Citat:
Ursprungligen postat av tvy
Nu var det ett tag sedan vi pratade om det på fysiken men jag vill minnas att min lärare förklarade för mig ungefär såhär:
Värmen i vattnet kommer ifrån att molekylerna rör på sig, den värme vi uppmäter är då en genomsnittstempratur så vissa rör sig snabbare andra långsammare -> om de snabbare rör sig tillräckligt fort förångas även 20 gradigt vatten. Det är därför tvätten blir torr när man hänger den.
Drog iväg en trevare, någon annan får gärna fylla i och förtydliga

Det stämmer ganska bra. Helt enkelt: Vattenmolekylerna i vattenfläcken har "olika temperatur" (egentligen kan man inte prata om enskilda molekylers temperatur, eftersom temperaturen är ett medelvärde, så närmare bestämt rör de sig olika fort), men i genomsnitt 20 grader. De "varmaste" molekylerna har en hastighet som motsvarar kokpunkten eller högre. De kommer att förångas, varför vattnet kyls ned (det är därför det blir svalt när du häller en lättflyktig vätska på huden och blåser). Vattnet kommer dock samtidigt att värmas av den omkringliggande luften, och nya molekyler kommer att komma över kokpunkten. Vips, så är vattnet förångat.
Om luftfuktigheten är hög torkar saker långsammare - eller inte alls - för då är luften mättad på vatten och kan inte ta upp mer vatten.