2008-07-23, 18:23
  #1
Medlem
Kan någon ge mig en formel för följande uträkning?

En regel på tex 45*120 mm läggs på högkant mellan två upplag och spännvidden mellan dem är 4300mm. Hur hög last kan man lägga mitt på/hänga mitt under regeln utan att den knäcks/skadas?
Citera
2008-07-23, 19:08
  #2
Medlem
spaceraces avatar
Tja... Böjmomentet i mittpunkten av lasten P är M=PL/2, där L är längden.

Böjspänningen är S=M/W, där böjmotståndet W=bh^2/6. b och h är regelns bredd och höjd.

Alltså, S=3PL/bh^2. P i Newton och alla måtten i millimeter så får du böjspänningen i Megapascal (MPa). S ska vara mindre är regelns böjhållfasthet.
Citera
2008-07-23, 19:31
  #3
Medlem
erikps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spacerace
Tja... Böjmomentet i mittpunkten av lasten P är M=PL/2, där L är längden.

Böjspänningen är S=M/W, där böjmotståndet W=bh^2/6. b och h är regelns bredd och höjd.

Alltså, S=3PL/bh^2. P i Newton och alla måtten i millimeter så får du böjspänningen i Megapascal (MPa). S ska vara mindre är regelns böjhållfasthet.


Är det såhär snickare räknar ut saker? Gör dom sådana här beräkningar på varje bygge eller? Det ser ganska krångligt ut.
Citera
2008-07-23, 20:47
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikp
Är det såhär snickare räknar ut saker? Gör dom sådana här beräkningar på varje bygge eller? Det ser ganska krångligt ut.

Det är inte snickarna som gör ritningarna, är personen som ritat huset som gör sånt (konstruktören).....
Citera
2008-07-23, 20:58
  #5
Medlem
erikps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TommyEriksson89
Det är inte snickarna som gör ritningarna, är personen som ritat huset som gör sånt (konstruktören).....

Men tänk en egen företagare som är ensam anställd, han måste väl kunna göra det här om han tex ska lägga om ett golv eller tak?
Citera
2008-07-23, 21:03
  #6
Medlem
Han ser väll vad som fanns där innan? eller så fixar han fram ritningarna på huset
__________________
Senast redigerad av TommyEriksson89 2008-07-23 kl. 21:08.
Citera
2008-07-23, 21:52
  #7
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikp
Men tänk en egen företagare som är ensam anställd, han måste väl kunna göra det här om han tex ska lägga om ett golv eller tak?

Jag skulle gissa att de då kör på hur han eller andra gjort tidigare i liknande fall. Man ska ju ändå inte ligga så nära gränsen för vad en balk tål att det ens ska behöva räknas på det, och vid bygge av hus och sådant är erfarenheten så stor att man knappast behöver räkna. Om man däremot ska bygga en träbro skulle jag nog räkna både en och två gånger...
Citera
2008-07-23, 23:05
  #8
Medlem
Sigge skoogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TommyEriksson89
Det är inte snickarna som gör ritningarna, är personen som ritat huset som gör sånt (konstruktören).....
Arkitekten är den som "ritar huset" konstruktören ritar detaljer på tex bärande delar samt dimensionerar balkar etc!
Citera
2008-07-23, 23:29
  #9
Medlem
spaceraces avatar
Man brukar utnyttja det faktum att hus har byggts förut. Om man bygger en vanlig kåk med regelstomme så behöver man inte fundera över huvud taget. Man ställer reglarna på cc 60cm och lägger takstolarna på cc 120cm för att följa standarden och då håller det med råge.
Citera
2008-07-24, 07:05
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spacerace
Tja... Böjmomentet i mittpunkten av lasten P är M=PL/2, där L är längden.

Böjspänningen är S=M/W, där böjmotståndet W=bh^2/6. b och h är regelns bredd och höjd.

Alltså, S=3PL/bh^2. P i Newton och alla måtten i millimeter så får du böjspänningen i Megapascal (MPa). S ska vara mindre är regelns böjhållfasthet.

Tack spacerace. Men jag är lite osäker, tycker det saknas lite parenteser för att jag ska känna mig trygg.
Men jag får det till S = (3 * 1000 * 4300)/(45 * 120^2) = 19,91MPa, dvs med 1000N last och regeln i mitt exempel, stämmer det?

Böjhållsfastheten får furu ocj gran är 87 resp. 75 MPa, då har man ganska bra marginal...
__________________
Senast redigerad av ypzilon81 2008-07-24 kl. 07:11.
Citera
2008-07-24, 08:19
  #11
Medlem
spaceraces avatar
Det ser ut att stämma. Tycker det känns ganska rätt också, rent intuitivt. Det skulle innebära en högsta möjliga last på runt 4-5000 N, eller 4-500 kg.
Citera
2008-07-24, 08:38
  #12
Medlem
Jag var lite osäker på om du menade b*h^2 eller (b*h)^2, men (b*h)^2 skulle ju innebära att regeln har samma bärighet oavsett om den står på högkant som om den ligger och riktigt så är det ju inte. =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in