2008-07-24, 18:04
Medlem
klos_s avatar
Hej!

Jag är ny inom flugfiske men jag tycker det är väldigt roligt.
Så jag hade tänkt köpa en massa flugor. Men jag vet inte om man ska vänta tills våren för å köpa det eller nu. Men om man nu kan fiska året runt så kan man ju köpa det nu.

Och om man kan flugfiska året om (Bortsett iaf det är en massa is) Vilken av dessa paket är mest lämpade för åretomfiske? Kommer fiska i både sjöar, älvar och åar.

http://www.flugor.se/ ---> Flugor ---> Fyllda askar.

/Mvh Klos
Citera
2008-07-24, 19:03
Medlem
Vilka arter vill du fånga?
Citera
2008-07-24, 19:11
Medlem
klos_s avatar
Det är väl Abborre, Harr, Öring, Regnbåge, osv. Jag vet inte redigt vad som leker i de svenska vattnen. Fiskar som finns i de flesta strömmar och sjöar som kan väga upp till 5kg och som inte hugger av linan. Större fiskar blir nog lite kämpigt, har ett 5/6 spö.

/Mvh Klos
Citera
2008-07-24, 19:53
Medlem
Abborre finns överallt, harr och öring mest i Norrland, mycket i Norrbotten. Regnbågen är inte en naturlig fisk utan planteras in.

Alla dessa arter går att fånga med medelstora våtflugor. Vilken fluga man väljer är inte så viktigt, men det finns ett otal flugmönster. Våtfluga är ofta lättare och mer effektivt än torrfluga. Torrfluga används främst när fisken vakar, vilket den gör mest på sommaren, så våtfluga kan sägas vara mer allround, och funkar längre tid på året än torrfluga.

Om du ska ha en ask från flugor.se verkar "Regnbågen" vara mest allround, har många olika typer av flugor, både våta och torra, för olika tillfällen.
Citera
2008-07-24, 20:24
Medlem
klos_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baluch
Abborre finns överallt, harr och öring mest i Norrland, mycket i Norrbotten. Regnbågen är inte en naturlig fisk utan planteras in.

Alla dessa arter går att fånga med medelstora våtflugor. Vilken fluga man väljer är inte så viktigt, men det finns ett otal flugmönster. Våtfluga är ofta lättare och mer effektivt än torrfluga. Torrfluga används främst när fisken vakar, vilket den gör mest på sommaren, så våtfluga kan sägas vara mer allround, och funkar längre tid på året än torrfluga.

Om du ska ha en ask från flugor.se verkar "Regnbågen" vara mest allround, har många olika typer av flugor, både våta och torra, för olika tillfällen.

Självklart behöver det inte vara fråna flugor.se. Men jag tyckte att de hade väldigt billiga flugor där. 6,3kr st, och då räknar jag inte in priset utav lådan. Men känner du till någon annan återförsäljare som säljer billigare så säg till.

/Mvh Klos

EDIT: Vilka fiskar är vanligast om man bor i sydsverige då?
Senast redigerad av klos_ 2008-07-24 kl. 20:27.
Citera
2008-07-24, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klos_
Självklart behöver det inte vara fråna flugor.se. Men jag tyckte att de hade väldigt billiga flugor där. 6,3kr st, och då räknar jag inte in priset utav lådan. Men känner du till någon annan återförsäljare som säljer billigare så säg till.
Flugor.se verkar vara bra och billiga.
Citat:
Ursprungligen postat av klos_
EDIT: Vilka fiskar är vanligast om man bor i sydsverige då?
Om man vill flugfiska så gädda eller abborre, de finns överallt (5/6 är kanske lite för klent till gädda). Och regnbåge, som ofta är inkörsporten till flugfiske. Vid regnbågsfiske är det oftast så att man betalar en summa pengar och får fiska ett dygn.
Citera
2008-07-24, 22:44
Medlem
klos_s avatar
Bäcköring och sånt då? Hur stora kan de bli?

/Mvh Klos
Citera
2008-07-24, 23:19
Medlem
I de bäckar jag känner till ligger de flesta bäcköringarna nog på ett par hekto, sedan finns det kanske någon enstaka som är dubbelt så tung. Sedan är det svårframkomligt och flugfiske fungerar inte eftersom det är så tätt med träd och buskar, så man måste meta.
Citera
2008-07-26, 08:37
Medlem
Skulle inte köpa en färdig ask om jag vore du.

Lägg ihop dina favoriter istället. Jag kan hjälpa dig senare om du behöver hjälp...
Citera
2008-07-26, 12:06
Medlem
klos_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emil23j
Skulle inte köpa en färdig ask om jag vore du.

Lägg ihop dina favoriter istället. Jag kan hjälpa dig senare om du behöver hjälp...

Okey, varför tycker du inte det? Det blir ju ca. 125kr billigare i kommentarerna där står det ju att det var ett bra paket. Fluger är ju så dyra nu förtiden, 10-20kr st för en hårig krok. 5-6kr skulle varit mer realistiskt.

/Mvh Klos
Citera
2008-07-26, 12:56
Medlem
vXds avatar
Jag tycker du borde köpa dig en sån där fylld ask. "Favoriten" är den som är mest tilltalande för mig.

Om du köper en fylld ask så får du ju många att välja på och hittar kanske de flugor som passar bäst i just dina vatten och i sånt fall så kan du börja köpa enstaka osv.
Citera
2008-07-26, 18:21
Medlem
Citrals avatar
Lär dig binda dina egna flugor, skoj att göra när isen ligger och man är fiskesugen Det kan vara ganska pillit men övning ger färdighet, det drar även ner kostnaden på flugorna.
Finns färdiga satser att köpa med allt man behöver, även om materialet inte är det bästa så duger det till att öva med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in