Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-07-23, 05:19
Medlem
klyps56s avatar
Jag skulle vilja uppgradera min gam-dator så att den blir "rapp". Ska INTE använda den till spel, mestadels bara surfa och göra andra grejer, men inte, som sagt, att spela på.

Ska köpa nytt internminne, tror väl att datorn ska bli snabbare av det (?), men tänkte också på att det kanske inte bara är ram minnet man ska fokusera på om man vill ha en snabb dator.

Skulle vara bra om någon kunde säga vad "datorns snabbhet" beror på, om det är ram, processor eller annat ? Är säkerligen en blandning av saker, men om man skulle kunna säga i % hur många mer "hästkrafter" en viss typ (ram/processor/grafikkort mm) av hårdvara skulle ge ? Tänker då främst på mina behov och inte en spelares behov .

Min dator (vet inte vad som är väsentligt och inte är det, så jag anger det jag hittar på "innehållsförteckningen" inne i burken ):
Citat:
Amitech smartsize 2030
1 Strömförsörjning FSP200-50SNV FLEX
1 Amitech Smartsize MATX chassi
1 Gigabyte GA-8S661FXM bundkort
1 Intel Pentium 4 2.6GHz 800FSB
1 CPU-kylare Intel Boxed 478pins
1 Kabinettkylare till Smartsize 60mm
1 512MB DDR-RAM 266MHz
1 Diskettenhet 3.5 1.44MB svart
0 HDD-sladd - UltraDMA-66 / 100
1 3M HDD-sladd - UltraDMA-33 (40-pol)
1 Hårddisk 160GB 7200rpm
1 WinF GeForce FX5200 128MB DDR D
1 TekComm 56K PC-TEL PCI modem
1 Sony DVD-brännare (-/+R/RW) (svart)
1 MS Windows XP Home SE (CD22)
1 2års indlevereringsgaranti DK

Skulle va grymt bra om någon kunnig direkt kunde säga vad jag ska köpa nytt av, och vad som inte spelar stor roll för MITT BEHOV.

TACKSAM FÖR SVAR!

oppps! såg nu att tråden skulle nog passa mycket bättre i "Hårdvara".
Senast redigerad av klyps56 2008-07-23 kl. 05:22.
Citera
2008-07-23, 06:05
Medlem
Janosss avatar
om du bara ska surfa så funkar den ju perfa...
om du tycker den går lite segt köp ett till minne...
Citera
2008-07-23, 06:07
Medlem
klyps56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janoss
om du bara ska surfa så funkar den ju perfa...
om du tycker den går lite segt köp ett till minne...
Surfar inte bara. Använder många program, ofta sammtidig. Vill att datorn ska bli snabb iaf
Citera
2008-07-23, 06:10
Medlem
Janosss avatar
ett till minne borde göra susen...
Citera
2008-07-23, 06:11
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyps56
Jag skulle vilja uppgradera min gam-dator så att den blir "rapp". Ska INTE använda den till spel, mestadels bara surfa och göra andra grejer, men inte, som sagt, att spela på.

Ska köpa nytt internminne, tror väl att datorn ska bli snabbare av det (?), men tänkte också på att det kanske inte bara är ram minnet man ska fokusera på om man vill ha en snabb dator.

Skulle vara bra om någon kunde säga vad "datorns snabbhet" beror på, om det är ram, processor eller annat ? Är säkerligen en blandning av saker, men om man skulle kunna säga i % hur många mer "hästkrafter" en viss typ (ram/processor/grafikkort mm) av hårdvara skulle ge ? Tänker då främst på mina behov och inte en spelares behov .

Min dator (vet inte vad som är väsentligt och inte är det, så jag anger det jag hittar på "innehållsförteckningen" inne i burken ):

Skulle va grymt bra om någon kunnig direkt kunde säga vad jag ska köpa nytt av, och vad som inte spelar stor roll för MITT BEHOV.

TACKSAM FÖR SVAR!

oppps! såg nu att tråden skulle nog passa mycket bättre i "Hårdvara".

ja, det finns några alternativ, beroende på hur mycket tid och pengar du vill lägga ner. Det första alternativet är att göra en ominstallation av XP, kanske använda dig av nån av dom tiny XP-versioner som finns (sök på google) som använder så lite ramminne som möjligt men ändå täcker dina behov.

steg 2 blir att köpa nytt ramminne, släng ditt gammla och köp något sånt här, som både är större och snabbare. http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=1024DDRCV400
tycker inte att det är värt att uppgradera till 2GB på den maskinen, men det skulle helt klart göra nytta med 1GB

om du vill kosta på lite extra, vilket jag inte tycker att du behöver om du bara använder den till musik/internet/ordbehandling, så blir det till att köpa något uppgraderingspaket, för ditt moderkort klarar inte mycket mer än ovanstående uppgradering. http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=UPI23
men jag rekomenderar inte det utan att du också köper ett nyare grafikkort, även om du inte spelar.

du kan väl säga lite närmare vart det lutar, så kanske vi kan ge lite mer exakta produkttips!
Citera
2008-07-23, 06:13
Medlem
klyps56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janoss
ett till minne borde göra susen...
Jo, har som sagt tänkt på det, men vet dock inte om jag ska plocka ur mitt gamla och sätta in 2 nya, fräscha, 1gigs minnen, eller om det räcker med ett till 512mb s..
Citera
2008-07-23, 06:15
Medlem
klyps56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
ja, det finns några alternativ, beroende på hur mycket tid och pengar du vill lägga ner. Det första alternativet är att göra en ominstallation av XP, kanske använda dig av nån av dom tiny XP-versioner som finns (sök på google) som använder så lite ramminne som möjligt men ändå täcker dina behov.

steg 2 blir att köpa nytt ramminne, släng ditt gammla och köp något sånt här, som både är större och snabbare. http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=1024DDRCV400
tycker inte att det är värt att uppgradera till 2GB på den maskinen, men det skulle helt klart göra nytta med 1GB

om du vill kosta på lite extra, vilket jag inte tycker att du behöver om du bara använder den till musik/internet/ordbehandling, så blir det till att köpa något uppgraderingspaket, för ditt moderkort klarar inte mycket mer än ovanstående uppgradering. http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=UPI23
men jag rekomenderar inte det utan att du också köper ett nyare grafikkort, även om du inte spelar.

du kan väl säga lite närmare vart det lutar, så kanske vi kan ge lite mer exakta produkttips!
Lutar ju helt klart åt ett nytt/ett till ram minne. Men vet inte riktigt vilket, och hur stort...
Citera
2008-07-23, 06:17
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Minnen är billiga idag

Köp 2 stickor varav 1GB per styck.
Jobbar du mycket med tunga program som te.x Adobo Photoshop så bör man
inskaffar 2GB och uppåt.

160GB HDD?

Varför ingen större?
En 320GB / 500GB är billiga idag.

Vad ligger din budget?
Citera
2008-07-23, 06:18
Medlem
klyps56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Minnen är billiga idag

Köp 2 stickor varav 1GB per styck.
Jobbar du mycket med tunga program som te.x Adobo Photoshop så bör man
inskaffar 2GB och uppåt.

160GB HDD?

Varför ingen större?
En 320GB / 500GB är billiga idag.

Vad ligger din budget?
cirkus 1000:-. Kan också tänka mig utöka den, men då måste det vara värt det
Citera
2008-07-23, 06:19
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Lutar ju helt klart åt ett nytt/ett till ram minne. Men vet inte riktigt vilket, och hur stort...

inte värt att köpa ett till på 512 mb, det kostar nästan lika mycket som ett 1GB på 400mhz, du får altså snabbare minne då. och har dessutom möjlighet att sätta in ytterligare ett om du känner att du behöver mer minne.
Citera
2008-07-23, 06:21
Medlem
klyps56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
inte värt att köpa ett till på 512 mb, det kostar nästan lika mycket som ett 1GB på 400mhz, du får altså snabbare minne då. och har dessutom möjlighet att sätta in ytterligare ett om du känner att du behöver mer minne.
Mm, låter bra, kanske ska göra så iaf Men jag tänkte OM jag vill spela något spel wc3, wow eller nått annat, skulle jag kunna göra det med "dom lägsta/sämsta inställningarna" bara jag har tillräckligt med ram, vilket jag inte har i dagsläget :S?
Citera
2008-07-23, 06:42
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Mm, låter bra, kanske ska göra så iaf Men jag tänkte OM jag vill spela något spel wc3, wow eller nått annat, skulle jag kunna göra det med "dom lägsta/sämsta inställningarna" bara jag har tillräckligt med ram, vilket jag inte har i dagsläget :S?

det skulle jag tro, jag har testkört wow på låga inställningar med en väldigt liknande setup som din (lite sämre förutom ditt nuvarande RAM), P4 2.4Ghz 1GB ram Gforce Ti 4200 128 MB. det fungerade.

[edit] läste fel när jag gjorde en snabbsökning på ditt grafikkort, vet inte om det är bättre eller sämre än det jag har testat wow på, även om produktnamnet tyder på att ditt är bättre. nån annan kanske kan konfirmera det.
Senast redigerad av stillton 2008-07-23 kl. 06:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in