Citat:
Ursprungligen postat av SulFatrykarn
jo jag känner till det där, det är ju faktiskt intressant, det där med att heroinet egentligen är rätt snällt mot inälvorna. Och det är klart att i en teoretisk situation där en heroinmissbrukare lever ett gott liv och kan köpa mat och gå till ett jobb ,så förstör inte heroinet organen på samma sätt som alkoholmissbruk tär på kroppen eller faktiskt också tjack!
Det stora problemet med heroin är att man snabbare än på nån annan drog utvecklar ett oerhört starkt beroende som inte bara är psykiskt utan även fysiskt.
Personen i den där teoretiska situationen - fri tillgång på heroin och ett gott liv - kanske kan klara sig hyfsat bra, även om hans liv alltid kommer att vara en reda mellan fixarna, och det blir svårt att hålla igån familj och jobb.
Till att börja med sade jag inte att heroinet eller opioiderna skulle vara gratis, utan bara säljas lagligt via apoteket eller systembolaget, naturligtvis till ett överkomligt pris, precis som tobaken eller alkoholen.
Att vara påverkad mer eller mindre konstant har sina för- och nackdelar, men det har det sannerligen att vara nykter också. Eftersom heroin och andra opioider kan tas genom hela livet utan att orsaka direkta skador på användaren, ser jag detta som den ultimata och enda rätta droggruppen att använda konstant.
Att arbeta på opioider, inkl heroin, ska inte vara något problem. Man behöver ju inte slå i sig den största av doser precis när man ska dra igång ett arbetspass, utan det räcker ju att stimulera beroendet...
Själv har jag bara testat kodein och tramadol än så länge, men eftersom jag under påverkan av det inte blir mer otrevlig eller våldsam mot min familj än vanligt, eller mot någon annan heller för den delen, ser jag ingen anledning till varför jag skulle bli det på tyngre opioider.
Citat:
Ursprungligen postat av SulFatrykarn
Tyvärr kommer det aldrig komma en situation där heroinet är gratis och städerna snälla, och det betyder att de flesta heroinister fortfarande går genom processen : bli torsk, platåfas några år, förlora allt, dö 30-40årsåldern av överdos/våld/bilolycka/självmord. Och runt varje sån person finns en massa människor som drabbas.
Men som sagt, jag är ingen drogmotståndare och uppmanar ingen att inte knarka.
Instämmer, men håller du med om att det vore en mer förståelig narkotikapolitik att tillåta organiska droger än att som idag, bygga den på traditioner?