2008-07-24, 00:48
Medlem
DenLedes avatar
Har länge funderat på att bli vegetarian. Men hur klarade ni av beroendet av kött/fisk?
Citera
2008-07-24, 00:55
Medlem
Herr_Oins avatar
Under gymnasiet så åt jag vegetariskt i skolmatsalen dryga 70 % av min skoltid. Detta på grund av att skolmaten helt enkelt var godare vegetarisk. Är väl än idag drygt 30/40 % vegetarian, jag drar mig inte för att äta vegetariskt. Detta på grund av mitt kulinariska intresse, kul att pröva på något nytt.

En bra anledning att inte äta kött kan ju annars vara för att det är dyrt.
Citera
2008-07-24, 02:00
Medlem
Pavarottis avatar
Du vill bli vegeterian men är beroende av kött/fisk/fågel.

Tycker du ska tänka igenom VARFÖR du vill sluta äta nyttig och sund mat (om rätt tillagad).

Om du känner för djuren (...) så undrar jag hur du fortfarande kan vara beroende.

eller?

Edit:

Herr_Oin , kött behöver ju inte alltid betyda Oxfilé eller Älgstek. . . nu pratar vi tom om mamma scans köttbullar , felix fiskpinnar (om det nu är mat vet jag fan).
Citera
2008-07-24, 02:05
Medlem
otukts avatar
Varför blir du vegetarian för det första?

Själv köper jag inte kött för att jag tycker djuren behandlas på ett ovärdigt sätt i slaktfabrikerna. Jag vore en hycklare om jag köpte kött då. Och jag vill inte vara en hycklare. Fast jag är inte vegetarian igentligen. Jag bara bojkottar köttindustrin.
Citera
2008-07-24, 02:07
Medlem
Barbafettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr_Oin
Under gymnasiet så åt jag vegetariskt i skolmatsalen dryga 70 % av min skoltid. Detta på grund av att skolmaten helt enkelt var godare vegetarisk. Är väl än idag drygt 30/40 % vegetarian, jag drar mig inte för att äta vegetariskt. Detta på grund av mitt kulinariska intresse, kul att pröva på något nytt.

En bra anledning att inte äta kött kan ju annars vara för att det är dyrt.

Är man 30-40% vegetarian som du är så är man väl som svensson i allmänhet?

Antingen ÄR man vegetarian eller så är man det inte imo.. Sen finns det olika typer av vegetarianism/veganism..

"Jag drar mig inte för att äta vegetariskt"... nä, inte jag heller... jag äter gärna en sallad men jag kallar mig inte vegetarian för det..

Om man lägger en kotlett på tallriken (40%) och sen fyller på med potatis/grönsaker (60%) så är man som sagt inte vegetarian alls

Om man fyller tallriken med 30% grönsaker så är man INTE 30% vegetarian..
Citera
2008-07-24, 06:21
Medlem
ojz0rs avatar
Varför vegetarian? Kör på min kost istället 70/30 kött/vegetariskt och inget annat.
Citera
2008-07-24, 08:35
Medlem
Trolldockans avatar
Prova att succesivt byta ut kött mot vegetariska alternativ. Var inte för hård i början. Kanske varannan middag, köttpålägg mot veg. Ta lite i taget så får du tid att vänja dig och lära dig hitta nya smaker och inte minst lär dig laga gott och näringsrikt vegetariskt.

Känner du till närinslära osv nog så att du vet vad du behöver få i dig och vad de ämnena finns i? Ju mer du kan om det ju lättare blir det att äta både gott och bra.
Citera
2008-07-24, 09:33
Medlem
Fittsparks avatar
Jag har varit både vegan och vegetarian, under en 15-årsperiod.

10 år vegan, 5 år vegetarian.

Inga som helst svårigheter att byta ut sin kost över en natt.
Åtminstone inte för mig.

Jag kan villigt erkänna att under min period som vegan, tillika vegetarian kunde jag ha sjuk crawing efter bacon eller en schysst grillad entrecôte.

Jag vet inte om man kan kalla det beroende eller ej.

Gillar du asiatisk mat, såsom indiskt och thai är det hur enkelt som helst att bli vegan till och med.

Varför vill du bli vegetarian?

Är det pga djurhållningen och dess klimatpåverkan?

I så fall bör du bli vegan i stället. Varför köra något semifegt alternativ?

http://www.vegan.nu/
http://www.vegan.se/
Citera
2008-07-24, 13:35
Medlem
doublejohns avatar
Hah! Hade tänkt prova att käka vegetariskt i en månad och det gick bra i cirka fem dagar. Sen igår drog jag till donken och satte i mig en QP utan att tänka på det. Typiskt! Då blir det bara att börja om.

Käkade förövrigt tacos med qournfärs och det var ju faktiskt inget fel på det.
Citera
2008-07-24, 14:43
Medlem
sue_ellens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Har länge funderat på att bli vegetarian. Men hur klarade ni av beroendet av kött/fisk?
Jag blev vegetarian för drygt 6 månader sedan av en ren slump, var en riktig köttmänniska innan. Saknar fortfarande köttet, men har å andra sidan upptäckt helt nya rätter som breddat min syn på den vegetariska kosten.
Men när 1 år har gått kommer jag att börja äta kött igen, fast i mindre skala. Det är för gott att motså.
Citera
2008-07-24, 14:59
Medlem
Octavianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbafetto
Är man 30-40% vegetarian som du är så är man väl som svensson i allmänhet?

Antingen ÄR man vegetarian eller så är man det inte imo.. Sen finns det olika typer av vegetarianism/veganism..

"Jag drar mig inte för att äta vegetariskt"... nä, inte jag heller... jag äter gärna en sallad men jag kallar mig inte vegetarian för det..

Om man lägger en kotlett på tallriken (40%) och sen fyller på med potatis/grönsaker (60%) så är man som sagt inte vegetarian alls

Om man fyller tallriken med 30% grönsaker så är man INTE 30% vegetarian..
Jag vet inte, men tror han menade, att han äter 40% av sina måltider helt vegitariska, sen 60% med ngn form av kött till.
Citera
2008-07-24, 15:17
Medlem
Kuggarns avatar
Vegetarianism må vara en livsstil men den här tråden vill jag har i matforumet. /Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in