• 4
  • 5
2008-08-06, 02:13
Medlem
Tack för det inlägget GaiN. Det var intressant att läsa.
Citera
2008-08-06, 05:31
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smartbar Sweden
Tekniskt sett så betalar vi mer skatt till staten per såld drog än vad systembolaget gör iom att jag fortfarande kör enskild firma med 77% skatt, vilket då i slutändan leder till att nätdroghandeln (de som betalar skatt då) pröjsar en större del av missbruksvården än vad den socialt accepterade droghandeln gör. Stadens kaféer som pushar litervis med centralstimulantia till 16-åringar har ju t ex till och med reducerad moms (matmoms) .. Vad det är i kaffe som gör att drogen skall åtnjuta subventionerad moms via skattesedeln, är för mig en gåta.

Varje gång en 16-åring häller i sig sin drog så står med andra ord DU via skattesedeln, för halva hans moms. Sveriges blivande amfetaminister tackar dig, då kaffe ju är en inkörsport till än starkare centralstimulantia.

Du betalar givetvis inte mer i skatt än vad Systembolaget gör. Du har ju inga punktskatter på dina varor. Köper man till exempel sprit på systembolaget så är det 501,41 kr/l i punktskatt på den (räknat på ren alkohol). För 70 cl 40%-ig sprit blir det cirka 140 kronor. Moms betalar man också, precis som på dina produkter. Sedan verkar du räkna in vad du får skatta i din firma, alltså sociala avgifter och inkomstskatt, men sådana skatter belastar även Systembolaget och deras personal.

När det gäller kaffe så är det givetvis inte så att det är subventionerat. Det är bara inte beskattat lika mycket. Det kan möjligen finnas en poäng i vad du säger, men den är svår att finna som du räknar.
Citera
2008-08-06, 15:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Du betalar givetvis inte mer i skatt än vad Systembolaget gör. Du har ju inga punktskatter på dina varor. Köper man till exempel sprit på systembolaget så är det 501,41 kr/l i punktskatt på den (räknat på ren alkohol). För 70 cl 40%-ig sprit blir det cirka 140 kronor. Moms betalar man också, precis som på dina produkter.

Jo, men såväl moms som punktskatt som betalas på systemet betalas av kunden, via ett påslag på varans pris. När det gäller spice t ex, så kan vi inte anpassa priserna efter skatteläget eftersom folk då köper från england istället. Så, för spice och de flesta andra smartdrugs så kan man inte ta ut vare sig momsen eller skatten via varans pris, utan får helt enkelt avstå från de pengarna på lönen istället.
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
När det gäller kaffe så är det givetvis inte så att det är subventionerat. Det är bara inte beskattat lika mycket. Det kan möjligen finnas en poäng i vad du säger, men den är svår att finna som du räknar.

Så om kaffe säljs till reducerad moms så är det inte subventionerat, men om mjölk säljs till reducerad moms så är den subventionerad? ..
Citera
2008-08-06, 17:01
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Jo, men såväl moms som punktskatt som betalas på systemet betalas av kunden, via ett påslag på varans pris. När det gäller spice t ex, så kan vi inte anpassa priserna efter skatteläget eftersom folk då köper från england istället. Så, för spice och de flesta andra smartdrugs så kan man inte ta ut vare sig momsen eller skatten via varans pris, utan får helt enkelt avstå från de pengarna på lönen istället.

Det är klart att det är kunden som betalar skatten. Kunden betalar allt. Dina kunder betalar mycket mindre skatt än Systembolagets kunder.

Citat:
Så om kaffe säljs till reducerad moms så är det inte subventionerat, men om mjölk säljs till reducerad moms så är den subventionerad? ..

Nej. Det är klart att den inte är. Om kunden betalar vad varan kostar (som han gör med mjölk och kaffe) så är den ju inte subventionerad. Det är ju inte du eller någon annan som betalar mitt kaffe och min mjölk. Det gör jag själv.
Citera
2008-08-06, 18:11
Bannlyst
Det kanske verkar bizarrt . eftersom jag själv har haft en hel del substanser i blodet i mina dar och dessutom inte är omöjlig inför att ta det igen när det bjuds - men ändå så förstår jag varför narkotika är förbjudet.

Visst, jag har lite svårt att se att att freakiga-flum-grejer som LSD och svamp är olagliga , och det är sjukt att de är juridiskt jämförbara med heroin, det förstår jag inte (och nej, jag är ingen flumtomte som gillar schamaner och hatar syntetiska droger, tvärtom, jag gillar tjack mest) - Men LSD och Svamp är inte prepatat som KAN skapa missbrukare. Pröva själv att ta lsd några dar i sträck så ser ni varför: det tar inte mer. Det är inte roligt. Så det blir inga samhällseffekter direkt av psykedelierna.

Men de andra "tunga" drogerna, typ flödder, tjack, heroin även E skapar på ett otroligt mer effektivt sätt än den primitiva drogen alkohol stora förändringar för människor. Det har förmågan att ta sönder nåns liv på kort tid, såväl dumma som smarta, såväl folk som tror sig ha "kontroll".. det ligger i dess natur att de är så jävla bra och ger en så jävla mycket att man inte glömmer det, och enligt vad jag sett så är det betydligt lättare att fastna i tjack eller heroin efter några gånger, än det är att fastna i sprit. Det skapar också större problem för människor, tjack gör missbrukarna galna, heroin gör dem sjuka och fattiga.. Det drar med sig att folk stjäl din bilstereo knivar varandra på tredje dygnet och blir lalliga i huvet

Och nej, jag är ingen drogmotståndare. Jag är bara inte längre nån fjantig drogliberal som tycker att aaaaaaalla ska knarka..
Citera
2008-08-06, 18:25
Medlem
wsbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SulFatrykarn
Det kanske verkar bizarrt . eftersom jag själv har haft en hel del substanser i blodet i mina dar och dessutom inte är omöjlig inför att ta det igen när det bjuds - men ändå så förstår jag varför narkotika är förbjudet.

Visst, jag har lite svårt att se att att freakiga-flum-grejer som LSD och svamp är olagliga , och det är sjukt att de är juridiskt jämförbara med heroin, det förstår jag inte (och nej, jag är ingen flumtomte som gillar schamaner och hatar syntetiska droger, tvärtom, jag gillar tjack mest) - Men LSD och Svamp är inte prepatat som KAN skapa missbrukare. Pröva själv att ta lsd några dar i sträck så ser ni varför: det tar inte mer. Det är inte roligt. Så det blir inga samhällseffekter direkt av psykedelierna.

Men de andra "tunga" drogerna, typ flödder, tjack, heroin även E skapar på ett otroligt mer effektivt sätt än den primitiva drogen alkohol stora förändringar för människor. Det har förmågan att ta sönder nåns liv på kort tid, såväl dumma som smarta, såväl folk som tror sig ha "kontroll".. det ligger i dess natur att de är så jävla bra och ger en så jävla mycket att man inte glömmer det, och enligt vad jag sett så är det betydligt lättare att fastna i tjack eller heroin efter några gånger, än det är att fastna i sprit. Det skapar också större problem för människor, tjack gör missbrukarna galna, heroin gör dem sjuka och fattiga.. Det drar med sig att folk stjäl din bilstereo knivar varandra på tredje dygnet och blir lalliga i huvet

Och nej, jag är ingen drogmotståndare. Jag är bara inte längre nån fjantig drogliberal som tycker att aaaaaaalla ska knarka..

Fast heroin skulle inte skada samhället på något vis om det såldes lagligt via apoteksdiskarna, till ett lågt pris. Ingen skada på kroppen, ingen skada på psyket, om man bortser det förmodade livslånga, opiodberoendet. Egentligen; skulle inte världen se praktiskt taget bättre ut om människor var konstant lyckliga och tillfredställda (påverkade av heroin) och det inte föddes lika många barn varje år? Som jag ser det skulle vi besvara många människor psykiskt och fysiskt lidande, samt slippa att världen blir överbefolkad, vilket den oundvikligen kommer att bli om ingenting görs...

Rent filosofiskt tycker jag att det märkligaste är att man förbjuder organiska droger, saker som helt naturligt växer på marken. Det känns bara direkt fel att det är emot lagen att röka en buske eller käka en svamp. Legalisera cannabis, svamp, meskalin, opium etc så har vi en betydligt mer begriplig narkotikapolitik, i min mening.
Citera
2008-08-06, 18:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wsb
Fast heroin skulle inte skada samhället på något vis om det såldes lagligt via apoteksdiskarna, till ett lågt pris. Ingen skada på kroppen, ingen skada på psyket, om man bortser det förmodade livslånga, opiodberoendet. Egentligen; skulle inte världen se praktiskt taget bättre ut om människor var konstant lyckliga och tillfredställda (påverkade av heroin) och det inte föddes lika många barn varje år? Som jag ser det skulle vi besvara många människor psykiskt och fysiskt lidande, samt slippa att världen blir överbefolkad, vilket den oundvikligen kommer att bli om ingenting görs...

Rent filosofiskt tycker jag att det märkligaste är att man förbjuder organiska droger, saker som helt naturligt växer på marken. Det känns bara direkt fel att det är emot lagen att röka en buske eller käka en svamp. Legalisera cannabis, svamp, meskalin, opium etc så har vi en betydligt mer begriplig narkotikapolitik, i min mening.

jo jag känner till det där, det är ju faktiskt intressant, det där med att heroinet egentligen är rätt snällt mot inälvorna. Och det är klart att i en teoretisk situation där en heroinmissbrukare lever ett gott liv och kan köpa mat och gå till ett jobb ,så förstör inte heroinet organen på samma sätt som alkoholmissbruk tär på kroppen eller faktiskt också tjack!

Det stora problemet med heroin är att man snabbare än på nån annan drog utvecklar ett oerhört starkt beroende som inte bara är psykiskt utan även fysiskt.

Personen i den där teoretiska situationen - fri tillgång på heroin och ett gott liv - kanske kan klara sig hyfsat bra, även om hans liv alltid kommer att vara en reda mellan fixarna, och det blir svårt att hålla igån familj och jobb.

Tyvärr kommer det aldrig komma en situation där heroinet är gratis och städerna snälla, och det betyder att de flesta heroinister fortfarande går genom processen : bli torsk, platåfas några år, förlora allt, dö 30-40årsåldern av överdos/våld/bilolycka/självmord. Och runt varje sån person finns en massa människor som drabbas.

Men som sagt, jag är ingen drogmotståndare och uppmanar ingen att inte knarka.
Senast redigerad av SulFatrykarn 2008-08-06 kl. 18:56.
Citera
2008-08-07, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Danneeh
Jag vill fan inte bo i det här landet längre, det är patetiskt hur jävla kontrollerat allt är.

Det finns ingen plats på jorden där du kan komma ifrån det. Oviljan att ta personligt ansvar till förmån för ett lagstadgat statligt kollektivt ansvar (via morot+piska) är ett problem som hela mänskligheten dras med för närvarande... Människan måste evolvera tillbaks in i sitt eget huvud innan vi ser en förändring där tror jag..
Citera
2008-08-07, 21:58
Medlem
wsbs avatar
Citat:
jo jag känner till det där, det är ju faktiskt intressant, det där med att heroinet egentligen är rätt snällt mot inälvorna. Och det är klart att i en teoretisk situation där en heroinmissbrukare lever ett gott liv och kan köpa mat och gå till ett jobb ,så förstör inte heroinet organen på samma sätt som alkoholmissbruk tär på kroppen eller faktiskt också tjack!

Det stora problemet med heroin är att man snabbare än på nån annan drog utvecklar ett oerhört starkt beroende som inte bara är psykiskt utan även fysiskt.

Personen i den där teoretiska situationen - fri tillgång på heroin och ett gott liv - kanske kan klara sig hyfsat bra, även om hans liv alltid kommer att vara en reda mellan fixarna, och det blir svårt att hålla igån familj och jobb.

Till att börja med sade jag inte att heroinet eller opioiderna skulle vara gratis, utan bara säljas lagligt via apoteket eller systembolaget, naturligtvis till ett överkomligt pris, precis som tobaken eller alkoholen.

Att vara påverkad mer eller mindre konstant har sina för- och nackdelar, men det har det sannerligen att vara nykter också. Eftersom heroin och andra opioider kan tas genom hela livet utan att orsaka direkta skador på användaren, ser jag detta som den ultimata och enda rätta droggruppen att använda konstant.

Att arbeta på opioider, inkl heroin, ska inte vara något problem. Man behöver ju inte slå i sig den största av doser precis när man ska dra igång ett arbetspass, utan det räcker ju att stimulera beroendet...

Själv har jag bara testat kodein och tramadol än så länge, men eftersom jag under påverkan av det inte blir mer otrevlig eller våldsam mot min familj än vanligt, eller mot någon annan heller för den delen, ser jag ingen anledning till varför jag skulle bli det på tyngre opioider.

Citat:
Tyvärr kommer det aldrig komma en situation där heroinet är gratis och städerna snälla, och det betyder att de flesta heroinister fortfarande går genom processen : bli torsk, platåfas några år, förlora allt, dö 30-40årsåldern av överdos/våld/bilolycka/självmord. Och runt varje sån person finns en massa människor som drabbas.

Men som sagt, jag är ingen drogmotståndare och uppmanar ingen att inte knarka.

Instämmer, men håller du med om att det vore en mer förståelig narkotikapolitik att tillåta organiska droger än att som idag, bygga den på traditioner?
Senast redigerad av wsb 2008-08-07 kl. 22:01.
Citera
2008-08-07, 21:59
Medlem
Lucky Retards avatar
"I värsta fall kan man dö"

Detta stämmer ju på 99,9% av allting i hela världen
Citera
2008-08-29, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pokerleo
Hej alla detta är nåt jag inte hade en aning om utan trodde självklart att regeringen ja makten va ute efter o se till att inte dom som tar narkotika skadar sig själva o eventuellt andra.
Nix så är det ej, Det är själva russet dom har något emot, när jag hörde detta så värt jag chockad först men sen vart jag förbannad vem i helvete ska ha den makten o bestäma hur folk ska må nej FYFAN.

Korspostning är olagligt och jag hade gjort en trå precis om detta kan man länka eller är det också korspostning??

Tror inte de till detta ämne relevanta filmerna är olagliga att reposta däremot. De passar perfekt i detta sammanhang. Kan ge dig lite perspektiv på hur välplanerat detta kan vara. FNs (och därigenom sveriges) droglagar är baserade på USAs. Denna politik är inget annat än neurokontroll för att få oss att jobba som svin och betala fet skatt till en endast semikompetent socialstat och när vi råkar bli utbrända av vår arbetsnarkomani och existensiella ångest så får vi istället gå på toxiska, syntetiska antidepressiva medel med feta bieffekter istället för att få en ask CB kakor m. medföljande FASS sedel!

http://www.youtube.com/watch?v=s9DJ4K2wD3Q

http://www.youtube.com/watch?v=dv7jExZIe-8

http://www.youtube.com/watch?v=PK-LpOIqYVA

http://www.youtube.com/watch?v=Q1Mi-xhfCZ0
Citera
2008-08-30, 22:30
Medlem
oscar1616s avatar
Citat:
Medias propaganda är väl inget nytt direkt..
Nej men det gör det väl inte mindre upprörande?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in