2008-07-23, 05:22
Medlem
aiiss avatar
Precis som titeln lyder: vilka "exotiska"/mer ovanliga djur är tillåtna att ha i Sverige, och hur fungerar procedurerna? Kan man importera djur från andra länder, och vad behöver man isåfall för tillstånd, och vart får man det ifrån?

Finns det någon lista tillgänglig på vilka djur som är lagliga i Sverige?

Jag kan tänka mig att djur som geparder etc antagligen är omöjliga att få tag på, men hur är det med lemurer, surikater, flygande ekorrar osv?

Om det sen även är någon som vet hur man kan få tag på dessa slags djur får ni gärna PM'a mig.

PS. Detta är ingen ploj-grej, jag är en omtänksam och bra djurägare.
Citera
2008-07-26, 10:10
Medlem
Snorlyktans avatar
Flygande ekorrar är tillåtna, har sett en del i djuraffärer. Även vissa arter igelkott (har sett något öken-dito till salu någonstans).

Som tumregel kan man säga att alla primater är förbjudna. Så också alla rovfåglar, tyvärr.
Citera
2008-07-26, 11:04
Medlem
sixxs avatar
Kolla denna länk, Tillåtna exotiska djur, det verkar finnas en hel del.
Citera
2008-07-26, 16:59
Medlem
qivs avatar
När det gäller import ringer du till jordbruksvkerket.
Du får ta in 3 (eller om det är 5) djur gratis, efter det kostar det 500 kronor för resterande djur.

Du får inte importera några vildfångade djur, även om en del insekter är tillåtna. Ödlor och ormar får du ha precis vilken art du vill.

Finns en del skrivet om import på repti.net, gå in i forumet och sök på import så ska du se att det dyker upp något intressant.
Citera
2008-07-26, 17:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qiv
När det gäller import ringer du till jordbruksvkerket.
Du får ta in 3 (eller om det är 5) djur gratis, efter det kostar det 500 kronor för resterande djur.

Du får inte importera några vildfångade djur, även om en del insekter är tillåtna. Ödlor och ormar får du ha precis vilken art du vill.

Finns en del skrivet om import på repti.net, gå in i forumet och sök på import så ska du se att det dyker upp något intressant.

Vissa ormar (främst giftormar) måste du ha tillstånd från din kommun för att få ha. En del kommuner tillåter inga giftormar alls. Men, som min styvfar brukar säga, "varför fråga, man får kanske ett nej..."
Citera
2008-07-26, 22:15
Medlem
qivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Vissa ormar (främst giftormar) måste du ha tillstånd från din kommun för att få ha. En del kommuner tillåter inga giftormar alls. Men, som min styvfar brukar säga, "varför fråga, man får kanske ett nej..."
Det beror helt på vilken kommun det gäller. Alla kommuner kör på olika regler, men generellt sett kan man säga att det är "vilken orm du än vill ha" som gäller.

Edit: En del kommuner kör med "skaffa vilken orm du vill så länge den inte är giftig", andra kommuner kör med "skaffa vilken orm du vill och sök tillstånd". I en del kommuner kostar tillståndet några hundralappar, i andra är det gratis.
Citera
2008-07-27, 02:28
Medlem
Eliza CTs avatar
Enl. massmedia nyligen stod att giftormar kommer inte privatperson få tillstånd för framöver. För övriga ormar födda i fångenskap kan man få tillstånd - dock med noggranna föreskrifter att säkra bostaden.
Mvh
Citera
2008-07-28, 05:21
Medlem
Babianens avatar
.
Senast redigerad av Babianen 2008-07-28 kl. 05:25.
Citera
2008-07-28, 11:22
Medlem
Bajsfacistens avatar
Jordbruksverket har hand om sådana frågor. Det är de du skall kontakta de är även de som ger tillstånd om handel av djur som är upptagna på CITES.
Citera
2008-07-28, 22:30
Medlem
cleans avatar
primater, rovdjur (undatag iller och grävling) och rovfåglar får du inte köpa idag. De som höll primater när förbudet kom fick ha dem kvar, men utan att avla eller sälja dem.

När det gäller reptiler har komunerna olika regler så kolla där du bor. För hur stora terarier du ska ha är det L80 som gäller som privatperson.

Annars är det Jordbruksveket som har hand om alla import frågor.

Och nej det är inte omöjligt att få tag i Geparder, de odlas i tex Tyskland.
Citera
2008-07-29, 00:17
Medlem
Josef Fritzls avatar
För att ta in en orm i Sverige måste du först söka tillstånd hos kommunen, men det brukar inte vara så svårt att skaffa.

Något speciellt djur du tänker på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in