tag.
Citera
2008-07-28, 05:35
Medlem
N3G3Rs avatar
Du borde verkligen köpa ett Sonor "2005", bästa modellen för de pengarna till dödsmetal! Du får tyngd och attack på alla pukor, låter även skitbra till inspelning.
Citera
2008-08-01, 15:57
Medlem
GlassPinnens avatar
Tama Superstar kanske?
Kostar ca 10 lakan nytt. Om jag hade vart du så skulle jag köpte ett begagnat Superstar med fler pukor än 3.
Jag kör på ett Superstar och jag lirar mycket metal.
Det var precis samma för mig innan. Jag hade också bara spelat på sletna trumset i replokaler. Sen fick jag tips om Superstar och jag köpte ett, så jag är väldigt nöjd med mitt.

Go for it
Citera
2008-08-01, 23:44
Medlem
Draedons avatar
Icke att förglömma är att bra skinn som är rätt stämda kan få även ett sunkigt trumset att låta hyffsat. Så lägg undan en tusenlapp och skaffa nya skinn!
Citera
2008-08-02, 16:14
Medlem
Mitt tips är att satsa på ett Mapex M Birch. Riktigt prisvärda trummor.

http://www.thomann.de/se/mapex_m_birch_studio_08_tom_pb.htm

/ Jonas Neumann
Citera
2008-08-03, 00:24
Medlem
Forever Winters avatar
Det finns många sätt att få ett trumset att låta bra.

Rätt skinn.
Stämma dem rätt. Det tar några år att bli duktig på detta, men det är värt det.
Sköt om dem. En skev/ojämn/spräckt trumma går aldrig att få bra ton i.
Välj rätt storlekar. En del köper standardstorlekar och försöker sedan låta som Bonham.
Rätt träslag. Nu rör vi oss i ytterområdena, men nog så viktigt om man är noggrann.

Sist men inte minst; spelstil. Ett trumset låter olika beroende på vem som spelar på det. Trodde dödstrummisar mest spelade med triggade trummor (no offence).
Citera
2008-08-03, 01:06
Medlem
holys avatar
Tack för alla svar! Nu har jag en hel drös alternativ att kolla upp! Men fyll gärna på med lite fler förslag! Och till inlägget ovan, det är oftast bara baskaggen som är triggad!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in