2018-09-15, 13:04
Medlem
Cosmouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtoz
Tjena alla.

Blev tagen med cannabis för ett halvår sen, ringa narkotikabrott alltså. Polisen tog blodprov vilket var negativt. Nu ska transportstyrelsen utreda om jag får ha kvar kortet osv. Kommer bli kallad till soc för utfrågning, antar att det är bäst att gå på det? Måste man ta prover när man går o snackar med soc eller är det bara prat?

Hur tror ni det kommer gå med körkortet? Har prövotid fortfarande, spelar det roll? Var ju ren när de tog mig.

Är det verkligen soc du blir kallad till? Är det inte drog/alkohol beroende enheten i din kommun?
Jag skulle rekommendera att du håller dig ren tills mötet. Med stor sannolikhet så kommer frågan uppkomma om du är villig att ta ett urinprov eller blodprov vilket nog kommer vara frivilligt. Men om du säger nej till detta så kommer det skrivas i utvärderingen och därmed sätta dig i dåliga dager.

Om du klarar dig undan mötet bra, lämnar negativt prov så ser jag ingen anledning till varför dom ska rycka ditt kort. Såvida du inte har mer i ditt belastningsregister.
Citera
2018-09-15, 13:43
Medlem
Ja socialnämnden står det i transportstyrelsens brev, för att prata om mina drog/alkoholvanor.
Vad jag förstått så är mötet frivilligt (?) men det är väl bäst att gå på det. Om frågan på urinprov skulle komma så kan man väl alltid neka och kräva blod istället? Är helt ren men vill neka urinprov av ren princip. Hur det ser ut att neka eventuellt piss kan ju diskuteras. Nekade urin hos polisen också och de gav upp förvånansvärt snabbt och det blev blod istället och inget mer snack om det. Detta är det enda i mitt register.
Citera
2018-09-23, 20:34
Medlem
Orsakade krock

Tjena flashback! Det är så att jag nyligen orsakade en kollision på 50 väg när jag skulle svänga från vänster fil till höger för att parkera längst fram i en parkeringsficka. När jag gjorde filbytet tyckte jag inte jag såg någon bil parkerad innan,(hade solglasögon, skuggan från byggnaden till höger täckte över parkeringsfickan samt var bilen svart som stod parkerad.)iallafall så svängde jag med 100% säkerhet att det ej fanns någon bil parkerad. Iallafall så kollar jag i backspegel och sido samtidigt som jag ska utföra filbytet, plötsligt när jag bytt fil och kollar rakt igen står en bil parkerad längst bak i parkeringsfickan framför. Vi snackar kanske en 5 meters mellanrum i samma sekund jag upptäcker bilen. Av panik och instinkt svänger jag med full kraft tillbaks till vänster filen men krockar med min högra framsida med parkerade bilens vänstra baksida. Polis kom på plats och min bil samt den parkerade bilen fick bärgas. Polisen bedömde denna olycka som”ej anpassat avstånd till framförvarande fordon”. Och då är min fråga, utifrån dessa omständigheter, tror ni transportstyrelsen kommer dra in lappen? Personligen erkänner jag självklart att anvaret för olyckan ligger på mig, men att det var omständigheterna som var avgörande för olyckan.. ingen kom till skada.
Citera
2018-09-23, 20:40
Medlem
Du har varit oaktsam då du visste att din din förmåga att se och bedöma avstånd var begränsat i och med dina rayben-glasögon. Du bör därför dömas för vårdslöshet i trafik.
Citera
2018-09-23, 20:41
Medlem
IamMakarovs avatar
Nej, du kommer inte bli av med lappen.
Citera
2018-09-23, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Du har varit oaktsam då du visste att din din förmåga att se och bedöma avstånd var begränsat i och med dina rayben-glasögon. Du bör därför dömas för vårdslöshet i trafik.

Som sagt blev redan fälld för ej anpassat avstånd till framförvarande fordon, så vårdslöshet behövs ingen diskussion kring i detta fallet. Men återigen är min fråga hur transportstyrelsen kommer se på denna olycka. Och tvärtom använde jag solglasögon för att se bättre då det var väldigt soligt den dagen. Tyvärr hade jag oturen i samma veva.
Citera
2018-09-23, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Det var först och främst inte det ts frågade om. Sedan har tydligen polisen rubricerat det som ej hållit tillräckligt avstånd, därmed inte brottet vårdslöshet.
Citera
2018-09-23, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamMakarov
Nej, du kommer inte bli av med lappen.
Den risken finns onekligen, kan alternativt rendera en varning. Mycket beror på om ts har några rapporterade förseelser i bagaget sedan tidigare.
Citera
2018-09-23, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Den risken finns onekligen, kan alternativt rendera en varning. Mycket beror på om ts har några rapporterade förseelser i bagaget sedan tidigare.

Kan tillägga att jag ej har något i registret alls. Varken trafikförseelser eller något utöver det.
Citera
2018-09-23, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingpin77
Kan tillägga att jag ej har något i registret alls. Varken trafikförseelser eller något utöver det.
Alltid en fördel. Men får du ett brev från Transportstyrelsen angående körkort så gäller det att skriva ett yttrande som bedöms positivt. Detta kommer dock aldrig innan eventuell fällande dom eller om det går till strafföreläggande, efter att ett sådant godkänts.
Citera
2018-09-23, 22:56
Medlem
Det är ju en skitsak. Lite repor. Nått telefonsamtal. Mest orolig att du får dålig nattsömn av allt som inträffat. Kulbatt se att bilar går sönder ibland och inte bara trasiga hjärtan. Tänk inte på det. Sov gott nu.
Citera
2018-09-24, 10:09
Medlem
TS kommer få ett brev hemskickat till sig om ca 6 månader.
Däri kommer Transportstyrelsen skriva något liknande som att "Vi överväger att göra ett körkortsingripande..."
Då får du möjlighet att yttra dig.
Skriver du fel saker här så drar de lappen direkt i minst två månader. Har du provkort så får du göra om allt.
Skriver du ingenting så drar de lappen...

Så du ska skriva massa trams som att du förstår allvaret i det hela o så. Anlita gärna någon som är duktig på sådant trams.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in