2008-07-24, 16:38
Medlem
Jag har alltid funderat på förångning.

Av vatten, varför försvinner en blötfläck på golvet trots att det är 20-22 grader?

Jag gissar att det har nåt med luften som suger upp vattnet eller nånting sånt.

Men jag skulle gärna vilja ha en grym förklaring på varför vattnet "förångar" vid inomhustemp.

förångningstemperatur är inte samma som kokpunkt eller?

Min gissning är att det har nåt med luftfuktigheten att göra, men luftfuktigheten måste ju då ligga på en tillräckligt lågnivå för att ha plats för ångan. För när jag var i turkiet och även när jag var i asien så torkade inte min handduk. hehe

Tack på förhand kära vänner
Citera
2008-07-24, 18:40
Medlem
Nu var det ett tag sedan vi pratade om det på fysiken men jag vill minnas att min lärare förklarade för mig ungefär såhär:
Värmen i vattnet kommer ifrån att molekylerna rör på sig, den värme vi uppmäter är då en genomsnittstempratur så vissa rör sig snabbare andra långsammare -> om de snabbare rör sig tillräckligt fort förångas även 20 gradigt vatten. Det är därför tvätten blir torr när man hänger den.

Drog iväg en trevare, någon annan får gärna fylla i och förtydliga
Citera
2008-07-24, 19:03
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvy
Nu var det ett tag sedan vi pratade om det på fysiken men jag vill minnas att min lärare förklarade för mig ungefär såhär:
Värmen i vattnet kommer ifrån att molekylerna rör på sig, den värme vi uppmäter är då en genomsnittstempratur så vissa rör sig snabbare andra långsammare -> om de snabbare rör sig tillräckligt fort förångas även 20 gradigt vatten. Det är därför tvätten blir torr när man hänger den.

Drog iväg en trevare, någon annan får gärna fylla i och förtydliga

Det stämmer ganska bra. Helt enkelt: Vattenmolekylerna i vattenfläcken har "olika temperatur" (egentligen kan man inte prata om enskilda molekylers temperatur, eftersom temperaturen är ett medelvärde, så närmare bestämt rör de sig olika fort), men i genomsnitt 20 grader. De "varmaste" molekylerna har en hastighet som motsvarar kokpunkten eller högre. De kommer att förångas, varför vattnet kyls ned (det är därför det blir svalt när du häller en lättflyktig vätska på huden och blåser). Vattnet kommer dock samtidigt att värmas av den omkringliggande luften, och nya molekyler kommer att komma över kokpunkten. Vips, så är vattnet förångat.

Om luftfuktigheten är hög torkar saker långsammare - eller inte alls - för då är luften mättad på vatten och kan inte ta upp mer vatten.
Citera
2008-07-24, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Det stämmer ganska bra. Helt enkelt: Vattenmolekylerna i vattenfläcken har "olika temperatur" (egentligen kan man inte prata om enskilda molekylers temperatur, eftersom temperaturen är ett medelvärde, så närmare bestämt rör de sig olika fort), men i genomsnitt 20 grader. De "varmaste" molekylerna har en hastighet som motsvarar kokpunkten eller högre. De kommer att förångas, varför vattnet kyls ned (det är därför det blir svalt när du häller en lättflyktig vätska på huden och blåser). Vattnet kommer dock samtidigt att värmas av den omkringliggande luften, och nya molekyler kommer att komma över kokpunkten. Vips, så är vattnet förångat.

Om luftfuktigheten är hög torkar saker långsammare - eller inte alls - för då är luften mättad på vatten och kan inte ta upp mer vatten.

Det hela måste ju ha och göra med att alla ämnen strävar efter att vara i gasform? Har för mig jag fick lära mig det på kemin. Att gasform är det optimala tillståndet för ett ämne.

Så vattenmolekyler använder alltså energi ur luften runt dem för att värmas sig själva och bli gas?
Citera
2008-07-24, 20:00
Medlem
spaceraces avatar
Vattnet på golvet förångas därför att naturen alltid strävar efter att ujämna olikheter.

Det finns alltid vatten i luften. Inomhus på sommaren är det kanske omkring 30% luftfuktighet, give or take. Alldeles precis ovanför vattenpölen är det dock mättat med vatten: där är det 100% luftfuktighet. (OBS! 100% betyder inte att det är ren vattenånga, men luften innehåller precis så mycket som den kan göra innan vatten faller ut som kondensat, eller dagg). Det sker hela tiden ett litet utbyte av vattenmolekyler mellan själva vattenpölen och luften alldeles ovanför den. Molekylerna diffunderar,typ "hoppar", från vätskan till ångfasen ovanför.

Nästa steg är att konstatera att luften rör på sig. Det innebär att den fuktmättade luften ovanför vattenpölen "blåser" iväg och ersätts av torrare vanlig luft. Sedan fortsätter kretsloppet. Nya vattenmolekyler diffunderar upp och fuktar upp luften ovanför och den ersätts igen med torrare luft. Resultatet är en nettotransport av vatten från pölen. Till slut är den tom.

Ju varmare vattnet är desto fortare går det för varmare luft kan hålla mycket mer vatten är kallare luft, så luftlagret alldeles ovanför vattenytan kommer att vara fuktigare. Det går också fortare ju mer luftrörelser det är.

En intressant grej att notera är att saltvatten torkar mycket långsammare än sötvatten. Det beror på att en saltlösning ställer in sig till en jämviktsfuktighet med luften ovanför som är lägre än 100%. Det gör att nettotransporten bort blir långsammare. Det ser man tex på att saltade vintervägar nästan alltid är fuktiga - även om det är soligt och fint väder. Och att det tar längre tid att torka handduken om man har badat i havet än i en sjö.
Senast redigerad av spacerace 2008-07-24 kl. 20:05.
Citera
2008-07-25, 14:26
Medlem
helgrymma svar iaf.

Tack så mkt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in