2008-07-22, 22:48
Medlem
Cpt Tuttles avatar
Hallå.

Jag börjar denna tråd med att säga att...datorer är INGET jag kan någonting om längre. Jag var rätt insatt när jag var yngre,sen började det bli för komplicerat och andra intressen tog överhanden.

I alla fall... Hade lite fel på datorn här tidigare (den hängde sig mitt i allt och gick inte att starta igen, lämnade den till felgiganten, och ja, det är töntigt att lämna in grejer på rep, men som sagt, jag har inga kunskaper), och fick tillbaka den med nytt grafik- och moderkort. Allt är frid och fröjd. Tror jag.

Nu har det dock visat sig att det är som att allt man tar hem från nätet blir helmuppigt. Allt började första dagen då antivirus inte gick att uppdatera. Mjaha, nåt fel hos Norman kanske tänker jag, jag provar senare, men det gick aldrig.

Sen ska jag uppdatera ICQ, och återigen, filen jag tankat hem fungerar inte.

Bilder jag tar emot via MSN, de kan bli helmuppiga, t.ex. kan halva bilden bli bra och andra halvan bestå av nåt vettigt typ ränder i rosa och grönt? Samma sak med bilder som finns på webben. Hemsidor kan se normala ut ett tag, för att sedan se ut som "iumh4we05uyvkw+0tf834u23894du2938+ftu2839mt2v n ytmwfchtrcfhtgrgrehwk" ungefär... Eller så laddas bara halva sidan och det klipper sen. Men visst är det så att när man går in på en hemsida så lagras den till hårddisken temporärt först och läses därifrån? Samma sak, skulle ta hem en torrent och det gick inte alls... Nu till det intressanta, jag vissnade och lånade mig en extern hårddisk. Tog hem torrenten till den och det gick hur bra som helst. Så det är ju som att det man sparar på C-disken blir skrot av nån anledning. Det skumma är att t.ex. bilder som jag gjort i photoshop och sparar på disken blir det, såvitt jag märkt hittills, aldrig nåt fel på, utan bara det man tar från nätet??? Och det gäller alla program, muppar både med MSN, Firefox och Internet Explorer...

Tror ni det kan räcka med att formattera datorn och installera om windows? Jag har kört en Scandisk (omfattande) på hårddisken, utan att den hittade nåt fel, och då hade jag kört precis allt som gick, undersökning av filsystem, sektorer etc.

Eller är det nån som har en susning om vad allt rör sig om...

Jag kör XP om det har nån betydelse.
Citera
2008-07-22, 22:56
Medlem
Sbnr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt Tuttle
Hallå.

Jag börjar denna tråd med att säga att...datorer är INGET jag kan någonting om längre. Jag var rätt insatt när jag var yngre,sen började det bli för komplicerat och andra intressen tog överhanden.

I alla fall... Hade lite fel på datorn här tidigare (den hängde sig mitt i allt och gick inte att starta igen, lämnade den till felgiganten, och ja, det är töntigt att lämna in grejer på rep, men som sagt, jag har inga kunskaper), och fick tillbaka den med nytt grafik- och moderkort. Allt är frid och fröjd. Tror jag.

Nu har det dock visat sig att det är som att allt man tar hem från nätet blir helmuppigt. Allt började första dagen då antivirus inte gick att uppdatera. Mjaha, nåt fel hos Norman kanske tänker jag, jag provar senare, men det gick aldrig.

Sen ska jag uppdatera ICQ, och återigen, filen jag tankat hem fungerar inte.

Bilder jag tar emot via MSN, de kan bli helmuppiga, t.ex. kan halva bilden bli bra och andra halvan bestå av nåt vettigt typ ränder i rosa och grönt? Samma sak med bilder som finns på webben. Hemsidor kan se normala ut ett tag, för att sedan se ut som "iumh4we05uyvkw+0tf834u23894du2938+ftu2839mt2v n ytmwfchtrcfhtgrgrehwk" ungefär... Eller så laddas bara halva sidan och det klipper sen. Men visst är det så att när man går in på en hemsida så lagras den till hårddisken temporärt först och läses därifrån? Samma sak, skulle ta hem en torrent och det gick inte alls... Nu till det intressanta, jag vissnade och lånade mig en extern hårddisk. Tog hem torrenten till den och det gick hur bra som helst. Så det är ju som att det man sparar på C-disken blir skrot av nån anledning. Det skumma är att t.ex. bilder som jag gjort i photoshop och sparar på disken blir det, såvitt jag märkt hittills, aldrig nåt fel på, utan bara det man tar från nätet??? Och det gäller alla program, muppar både med MSN, Firefox och Internet Explorer...

Tror ni det kan räcka med att formattera datorn och installera om windows? Jag har kört en Scandisk (omfattande) på hårddisken, utan att den hittade nåt fel, och då hade jag kört precis allt som gick, undersökning av filsystem, sektorer etc.

Eller är det nån som har en susning om vad allt rör sig om...

Jag kör XP om det har nån betydelse.

Börja alltid med en virus och spyware sökning. Återkom efter det.
Citera
2008-07-23, 02:24
Medlem
Cpt Tuttles avatar
Utförd, hittade dock inget.
Tips hur man ska gå vidare? Prova formattera? För är det hårddisken som är kass så man inte får in windows på nytt eller nåt sånt så bör den ju ändå bytas ut... Eller vad säger ni?
Citera
2008-07-23, 06:26
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Körde du med den inbyggda verktyget som Windows har så kan jag förstå att du inte fann något.Den är på ren svenska = skit.

Hämta hem istället Hiren´s BootCD eller Ultimate BootCD.
Där finns det vettiga verktyg för att analyserar hårdvaran.

Jag hade något liknade på en väns dator.

Allt för ofta så hamnade texterna oavsett om det var en textbild eller en ren textrad med massa " brödtext "

Samt diverse andra småproblem med filer.Felsökte under en förmiddag och provade med XP Home/Pro , Win 2000/2003 samt Vista Home/Ultimate.
Det var sak samma.Felsökte HDD och fick fram lite error och sekvenser på olästa filer.Nu tog jag fram KillDisk och körde en omskrivning på HDD och därefter bort med MBR partitionen.Därefter in med Vista Home och uppdaterade datorn med servicepaket samt alla drivers till hårdvaran.

Nu fungerar datorn till 100% och den står som en fil/mailserver
Citera
2008-08-04, 15:03
Medlem
Cpt Tuttles avatar
Houston we have a problem...
Jag kan inte ens installera några nya program, dvs. ej heller diskdiagnosprogram.

Gissar att det som gäller är formattera-prova köra in windows på nytt-slänga hårddisken i kaminen om det fortfarande inte funkar, eller?
Citera
2008-08-04, 16:21
Medlem
Gimcors avatar
Jag tror nog du kan ha felaktiga drivrutiner. Du sa att du fick ett nytt moderkort, om det är så att uttaget för nätverket är integrerat i moderkortet så skulle jag råda dig att avinstallera de gamla drivrutinerna och installera de nya för själva moderkortet. Annars så är det väl bara att formatera om hela hårddisken och hoppas på det bästa..
Citera
2008-08-04, 21:01
Medlem
Psykofarmakas avatar
En kompis hade ett liknande problem, filer från nätet blev korrupta. I hans fall var det nätverkskortet som var kaputt, hårdvarufel.
Testa att stoppa i ett nytt nätverkskort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in